خبرگزاری کار ایران

عشق و سیاست انتخابِ اولِ کتابخوان‌ها در پاییز

«فرار از اردوگاه 14»، «باغ همسایه»‌ی خوسه دونوسو که بعد از شش سال توقیف فرصت انتشار پیدا کرده است، «حالا حالاها وقت هست» و «دعا برای ربوده‌شدگان» کتاب‌های تازه وارد به لیست پرفروش‌ها‌ واپسین روزهای تابستان هستند

به گزارش خبرنگار ایلنا، لیست پرفروش‌های بازار کتاب تهران در هفته‌ای که پاییز را با خود آورد چندان تکانی نخورده است و کتاب‌های پرمخاطب نیمه‌ی اول سال همچنان توجه مطالعاتی عموم را به خود جلب کرده‌اند و نام‌هایی مثل «جزء از کل»، «بی‌شعوری» و «ته‌ خیار» همچنین در لیست پنج‌تایی پرفروش‌های بیشتر فروشگاه‌های کتاب دیده می‌شوند.

«فرار از اردوگاه 14»، «باغ همسایه»‌ی خوسه دونوسو که بعد از شش سال توقیف فرصت انتشار پیدا کرده است، «حالا حالاها وقت هست» و «دعا برای ربوده‌شدگان» کتاب‌های تازه وارد به لیست پرفروش‌ها‌ واپسین روزهای تابستان هستند. البته کتاب‌هایی مثل «علیه تفسیر»، «یک عاشقانه‌ی آرام» و «چقدر خوبیم ما» هم برای چندمین هفته‌ی متوالی به عنوان کتاب پرفروش معرفی شدند. رمان‌های «برو ولگردی کن رفیق» مهدی ربی و «هویت» میلان کوندرا نیز کتاب‌های نسبتا قدیمی هستند که هنوز هم مورد توجه کتابخوان‌ها قرار گرفتند و هرازگاهی مثل این هفته در لیست کتاب‌های پرفروش دیده می‌شوند. علاوه بر این‌ها رمان‌های «دختری در قطار» از پائولا هاوکینز و «کمی قبل از خوشبختی» آثار داستانی چاپ اولی هستند که مورد استقبال خوانندگان قرار گرفته‌اند. «فیزیک و فلسفه» از جیمز هاپوود جینز و «روح فلسفه‌‌ی قرون وسطی» هم کتاب‌های پرفروش حوزه‌ی فلسفه و علوم انسانی در اواخر تابستان معرفی شدند. نمایشنامه‌ی «پزشک نازنین» نیل سایمون با ترجمه‌ی شهرام زرگر هم جایگاه هنرهای نمایشی را در لیست پرفروش‌ها حفظ کرده و یکی از کتاب‌های پرمخاطب این هفته بوده است.

ناشرانی چون مروارید، ثالث، بیدگل و چشمه بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

این گزارش، آثار پرفروش‌ برخی کتابفروشی‌های معروف تهران از 27 شهریورماه تا 2 مهرماه را بررسی کرده است.

کتابفروشی چتر: دو اثر داستانی «یک عاشقانه‌ی آرام» و «چهل نامه‌ی کوتاه به همسرم»‌ از نادر ابراهیمی، در رتبه‌های ابتدایی لیست پرفروش‌های این فروشگاه ایستاده‌اند و «شاگرد قصاب» نوشته‌ی پاتریک مک‌کیب با ترجمه‌ی پیمان خاکسار که همچنان خواهان دارد در پشت سر آن‌ها قرار دارد. نمایشنامه‌ی کمدی دو پرده و یازده صحنه‌ای نیل سایمون، تحت عنوان «پزشک نازنین» هم بعد از چهار نوبت چاپ این هفته مجدد مورد توجه ویژه‌ی مراجعان چتر قرار گرفته و در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود. همچنین رمان‌های «عامه پسند» چالرز بوکوفسکی و «هویت» نوشته‌ی میلان کوندرا نیز، دیگر کتاب پرفروش چتر معرفی شد. علاوه بر این‌ها «دختری در قطار» پائولا هاوکینز بعد از کنار زدن جی‌کی رولینگ در غرب ظاهرا اینجا هم پرفروش شده و توجه خوانندگان این فروشگاه را به خود جلب کرده است.

