خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه:

عربستان با انسداد مسیرهای دیپلماتیک به اشتباه بزرگتری پناه برد

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه عربستان با انسداد مسیرهای دیپلماتیک به اشتباه بزرگتری پناه برد گفت: تاخیر در کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان در فضایی غیرقابل قبول حاصل شده است.

به گزارش ایلنا٬ صباح زنگنه که با رادیو گفت‌و‌گو می‌کرد٬ با اشاره به انسداد مسیرهای دیپلماتیک اظهار داشت: دولت عربستان با توجه به اشتباه‌های متعدد در موضوع حج ناگزیر شده از یک اشتباه به اشتباه بزرگ‌تری پناه برد که جایگاه و موقعیت دولت عربستان را بیشتر زیر سوال می‌برد.

زنگنه افزود: عربستان به سادگی با اجازه دادن به هیئت پزشکی ایرانی می‌توانست در جهت جست‌و‌جوی مفقودان و درمان آسیب‌دیدگان کمک کند، اما اجازه داده نشد و موضوع را با شبهات بیشتری مواجه کرد.

وی ادامه داد: عربستان نگران است ناکارآمدی خود را در معرض دید و قضاوت جهانیان قرار دهد و با پذیرش هیات پزشکی می‌توانست موضوع را به سادگی حل کند و هم‌اینک باید بپذیرد که هیئت‌های حقیقت‌یاب موضوع را بررسی کنند.

زنگنه تصریح کرد: بنظر می‌رسد با توجه به نگرانی شدید عربستان مبنی بر از دست دادن جایگاه فعلی، سعی می‌کند موقعیت انحصاری حج و نظارت بر حرمین شریفین را نگه دارد.

این کار‌شناس جهان عرب گفت: عربستان تلاش دارد با دلارهای نفتی اذهان عمومی جهان را منحرف کند؛ بدیهی است که سوالات روز به روز بیشتر می‌شود٬ اما نمی‌تواند اذهان عمومی را در بحث مفقودان بیش از این ساکت نگه دارد.

زنگنه با اعلام اینکه عربستان خود را در یک موقعیت غیر قابل قبول قرار داده، بیان داشت: فشار ملت‌ها و دولت‌ها بر عربستان فزونی خواهد یافت و کم کم سایر رسانه‌های اسلامی و غیر اسلامی، عرستان را به عنوان یک هدف تبلیغاتی قرار می‌دهند که اگر عقلانیت داشت، خود را در این موقعیت قرار نمی‌داد.

وی افزود: تجربه تاریخی نشان داده کشوری که بر حرمین مسلط شده اجازه نداده دیگر کشور‌ها ورود کنند؛ خاصه بعد از تسط آل سعود بر حجاز منجر شد که هیچیک از کشورهای اسلامی نتوانند در مناسک و اعمال بصورت آزاد عمل نمایند.

این تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه به فقدان تجربه و عقل جمعی در داخل عربستان اشاره و تصریح کرد: عربستان به سادگی حاضر نیست سایر کشور‌ها در این‌باره نظر دهند که نشانه‌ای از انحطاط و سقوط است. طی ۱۰ سال اخیر شاهد تغییر سامان‌دهندگان اداره امور حج بودیم که در نتیجه آن نتوانستند از بروز فجایع انسانی جلوگیری کنند.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا پشت این حادثه طرحی در کار بوده است یا خیر، گفت: هنوز همه چیز روشن نشده اما حداقل‌ها روشن است که می‌گوید سوء‌مدیریت اتفاق افتاده و این سوء‌تدبیر باید با مطرح شدن اسناد و مدارک بیشتر و جدی‌تر از سوی شاهدان عینی ارائه شود.

کد خبر : ۳۰۸۶۰۹