خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام خاتمی:

دانشگاه محل یارگیری احزاب نشود/ مراقب نفوذ آمریکا از طریق برجام باشیم

خطیب نماز عید قربان گفت: محیط آموزشی، محیط علم و فضائل الهی باشد نه اینکه به باشگاه سیاسی احزاب و محل یارگیری احزاب تبدیل و سیاست زده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز عید قربان با تبریک آغاز هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی، گفت: ‌ مردم ایران در طول هشت سال دفاع مقدس صداقت خود را در ایمانشان نشان دادند و خانواده‌های شهدا نیز صبر و استقامت خود را در برابر بلایا و مصیبت‌هایی که به جانب آن‌ها وارد شد، نشان دادند. 

وی با تاکید براینکه ملت ایران پای جمهوری اسلامی ایستاده است، تصریح کرد: هر کس کوچک‌ترین تعرضی به این نظام اسلامی داشته باشد سیلی محکمی از ملت ایران خواهد خورد. 

خطیب نماز عید قربان به مراسم دعای عرفه در روز گذشته اشاره کرد و افزود: برگزاری مراسم دعای عرفه موجب ایجاد فضای معنوی در جامعه شده است. 

وی با گرامی داشتن یاد آیت‌الله خزعلی، وی را آیتی در عشق به خدا توصیف کرد و گفت: ‌ زمانی که مقام معظم رهبری به عنوان رهبر انقلاب انتخاب شدند ایشان با اینکه ۱۵ سال از رهبر انقلاب بزرگ‌تر بودند اما می‌گفت من روزهای اول مقید بودم کنار ایشان قرار بگیرم تا همه بدانند که ایشان مورد تأیید روحانیت قرار دارند. 

خاتمی در ادامه سخنان خود با تبریک فرا رسیدن اول مهر، بازگشایی مدارس، ‌دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه را بهار تعلیم و تربیت خواند و اظهار کرد: ممحیط آموزشی، محیط علم و فضائل الهی باشد نه اینکه به باشگاه سیاسی احزاب و محل یارگیری احزاب تبدیل و سیاست زده شود.

خطیب موقت تهران به فرمایش های مقام معظم رهبری در این راستا اشاره کرد و ادامه داد: ‌ رهبر معظم انقلاب فرمودند که «دانشگاه باید سیاسی باشد اما سیاست زدگی هرگز و اگر دانشگاه ما سیاست زده شود علم و دین به انزوا می‌رود؛ ما انقلاب کردیم که نهادهای آموزشی ما گل بپرورند.»

وی با انتقاد از بی‌حرمتی رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی اظهار کرد: با وجود اینکه شاهد رفتار توهین آمیز به مسجدالاقصی و حضور نظامیان گستاخ این رژیم غاصب در این مسجد هستیم اما متاسفانه هیچ فریادی از جهان اسلام برنمی‌خیزد. دشمنان اسلام با راه‌اندازی گروه‌های افراطی همچون داعش به دنبال این هستند که مسلمانان را به یکدیگر مشغول کنند تا کسی دیگر فرصت پرداختن به مسائل مسلمانان را نداشته باشد. 

عضو مجلس خبرگان با تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ وحدت مسلمانان اشاره کرد و افزود: ‌ امیدوارم گوش شنوایی وجود داشته باشد تا دیگر شاهد تکرار چنین مسائلی نباشیم. 

خاتمی در ادامه خطبه‌های نماز عید قربان به مسئله برجام اشاره کرد و گفت: ‌ روح مسئله برجام و از آن‌چه که به عنوان ستون فقرات آن یاد می‌شود؛ رفع تمام تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران است نه تعلیق آن‌ها که اگر این امر تحقق یابد، مورد تأیید قاطبه ملت بوده و اگر اینگونه نشود کار بایسته در شأن ملت ایران صورت نگرفته است. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران مهم‌تر از برجام را مسئله بعد از برجام دانست و گفت: ‌ آمریکا می‌خواهد اینگونه تلقی کند که یخ‌های رابطه آب شده است در حالی که چنین نیست و ما ۱۸۰ درجه با آمریکا و هم‌پیمانانش اختلاف داریم. 

خاتمی به برخی اختلاف‌نظرهای ایران و آمریکا اشاره کرد و افزود‌: آمریکا دشمن جهان اسلام است و از رژیم جلاد و غاصب صهیونیستی حمایت و امکاناتی را در اختیار گروه‌های تروریستی و افراطی قرار داده و از کشتار مسلمانان در کشوریه یمن، سوریه و بحرین حمایت می‌کند از این رو نمی‌توان انتظار از بین رفتن اختلافات میان ایران و امریکا را داشت. 

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان با بیان اینکه طراحی آمریکا این است که بعد از تحریم‌های هسته‌ای به دنبال تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران برود، ابراز کرد: رمز نفرت مردم ایران از برائت آمریکا، ‌برائت از مشرکین است چراکه برائت فقط مربوط به سرزمین منا نیست.

خاتمی بر هوشیاری مسئولان تاکید کردو گفت: باید مراقب بود که آمریکا از روزنه برجام نفوذ اقتصادی، سیاسی و از همه مهم‌تر فرهنگی نداشته باشد. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران از اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس تشکر کرد و گفت: ‌ قانون این اختیار را به ان‌ها داده و مقام معظم رهبری نیز بیان کرده‌اند که نمی‌شود مجلس را به حساب نیاورد. افرادی که مجلس را در این ارتباط می‌کوبند، ضد نظر ولی فقیه و قانون اساسی هستند. 

وی با بیان اینکه دلمان از آمریکا خون است، گفت: ‌ امریکا از ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ تا کنون لحظه‌ای از توطئه علیه ملت ایران کوتاهی نکرده است و به همین خاطر است که شعار مرگ بر آمریکا ماندگار خواهد ماند.

کد خبر : ۳۰۷۴۹۴