خبرگزاری کار ایران

تاجرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

نطق روحانی در دنیا شنیده می‌شود/ بخش مهم دنیا در دولت قبل با ما زاویه پیدا کرد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:‌ در مجمع عمومی سازمان ملل علاوه بر دولت‌ها، ملت‌ها نیز به رفتار دولتمردان چشم دوخته‌اند قطعا نطق روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل از نطق‌هایی است که در دنیا شنیده خواهد شد.

علی تاجرنیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به سفر روحانی به نیویورک و سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل گفت:  نوع استقبال از روحانی نشان می‌دهد که کشورهای مختلف دنیا چه کشورهای دوست و همسایه و چه مخالفان جمهوری اسلامی ایران، مسائل کشورها و رفتارهای شخص اول اجرایی کشور را رصد می‌کنند.

وی افزود: برخوردهای صورت گرفته با روحانی نشان داد که برای دنیا هم ایران مهم است و ما نیز باید مراقب رفتارهای خود باشیم٬ چراکه دائما مورد نظر و ارزیابی دنیا قرار می‌گیریم. روحانی در طول حدود دو سال اخیر ضمن دفاع از مواضع اصولی کشور با ادبیات دیپلماتیک و محترمانه صحبت کرده و نوع برخوردهای او به عنوان رئیس‌جمهور منطبق بر واقعیت‌های جامعه جهانی بوده است.

تاجرنیا خاطرنشان کرد: متاسفانه رو‌ش‌های نادرست دولت گذشته در تعامل با دیگر کشورها٬ باعث شد تنها بخش کوچکی در دنیا برای ما هورا بکشند و بخش مهمی از دنیا با ما زاویه پیدا کند. از سوی دیگر حل شدن مسئله هسته‌ای و توافق ایران با ۱+۵ نگرش مثبتی را نسبت به کشورمان ایجاد کرد و تحلیل‌های غلطی مبنی بر اینکه ایران به دنبال تنش در منطقه است٬ به واسطه عملکرد دولت روحانی تغییر کرده است.

وی گفت: شرایط امروز نشان می‌دهد رفتارهای ما می‌تواند در تعامل با دنیا  تاثیرگذار باشد. ما خواهیم دید که مواجهه کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل با سخنان روحانی کاملا متفاوت‌تر از مواجهه آنها با سخنان احمدی‌نژاد خواهد بود. البته برخی کشورها مثل رژیم صهیونیستی که همواره نسبت به جمهوری اسلامی رویکرد افراطی دارند٬ ممکن است رفتارهای مشابه خود را تکرار کنند؛ چراکه از توافق صورت گرفته و رویکرد جدید دولت یازدهم عصبانی هستند و از اینکه می‌بینند دولت روحانی با کشورهای صاحب قدرت تعامل مناسبی دارند در هراس هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: بدون شک تعداد کسانی که مواجهه تخریبی و انتقادی نسبت به سخنان روحانی خواهند د اشت، بسیار کم خواهد بود یا انقدر تاثیر کمی خواهند داشت که خودشان منزوی می‌شوند. به نظر من دستاورد سفر روحانی برای کشور بسیار متفاوت‌تر از سفرهای احمدی‌نژاد خواهد بود و به اعتماد بیشتر کشورهای دنیا به ایران کمک خواهد کرد.

وی تاکید کرد: وقتی ما در مجامع عمومی حاضر می‌شویم٬ می‌بینیم تصویری که دنیا از مردم و دولت ایران دارند٬ درست نیست. متاسفانه ایران‌هراسی به وجود آمده در سال‌های قبل تاثیرهای منفی روی برخی ارتباطات و نهادهای مدنی گذاشت. ما در دوره احمدی‌نژاد شاهد تحقیر مردم از سوی برخی ملت‌های دنیا بودیم. کشورهایی که در دولت آقای خاتمی در صف برقراری تعامل با ایران بودند٬ در دولت‌های نهم و دهم اجازه شهروندان ما به کشورشان نمی‌دادند یا آنها را با مشکل مواجه می‌کردند٬ برای همین باید تصویر درستی از مردم و فرهنگ اصیل ایرانی در صحبت‌های روحانی ارائه شود و روحانی تلاش کند در سخنان خود تصویر شکل‌گرفته از ایران و مردم‌مان را ترمیم کند.

تاجرنیا در پایان عنوان کرد: در مجمع عمومی سازمان ملل علاوه بر دولت‌ها، ملت‌ها نیز به رفتار دولتمردان چشم دوخته‌اند و قطعا نطق روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل از نطق‌هایی است که در دنیا شنیده خواهد شد. مهم این است که رابطه ایران با جامعه جهانی مبتنی بر احترام متقابل باشد و تصویر واقعی از کشورمان ایجاد  کنیم.

کد خبر : ۳۰۸۶۶۶