خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت هندی او.ان.جی.سی ویدش:

طرح ١٠میلیارددلاری توسعه میدان گازی فرزاد'بی' به ایران ارائه شد

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۶۶۳

مدیرعامل شرکت او.ان.جی.سی ویدش هند از ارائه طرح جامع ١٠ میلیارد دلاری برای در اختیار گرفتن حق امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد بی ایران خبر داد.

به گزارش ایلنا از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، ان کی ورما، گفت: شرکت یادشده شاخه بین المللی و بخش سرمایه گذاری شرکت دولتی اکتشاف نفت و گاز هند، یک طرح پیشنهادی جامع ١٠ میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی فرزاد بی در خلیج فارس و ارسال گاز آن به هند، تحویل ایران داده است.

کنسرسیومی به رهبری شرکت او.ان.جی.سی ویدش، بخش سرمایه گذاری خارجی شرکت ملی نفت و گاز هند (او.ان.جی.سی)در سال ٢٠٠٨ میلادی میدان گازی فرزاد بی را در بلوک فراساحلی فارسی (بینالود) در خلیج فارس کشف کردند؛ این کنسرسیوم که شرکتهای اویل ایندیا و ایندین اویل نیز در آن حضور داشتند ، هم اکنون خواستار دریافت قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد بی هستند.

توافق جامع هسته ای ١٤ ژوئیه (٢٣ تیرماه) تهران و کشورهای گروه ١+٥ در وین هم اکنون مسیر را برای لغو تحریم های ایران هموار کرده و این شرایط دورنمای حضور هندی ها را در توسعه میدان گازی فرزاد بی با ١٢ تریلیون و ٥٠٠ میلیارد فوت مکعب ذخایر درجا، روشن کرده است.

براساس این گزارش، به دنبال لغو تحریم های ایران مسیر برای مشارکت در پروژه های ایران فراهم می شود و بلوک فارسی با ٢١,٦٨ تریلیون فوت مکعب ذخایر درجا شامل 12.8 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و ٢١٢ میلیون بشکه میعانات گازی قابل برداشت، برای مشارکت در توسعه پروژه جذابی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت او.ان.جی.سی ویدش هند گفت: در ماه آوریل ما با مقامهای ایرانی برای گفتگو درباره واگذاری طرح توسعه میدان گازی فرزاد بی دیدار و پس از آن روی یک طرح پیشنهادی جامع کردیم و این طرح را تحویل مقامها ایرانی دادیم.

ورما افزود: ایران از ما خواسته بود برنامه خود برای توسعه میدان گازی فرزاد بی را به همراه گزینه های دریافت گاز را ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: طرح یکپارچه برای توسعه این میدان به همراه چند گزینه تحویل مقام های ایرانی شده است.

گاز تولیدی از این میدان می تواند به صورت ال.ان.جی از طریق رساندن دمای آن به زیر صفر درجه و حمل بوسیله کشتی های کرایوجنیک به یا ارسال از طریق یک خط لوله که از خاک پاکستان بگذرد و یا یک خط لوله در زیر دریا از طریق اقیانوس هند به هند تحویل داده شود.

براساس گزارش رویترز، تهران ماه ژوئیه پیش نویس مدل جدید قراردادهای نفت ایران با عنوان Iran Petroleum Contract را به یک هیاتی متشکل از مقامهای وزارتخانه های نفت و دارایی هند که به تهران سفر کرده بودند، پیشنهاد دادند.

گفته می شود مدل جدید قراردادهای نفتی ایران ترکیبی از قراردادهای مشارکت در تولید و خدمات فنی است.

یک هیات هندی به سرپرستی راجیو مهریشی معاون وزیر دارایی هند چندی پیش به تهران سفر کردند، این هیات از مقامهای وزارتخانه های دارایی، نفت و بانک مرکزی هند تشکیل شده بود.

وزارت نفت هند امیدوار است ایران را متقاعد کند تا امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد بی را به شرکت هندی او.ان.جی.سی ودیش واگذار کند، این میدان، یکی از بزرگ ترین میدانهای گازی است که تاکنون هند در خارج از این کشور کشف کرده است.

با این حال، کنسرسیوم هندی پیش تر به علت تحریم ها از سرمایه گذاری حدود هفت میلیارد دلاری در این پروژه کناره گیری کرد.

غلامرضا انصاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو ماه گذشته میلادی گفته بود: هند اولویت نخست برای توسعه میدان گازی فرزاد بی است، اما از آن جا که بازار به سرعت در حال تحول است، هند باید سریعتر حرکت کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز