خبرگزاری کار ایران

آیا اجسام انسان‌ها را بلعیده‌اند؟

گالری اثر در پاییز 94 ، عصر جمعه سوم مهرماه با نمایش نقاشی‌های الهه حیدری دوباره آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا؛ «حوالی اجسام» عنوان این نمایشگاه است که حیدری تعداد نه تابلو از مجموعه ۱۰ اثر رنگ روغن روی بوم را در آن به تماشا گذاشته است.

حیدری در مورد انتخاب عنوان «حوالی اجسام» برای مجموعه آثار تازه‌اش گفت: در این مجموعه توجه‌ام بیش از هر چیز معطوف اشیا بوده است و تمرکزم روی این مطلب بود که به فیگور‌ها همراه با اشیای اطرافشان می‌ز، صندلی، کفش و دستبند توجه داشته باشم.

حیدری با اشاره به آنکه تکنیک آثارش رنگ روغن با کاردک و قلم مو بر روی بوم است؛ گفت: این آثار چند لایه‌اند و حذف و اضافه در آن‌ها بسیار صورت می‌گیرد و اگر در ابتدای کار به آن‌ها نگاه کنید بسیار متفاوت با نتیجه نهایی و تابلوهایی است که بر روی دیوار گالری رفته‌اند.

مجموعه «حوالی اجسام» را می‌توان در ادامه آثار قبلی حیدری دانست، او در مجموعه‌های گذشته ابتدا فیگور‌ها و صندلی‌ها را به تصویر می‌کشید و پس از آن تنها صندلی و می‌ز‌ها بودند که در آثار خودنمایی می‌کردند و این بار در این مجموعه فیگور‌ها بازگشتی به آثار دارند اما توجه هنرمند به محیط اطراف آن هاست تا حدی که این فیگور‌ها اغلب سر ندارند و یا تنها پشت سر آن‌ها پیداست.

او در مورد فیگورهای بی‌سر در آثارش گفت: فیگور‌ها پیش‌تر در آثارم بوده‌اند از آنجا که قصد داشتم در با اشیا و فضای اطراف این فیگور‌ها ارتباط برقرار کنم بنابراین در قید به تصویر کشیدن سر و صورتشان نبوده‌ام و حین کار بر روی این آثار احساس می‌کردم اگر این کاراکتر‌ها سر نداشته باشند بهتر است.

فیگور‌ها در این آثار در کنار اشیا نشسته‌اند و اغلب تنها هستند و نوعی انتظار و غم را می‌توان در آن‌ها احساس کرد. حیدری معتقد است: «این آثار روایت گر داستان خاصی نیستند و مخاطبان می‌توانند هر یک برداشت خود را از کار‌ها داشته باشند، اغلب احساس می‌کنند آثار از نوعی تنهایی و انتظار می‌گوید اما این استنباط شخصی آن هاست. این آثار ملهم از تجربه‌های شخصی من در پنج سال اخیر است و شامل اتفاق‌های خوب و بد زندگی است که در این سال‌ها برایم رخ داده است. شاید بازدیدکنندگان آثار بتوانند آن را در آثار احساس کنند اما سعی بر بیان داستان خاصی نداشته‌ام.»

فضاهای خالی بوم‌های حیدری زیادند و فیگور‌ها ی زنانه که تشخیص آن‌ها از روی نوع لباس و ظرافت دست‌ها و پا‌ها صورت می‌گیرد در قسمتی از تابلو خودنمایی می‌کنند، این فیگور‌ها که بر روی صندلی و مبل نشسته‌اند اغلب کفش‌هایشان را از پا در آورده در کنار مبل گذاشته و با نوشیدن فنجان چای یا لیوان آبی سعی دارند کمی استراحت کنند. حیدری در مورد زاویه نگاهش در این آثار به فیگور‌ها گفت: «من برای آثارم مدل دارم و حالت‌های مختلف نشستن را به فیگور می‌دهم و آن را در زاویه‌های مختلف کار می‌کنم. در مورد فضاهای خالی باید بگویم که به این فضا‌ها علاقه دارم و همه عناصر اضافه را در آثارم خذف می‌کنم.»

 تم رنگی آثار حیدری در نمایشگاه قبلی زرد و بنفش بود اما در مجموعه حاضر در گالری اثر بیشتر تونالیته رنگ‌های سبز و قرمز را در کار‌ها می‌بینیم، وی در مورد انتخاب رنگ‌ها برای این آثار گفت: «در این مجموعه از ابتدا کار‌ها زیاد رنگی نبودند و تونالیته‌های خاکستری را در کار‌ها زیاد داشتم اما رنگ قرمز به صورت ناخودآگاه به کار اضافه شد و برای لباس یکی از فیگور‌ها در اثر آن را بکار گرفتم.»

این هفتمین نمایشگاه انفرادی الهه حیدری ست که متولد ۱۳۴۷ تهران است. آثار او تاکنون در نمایشگاه‌های متعدد گروهی در ایران و خارج از ایران در آرتیست­هاوس فرانکفورت آلمان، موزه دا آگوا-پالاسیا دا بولسا در پُرتو پرتغال و گالری کالاگودا بمبئی هند به نمایش گذاشته شده است. وی همچنین درسال ۱۳۸۳ برنده جایزه اول چهارمین دوسالانه نقاشی اصفهان و در سال ۱۳۸۶ برنده جایزه اول جشنواره طراحی دکتر سندوزی در موزه هنرهای دینی امام علی تهران شده است.

این آثار تا ۳۰ مهرماه بر روی دیوار گالری اثر است و علاقمندان مى توانند یکشنبه تا پنجشنبه ساعات ۱۱ تا ۲۰ و جمعه‌ها ساعات ۱۶ تا ۲۰ (نگارخانه شنبه‌ها بسته است) از این آثار در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبروی خانه هنرمندان، شماره ۱۶ دیدن نمایند.

کد خبر : ۳۰۸۶۱۹