خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان:

مسئولان عربستانی باید پاسخگوی حادثه منا باشند/ تشریح نتایج جلسه ستاد ویژه

معاون وزیر امور خارجه نتایج جلسه عصر امروز ستاد ویژه بررسی حادثه منا را تشریح کرد و گفت: سو مدیریت دستگاههای اجرایی متولی برگزاری حج موجب این حادثه ناگوار شده و مسئولان عربستانی باید نسبت به این مسئله به ایران و سایر کشورها پاسخگو باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه خبر در مورد نتایج جلسه ستاد ویژه بررسی حادثه امروز منا که عصر امروز در محل وزارت خارجه برگزار شد، گفت:‌ در جلسه ستاد ویژه‌ای که به دستور رییس جمهور و وزیر امور خارجه برگزار شد، به طور مشخص ابعاد این حادثه مورد بررسی قرار گرفت.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آن چه که فوریت اصلی کار است تعیین وضعیت افرادی است که در این حادثه به شهادت رسیده و یا مجروح شده‌اند، اظهار کرد: در این ستاد مقامات ارشد وزارت بهداشت، هلال احمر و هوایپمایی جمهوری اسلامی ایران حضور دارند. مشابه این ستاد در مکه مکرمه به ریاست سرپرست کاروان‌های حجاج تشکیل شده است. ستاد به طور مستمر کار خود را ادامه می دهد و مرتب جمع بندی‌های خود را در اختیار معاون اول رییس جمهور قرار خواهد داد.

وی ادامه داد:‌ وزارت بهداشت و درمان آماده باش لازم را به بیمارستان‌ها داده است. براساس اطلاعات دریافتی از منا، مجروحان در حال انتقال به مراکز درمانی ایران هستند و کادر درمانی متخصص و مجرب در آنجا وجود دارد. برای انتقال پیکر شهدای حادثه منا نیز،‌مدیر عامل ایران ایر تدابیری اندیشیده که پس از طی مراحل شناسایی و امور کنسولی، این عزیزان را با پرواز اختصاصی در اولین فرصت به کشور منتقل کنیم.

معاون وزیر امور خارجه همچنین از احضار کاردار عربستان به وزارت امور خارجه خبر داد و افزود: اعتراض شدید نسبت به عملکرد نامناسب دستگاه های اجرایی در عربستان رسما ابلاغ کردیم و از آنان خواسته شد که مسئولانه عمل کرده و سریع تر نسبت به تعیین وضعیت شهدا و مجروحان عمل کنند.

امیرعبداللهیان در مورد ادعای وزیر بهداشت عربستان که مسئولیت حادثه امروز را به خود حجاج نسبت داده است، اظهار کرد: اطلاعات فنی رسیده به ما حاکی از این است که به دلیل عدم تعیین مناسب مسیر برای رمی جمرات و بستن دو خیابان ازدحام حجاج باعث بروز حادثه در سه منطقه شده که در یکی از این نقاط حجاج ایرانی حضور داشتند که عمدتا مرد بودند.

وی با بیان اینکه حجاج دیگر کشورهای اسلامی نیز نظیر نیجریه و پاکستان نیز با آمار بالایی مواجه هستند، افزود: سو مدیریت دستگاههای اجرایی متولی برگزاری حج موجب این حادثه ناگوار شده و مسئولان عربستانی باید نسبت به این مسئله به ایران و سایر کشورها پاسخگو باشند. امیدواریم در ادامه حرکت حجاج در مکه مکرمه شاهد نظم و ترتیبات دقیقی باشیم تا دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم.

کد خبر : ۳۰۷۵۸۳