کتابفروشی بیدگل: تازه‌ترین اثر چاپ شده از آلن بدیو که فواد جراح‌باشی ترجمه کرده با نام «این قرن» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی بیدگل ایستاده و داستان «باغ همسایه» نوشته‌ی خوسه دونوسو با ترجمه‌ی عبدالله کوثری رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. ترجمه‌ی مسعودیوسف از حصر‌ چین و داستان-مستند بلین هاردن درباره‌ی مخوف‌ترین اردوگاه کار اجباری در کره‌ی شمالی، یا همان «فرار از اردوگاه 14» هم دیگر اثر مورد توجه برای مراجعان این فروشگاه در این هفته بود. همچنین «بی‌شعوری» نوشته‌ی خاویر کرمنت و «علیه تفسیر» سوزان سانتاگ نیز از جمله آثار فلسفی-اجتماعی مورد علاقه مشتری‌های این کتابفروشی در روزهای پایانی تابستان معرفی شدند. البته مجموعه داستان «برو ولگردی کن رفیق» مهدی ربی که تمام روایت‌ها و اتفاقات در شهر اهواز و در خیابان‌ها و مراکز معروف آن رخ می‌دهد هم برای مشتری‌های این فروشگاه جذابیت داشته و جزو پنج کتاب پرفروش این هفته به شمار می‌آید.

کتابفروشی رود: دو رمان «دعا برای ربوده‌شدگان» جنیفر کلمنت با ترجمه‌ی میچکا سرمدی و «فرار از اردوگاه 14» از بلین هاردن در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده؛ قرار دارند. البته رتبه‌‌ی اول جدول فروش در اختیار «ملت عشق» الیف شافاک است که همچنان مورد توجه مراجعان کتابفروشی رود قرار دارد. نکات طنز ابراهیم رها درباره‌ی معضلات اجتماعی و مشکلات فرهنگی جامعه که تحت عنوان «چقدر خوبیم ما» روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است هم دیگر کتاب محبوب در این فروشگاه معرفی شد. همچنین دومین رمان هارپر لی که بعد از 50 سال منتشر شده، یعنی «برو دیده‌بانی بگمار» با ترجمه‌ی محمد عباس‌آبادی نیز پنجمین کتاب پرفروش این فروشگاه در روزهای پایانی شهریور بود.  

کتابفروشی نشر مروارید: تازه‌ترن اثر چاپ شده از ابراهیم رها با نام «چقدر خوبیم ما» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی نشر مروارید ایستاده است. البته فروش دو اثر داستانی خارجی «کمی قبل از خوشبختی» نوشته‌ی انیس لودیگ و «حالا حالاها وقت هست» ای‌.ال دکتروف هم درخور توجه بوده و این هفته جایگاه این دو کتاب در لیست فهرست پرفروش‌ها رتبه‌های خوبی دارند. همچنین یادنامه قیصر امین‌پور که به کوشش زیبا اشراقی (همسر قیصر)، حمیدرضا توکلی و مهدیه نظری گردآوری و تنظیم شده هم از دیگر کتاب‌های محبوب این فروشگاه بود که در اولین روزهای پاییز مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و در انتهای فهرست پرفروش‌های این فروشگاه ایستاد. به جز این چهار کتاب، «دارم‌های تلفنی» سوسن مقصولو نیز مورد استقبال علاقه‌مندان به داستان ایرانی قرار گرفته است.

کتابفروشی روزبهان: آثار داستانی «آقای جودت و پسران» اورهان پاموک و «جزء از کل» از استیو تولز هنوز هم جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های کتابفروشی روزبهان هستند. «نامه‌های پر تب‌وتاب» لوئیس بورخس با ترجمه‌ی نجمه شیری نیز دیگر کتاب لیست پرفروش‌های این فروشگاه معرفی شد. علاوه بر این‌ها، «فرهنگ پسامدرن» عبدالکریم رشیدیان که در مدخل‌های گوناگون خود مهم‌ترین چهره‌ها، نظریه‌ها، مفاهیم و اصطلاحات پسامدرن را معرفی می‌کند  هم این هفته مورد استقبال کتابخوانان قرار گرفته و در جایگاه آخر لیست پرفروش‌های این کتابفروشی ایستاده و مطابق معمول از «یک عاشقانه‌ی آرام» هم استقبال خوبی صورت گرفته است.

کتابفروشی گوتنبرگ: دو رمان «یک عاشقانه‌ی آرام» و «ته خیار» این هفته‌ هم جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه بوده‌اند. البته آثار علمی و فلسفی مثل «جهان کوانتومی نوین» و «گیتی از هیچ، چرا به جای هیچ چیزی هست» نیز در رتبه‌های ابتدایی لیست کتاب‌های پرفروش‌ها‌ی کتابفروشی گوتنبرگ قرار دارند. «بی‌شعوری» و «جام‌جهانی در آجودانیه» نیز کتاب‌های دیگری هستند که این هفته رتبه‌ی خوبی در میزان استقبال این کتابفروشی داشته و جزو پنج کتاب پرمخاطب معرفی می‌شوند. در کنار  این‌ها، آثار حوزه‌ی روانشناسی موفقیت به ویژه کتاب‌های رابرت کیوساکی هم معمولا مورد توجه کتابخوانانی که به کتابفروشی گوتنبرگ مراجعه می‌کنند؛ هستند.

