خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت کشور در جمع خبرنگاران:

صندوق‌ الکترونیک رای به شورای نگهبان ارسال می‌شود/ تغییر استاندار کرمانشاه بخاطر ضرورت‌ها بود

سخنگوی وزارت کشور گفت: گاهی ضرورت‌هایی پیش می‌آید و ممکن است تغییراتی صورت گیرد که این تغییرات به خاطر ضرورت‌های موجود است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسینعلی امیری در حاشیه نشست سراسری استانداران با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص تغییر استاندار کرمانشاه گفت: وزارت کشور همواره ارزیابی‌هایی از استانداران و فرمانداران دارد در جمع‌بندی‌ها با توجه به اینکه خانواده استاندار کرمانشاه در تهران بودند٬ به این نتیجه رسیدیم که آقای بابایی تغییر کند٬ البته ایشان دو سال استاندار کرمانشاه بود و ما از وی تقدیر می‌کنیم.

وی افزود: به جای آقای بابادی، آقای رازانی که سابقه کار در بخش‌های مختلف وزارت کشور را دارد و نیز استاندار کردستان بوده٬ جایگزین وی شد بنابراین جابجایی استاندار کرمانشاه دلیل خاصی نداشته این جابجایی‌ها معمول و متعارف است.

سخنگوی وزارت کشور در مورد شایعه تغییر استاندار قزوین گفت: استاندار قزوین در حال حاضر مشغول انجام وظایف خود است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا باز هم در میان استانداران شاهد تغییری خواهیم بود٬ گفت: ان‌شاالله تغییر خاصی وجود نخواهد داشت. سیاست دولت بر عدم تغییر است چه استاندار و چه معاون. گاهی ضرورت‌هایی پیش می‌آید و ممکن است تغییراتی صورت گیرد که این تغییرات به خاطر ضرورت‌های موجود است.

امیری در پاسخ به این سوال که آیا تنش‌های بین نمایندگان با استانداران دلیل این تغییر‌هاست٬ گفت: ما با نمایندگان مجلس تعامل کامل داریم٬ تعامل ضابطه‌مند استانداران با نمایندگان کشور جزء‌ سیاست‌های وزارت کشور است.

امیری در مورد گفت‌وگو‌ها با شورای نگهبان در مورد تایید صلاحیت‌ها گفت: تایید صلاحیت‌ها در بعد نظارت با شورای نگهبان است قانون‌گذار در قانون اساسی نظارت بر انتخابات را برعهده شورای نگهبان قرار داده و این جزء صلاحیت انحصاری شورای نگهبان است.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه انتخابات سه رکن دارد٬ یادآور شد: یک رکن مردم٬ دیگری شورای نگهبان به عنوان ناظر و آخری وزارت کشور به عنوان مجری است. ما باید با شورای نگهبان در مورد برگزاری دو انتخابات پیش‌رو تعامل داشته باشیم همکاری و تعامل در این راستا امری طبیعی است که در حال انجام است. ما باید راجع به هر آنچه مربوط به انتخابات است با شورای نگهبان تعامل داشته باشیم.

وی در مورد صندوق‌های الکترونیک گفت: انتخابات ۲۵ فرآیند دارد که مقدمات ۲۴ فرآیند آن فراهم شده و تنها جایگزین کردن صندوق‌های الکترونیک مانده بود در انتخابات گذشته در ۱۴ حوزه انتخابات الکترونیک برگزار شد. بنابراین انتخابات الکترونیک مسئله جدیدی نیست٬ دولت تصمیم گرفته در این دوره برای سرعت و دقت بیشتر٬ انتخابات الکترونیک را به ۹ کلان‌شهر و شهرستان‌های کوچک توسعه دهد.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین آنچه در حال حاضر رخ می‌دهد٬ مدرن کردن صندوق‌هایی است که قبلا در ۱۴ شهرستان تجربه شده بود. نمونه جدید صندوق‌های الکترونیک به شورای نگهبان ارائه شد و توضیحات لازم توسط کار‌شناسان داده شد. این صندوق‌ها کلا سه قطعه دارد؛ یک قطعه صندوق اخذ رای است؛ یک قطعه مربوط به مجری و یکی مربوط به نظارت است که در اختیار نماینده شورای نگهبان قرار می‌گیرد تا نظارت صددرصدی باشد. نمونه این دستگاه در جلسه رسمی به شورای نگهبان ارائه می‌شود.

امیری با بیان اینکه این دستگاه بومی است و نرم‌افزار آن توسط کار‌شناسان خودمان طراحی شده است٬ گفت: امنیت آرا در این صندوق‌ها کاملا تامین شده و در آن از بسته‌های مخابراتی داخل استفاده شده است.

وی در مورد اظهارات رئیس مجلس خبرگان در مورد صندوق‌های الکترونیک گفت: من به آیت‌الله یزدی ارادت و علاقه دارم. به ایشان به راحتی دسترسی دارم و نمی‌خواهم در رسانه‌ها با ایشان صحبت کنم. به برخی اعضای شورای نگهبان نیز این را گفته‌ام. گزارشی که به ایشان داده مبنی بر اینکه دستگاه‌های ما چینی و کره‌ای است درست نیست. توضیحات لازم را هم ارائه دادیم. آیت‌الله یزدی در دوره قبل هم از مدافعان برگزاری انتخابات الکترونیک بود٬ بنابراین هیچ اختلاف‌نظری نداریم٬ آنچه دغدغه به‌حق شورای نگهبان است٬ این است که انتخابات به‌نحوی باشد که نظارت شورای نگهبان از ابتدا تا انتها محقق شود.

امیری در مورد منشور اخلاقی انتخابات گفت: این منشور تهیه شده و قرار است این میثاق و تعهد به امضای افراد برسد و فکر می‌کنیم وجود این منشور می‌تواند موثر باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان می‌کرد شنیده شده این صندوق‌ها در خارج از کشور ساخته می‌شود٬ گفت: طرف قرارداد ما با یکی از وزارت‌خانه‌های داخلی کشور است.

وی در مورد فعالیت احزابی که مجوز ندارند٬ گفت: بار‌ها گفته‌ام در جمهوری اسلامی هر کس بخواهد در قالب حزب، گروه و تشکلی کار حزبی بکند باید از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز فعالیت و تاسیس دریافت کند٬ اگر تشکلی کار حزبی کرد اما مجوز نداشت کارش غیر قانونی است و مطابق قانون با آن برخورد خواهد شد.

امیری تاکید کرد: ممکن است چند نفر دور هم جمع شوند و اسمی روی خودشان بگذارند٬ اما کارشان صرفا حزبی نباشد. هر کس بخواهد فعالیت حزبی کند باید از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز بگیرد٬ چون هر فعالیت حزبی نیاز به مجوز دارد.

کد خبر : ۳۰۶۷۹۶