خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه:

دولت عربستان با سیاسی‌کاری اشتباهات خود را به دیگران نسبت ندهد

سیدمصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در زمان وقوع حادثه منا حضور داشته است طی یادداشتی درباره علل وقوع فاجعه منا تاکید کرد که دولت عربستان نباید با سیاسی کاری، نواقص و اشتباهات خود را به دیگران و تجمعات آنان نسبت ندهد.

به گزارش ایلنا، متن این یادداشت به شرح زیر است:

 

 «بسم الله الرحمن الرحیم

در سال اول پادشاهی ملک سلمان در عربستان با حوادث و سوانح فاجعه آمیز متعددی مواجه شده‌ایم که مشابه یکی از آن‌ها را در دوران ملک عبدالله شاهد نبوده‌ایم. این زنجیره مرگبار و اسفناک حوادث، قطعاً نشان‌دهنده اشتباه مدیریتی ملک سلمان و گروهی است که با او در عربستان اریکه قدرت را تصاحب کرده‌اند.

در یادداشت قبلی خود اشاراتی به مسئولیت دولت تازه کار عربستان در حادثه سقوط جرثقیل نمودم و اینک لازم می‌دانم به مشکل ازدحام در رمی جمرات امسال که تاکنون بیش از ١٣٠٠ نفر قربانی گرفته است بپردازم.

مقدمةً باید یادآوری کنم که وقتی جمعیت به مرز یک میلیون نفر می‌رسد، اداره امور مختلف آن اعم از عبور و مرور و امنیت و بهداشت و خدمات جمعی از جمله آب‌رسانی و تغذیه و دفع زباله و هدایت آب‌های سطحی و فاضلاب، وارد مرحله جدیدی می‌شود که مستلزم دانش تخصصی و اتخاذ راهبرد و تدبیر مناسب و استفاده گسترده از سوابق و تجرببات مثبت و منفی گذشتگان در زمینه‌های مشابه است. از این رو مدیریت کلانشهر‌ها را در امتداد مدیریت شهرهای بزرگ قرار نمی‌دهند و برنامه‌ها و هماهنگی‌ها و طرح‌های ویژه‌ای که جوابگوی نیاز‌ها و مقتضیات خاص آن کلانشهر‌ها است منظور می‌کنند و الا آن شهر‌ها تبدیل به جهنمی از مزاحمت‌ها و نابسامانی‌ها و تخلفات و حوادث جانکاه امنیتی و عمومی می‌شود. انتخاب مدیران آن کلانشهر‌ها نیز بر مبنای شایسته‌سالاری از ضوابط خاصی باید تبعیت بکند که برای شهرهای کوچک و متوسط چندان ضرورت ندارد هر چند همواره مفید است.

رقم رسمی حجاج خارجی امسال بالغ بر ١. ٣۵٠. ٠٠٠ نفر است که اداره امور آن‌ها در حرمین شریف بویژه درمکه، شامل مسجدالحرام و عرفات و مشعرالحرام و منا، باید با سیاست‌گذاری شایسته‌ای که به تأیید کشورهای اسلامی رسیده باشد و برنامه‌ریزی دقیق با هماهنگی‌‌ همان کشور‌ها و سپس طراحی و بویژه اجرای مناسب و آنگاه نظارتی بسیار موشکافانه همراه باشد. بسیاری از حوادث به سیاست‌های نامناسب دولت عربستان بر می‌گردد که به‌نوعی خود را مالک حرمین می‌داند در حالی که این مالکیت از لحاظ معنوی متعلق به جهان اسلام است و دولت عربستان فقط می‌تواند مدعی خدمتگزاری به حجاج باشد و همین واژه را البته از زمان ملک فهد عمداً انتخاب کردند ولی نتوانستند به لوازم آن پایبندی نشان دهند و خدمت به حجاج را تبدیل به کشتار حجاج نکنند؛ حجاج بی‌گناهی که ضیوف الرحمن‌اند و با اعتماد به دولت عربستان وارد حرمین می‌شوند تا تکالیف شرعی خود و مناسک حج و عمره را قربةً الی الله برپا کنند. آنچه باید در مورد فجایع امسال بررسی دقیق شود، از جمله اینهاست:

١- تغییرات مدیران ارشد و میانی مسئول امور حج در عربستان چگونه انجام گرفته است؟

٢- عدم برنامه ریزی برای به حداقل رساندن تداخل بین امور توسعه‌ای حرمین و اعمال حج.

٣- عدم توجیه مسئولان اجرایی و انتظامات بویژه در مراسم توأم با ازدحام مانند رمی جمرات. یک بی‌دقتی در جلوگیری از مواجهه دو جریان فشرده جمعیتی سریعاً دو دسته جمعیت بی‌پناه را در مقابل هم قرار می‌دهد که نتیجه‌ای جز کشتار هزار نفری ندارد و این اشتباه بزرگی است که امسال، پس از ٩ سال که ضیوف الرحمن از شبیه چنان فاجعه‌ای مصون مانده بودند، در اثر دستور نابجا و راهنمایی غلط مسئولان اجرائی رده صف، در رمی جمرات روز عید قربان رخ داد و مردم مسلمان را عزادار کرد.

۴- عدم رسیدگی فنی به تأسیسات مختلفی که باید در ایام حج کاملاً بی‌نقص باشند و عدم نظارت مستمر بر آن‌ها. اغلب وسایل ترابری و تأسیسات نظافتی و بهداشتی و سرمایشی و تهویه‌ای و بالابر‌ها نیازمند نگهداری بوده‌اند که بموقع انجام نشده و تعمیر آن‌ها نیز به دلیل فشردگی فعالیت‌های دوران حج به تعویق می‌افتد و منجر به حوادثی نظیر کنده شدن پنکه سقفی و از کار افتادن قطار و خرابی وسایل حمل و نقل عمومی …. و در نتیجه وارد آمدن خسارت جانی به حجاج می‌شود، حجاجی که تمامی هزینه‌های آن موارد را به دولت عربستان از قبل پرداخت می‌کنند. البته خرج‌هایی که دولت عربستان بویژه در ده سال گذشته انجام داده، برخی امکانات رفاهی و بهداشتی را برای حجاج ایجاد کرده ولی آن امکانات اگر به شکل مناسبی تعمیر و نگهداری نشوند، خود به آلت قتاله تبدیل می‌گردند و این نکته‌ای است که ظاهراً دولت عربستان از آن غافل مانده و حداقل بر آن نظارت نکرده است.

۵- عدم سیاسی کردن خدمات حج نکته‌ای است که دولت عربستان باید وجهه همت خود قرار دهد و هیچگاه با سیاسی کاری نواقص و اشتباهات خود را به دیگران و تجمعات آنان نسبت ندهد. از این مضحک‌تر نمی‌توان شنید که دولت عربستان ادعا کند حجاج ایرانی در هنگام رمی جمرات تجمع و شعار سیاسی داشته‌اند و این موجب ازدحام و کشتار شده است! دولت عربستان باید صادقانه مسئولیت و تقصیرات خود را بپذیرد و به کمک سایر کشور‌ها و ایجاد آمادگی عمومی لازم مانع تکرار این فجایع شود، فجایعی که کفایت خدمت رسانی به حجاج را زیر سؤال می‌برد و ضمناً تصویر بسیار زشتی از این مراسم عظیم و باشکوه اسلامی در اذهان عمومی پدیدار می‌کند.

اللهم انت ثقتی فقنی شرّ خلقک

سید مصطفی می‌رسلیم

منا ١١ ذیحجة ١۴٣۶»

کد خبر : ۳۰۸۵۷۱