کتابفروشی انتشارات علمی-فرهنگی: دو کتاب اجتماعی-فلسفی «فیزیک و فلسفه» جیمز هاپوود جینز و «روح فلسفه‌ی قرون وسطی» در فهرست پرفروش‌های این فروشگاه در هفته گذشته حضوری پررنگ داشته‌‌اند. در کنار این کتاب‌ها که در رتبه‌‌های اول و سوم فهرست پرفروش‌‌ها قرار گرفته‌، دو اثر دیگر در حوزه‌ی تاریخی و تحلیلی، یعنی «زندگی نادرشاه»‌ جونس هنوی و «سلسله‌های صوفیه‌ی ایران» از نورالدین مدرسی چهاردهی نیر رتبه خوبی در لیست پرفروش‌های این کتابفروشی را به خود اختصاص داده‌‌اند. همچنین ترجمه‌ی عبدالکریم رشیدیان از کتاب «اخلاق پروتستانی و روح سرمایه‌داری» نوشته‌ی ماکس وبر در رده‌ی بعدی این فهرست قرار گرفته‌ است.

شهرکتاب مرکزی: مثل خیلی از کتابفروشی‌ها در فهرست پرفروش‌های این فروشگاه در هفته گذشته هم دو اثر «یک عاشقانه‌ی آرام» از نادر ابراهیمی و «بی‌شعوری» دیده می‌شوند. در کنار این کتاب‌ها که در رتبه‌‌های اول و سوم فهرست پرفروش‌‌ها قرار گرفته‌، داستان‌های «عقاید یک دلفک» هانریش بل و «صدسال تنهایی» گابریل گارسیا مارکز نیز رتبه خوبی در لیست پرفروش‌های این شهرکتاب را به خود اختصاص داده‌‌اند. کتاب «شازده کوچولو» نوشته‌ی سنت‌اگزو پری با ترجمه‌ی محمد قاضی هم، در رده‌ی بعدی این فهرست قرار گرفته‌ است.

کتاب‌های پرفروش در شروع فصل پاییز
ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 باغ همسایه خوسه دونسو/ عبدالله کوثری آگه 20000 این کتاب یکی از آثار مهم آمریکای لاتین است و «پرنده‌ی وقیح شب» - اثر دیگر این نویسنده - هم‌ردیف کارهای کارلوس فوئنتس است.
2 فرار از اردوگاه 14 بِلِین هاردن/ مسعود یوسف حصیرچین چشمه 16000

این کتاب سرگذشت شین این گنون است که در مخوف‌ترین اردوگاه کار اجباری در کره‌ی شمالی یعنی اردوگاه 14 به دنیا آمد و تنها انسانی‌ست که توانسته از آن‌جا بگریزد.

3 دعا برای ربوده‌شدگان جنیفر کلمنت/ میچکا سرمدی چشمه 15000 دعا برای ربوده شدگان تصویری زنده و تاثیرگذار از زنان روستاهای مکزیک ارائه می دهد و کاوشی است خیره کننده در پیامدهای جنگی نابرابر
4 حالا حالاها وقت هست ای ال دکتروف/ وحید روزبهانی مروارید 15500 حالا حالاها وقت هست آخرین مجموعه داستان کوتاه دکتروف است.
5 جزء از کل استیو تولز/ پیمان خاکسار چشمه 40000 داستان ماجراهایی پیچیده و تودرتو دارد که از رابطه عجیب و خاص این پدر و پسر شکل می‌گیرد.
6 علیه تفسیر سوزان سانتاگ/ مجید اخگر بیدگل 6000 کتاب به فلسفه هنر می‌پردازد و در آن مقالاتی درباره ادبیات جدید، هنرهای تجسمی و مفهوم زیبایی‌شناسی در هنر درج شده است
7 چقدر خوبیم ما ابراهیم رها مروارید 7500 نقد ایرادات رفتاری ما به طنز
8 برو دیده‌بانی بگمار هارپر لی/ محمد عباس‌آبادی افراز 17500 وقایع این رمان که مضمونی ضدنژادپرستی دارد بیست سال پس از وقایع «کشتن مرغ مقلد» رخ می‌دهد و تعدادی از همان شخصیت‌ها در آن حضور دارند
9 پزشک نازنین نیل سایمون/ شهرام زرگر نیلا 5000 نمایشنامه‌ای طنزآمیز از نیل سایمون بر اساس برخی داستان‌های کوتاه آنتون چخوف
10 دختری در قطار پائولا هاوکینز/ فرانک سالاری البرز 19000 پرفروش‎ترین کتاب سال 2015 در جهان که تنها چند ماه پس از انتشار رکورد فروش افسانه‎ای کتاب هری پاتر را شکست.

 

کد خبر : ۳۰۷۳۵۷