خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مهدوی‌کنی بعد از پیروزی خاتمی در دیدار با رهبری چه گفت؟

asdasd
کد خبر : ۳۰۸۵۷۶

رئیس مجلس خبرگان رهبری در خاطرات خود به دیدار اعضای جامعه روحانیت با رهبرمعظم انقلاب بعد از انتخابات سال 76 اشاره می‌کند.

خاطرات شخصیت‌های سیاسی و مذهبی می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ و سیاست ایران بسیار جالب توجه باشد. یکی از این سیاستمدارن مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی است. رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری که عهده دار پست نخست وزیر موقت جمهوری اسلامی بعد از شهادت شهیدان باهنر و رجایی بوده است در خاطرات خود به انتخابات سال 76 و دیدار با رهبر معظم انقلاب اشاره می‌کند.

به گزارش نامه نیوز خاطره ای که در ذیل خواهد آمد برگرفته از فصل پنجم کتاب خاطرات آیت‌الله مهدوی کنی است که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

من و جمعی از دوستان جامعه روحانیت بعد از انتخابات ریاست جمهوری هفتم و انتخاب آقای خاتمی، خدمت آقا رفتیم و صحبت کردیم. من خدمت آقا عرض کردم ما وظیفه‌ای داشتیم، کارمان را انجام دادیم. اینک که انتخابات برگزار شد و نامزد ما رای نیاورد ما در اینجا می‌توانیم یکی از این سه گزینه را انتخاب کنیم:

یکی اینکه بایستیم، بگوییم ما این انتخاب را قبول نداریم، زیرا انتخابات مردود است و ما آن را قبول نداریم، رای مردم را هم قبول نداریم، به نظر می‌آید که این گزینه عقلایی نمی‌باشد بالاخره مردم رای داده‌اند، پس ما نمی‌توانیم بگوییم قبول نداریم.

دوم اینکه ما بگوییم که مردم رای داده‌اند و آقای خاتمی هم رای آورده، رای مردم را هم قبول داریم و با ایشان همکاری می‌کنیم و از نظرمان هم برگشتیم. این هم یک نظر یعنی در واقع اعتراف به اشتباه کنیم و از گناه و خطای خودمان توبه نماییم. ما چنین کاری را هم نمی‌کنیم، ما ایشان را گزینه‌ای برتر نمی‌دانستیم.

گزینه سوم، آنکه طبق قانون به آرای مردم احترام می گذاریم تا حدی که لازم باشد برای احترام به آرای مردم و حفظ نظام، همکاری می‌کنیم ولی درعین حال از نظام اسلامی پاسداری می‌کنیم و در سنگرهای خود با دیده‌بانی دقیق، مراقب اوضاع هستیم و هرگاه برای انقلاب احساس خطر کنیم، شلیک خواهیم کرد.

من این حرف‌ها را در دانشگاه امام صادق زدم و خدمت آقا هم همین حرف را زدم و گفتم بعضی می‌گویند جامعه روحانیت شکست خورده و برخی از دوستان ناراحت شده و برخی دیگر دل سرد شده‌اند.

بالاخره سیاست است و دعوای سیاسی همین حرفها را دارد و ما باز هم بر همان عهدی« عهد ولایت» که بسته‌ایم، هستیم و بر روی آن ایستاده‌ایم ولی شما اگر بفرمایید که مخالفت کنید! می‌کنیم، بگویید نه مخالفت هم نکنید! نمی‌کنیم اگر بگویید حتی هیچ انتقادی نکنید! انتقاد هم نمی‌کنیم. اگر شما بفرمایید انتقاد کنید! انتقاد می‌کنیم. ما دروغ نمی‌گوییم که شما را به عنوان ولی امر قبول داریم باید هم بپذیریم. حتی در مواردی که مخالف رای‌مان باشد اما فکر نمی‌کنم که جنابعالی رایتان این باشد که ما خلاف‌ها را ببینیم و هیچ نگوییم. ایشان فرمودند اگر خلافی باشد، باید اظهار کنید، منتها کیفیت اظهار فرقی می‌کند؛ در هر موقعیتی باید سنجید که چگونه می‌توان انتقاد کرد که به ضرر انقلاب و نظام تمام نشود و دشمنان سوء استفاده نکنند. خوب، این هم مطلبی بود که ایشان فرمودند و ما هم قبول داریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز