خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا:

درگیری‌های مسجد الاقصی برای انحراف فلسطینی‌ها از انتخابات آینده است

دلیل عمده صهیونیست‌ها برای حمله به مسجدالاقصی انحراف در افکار عمومی فلسطین است تا بتوانند آنها را از تمرکز و نقش‌آفرینی روی انتخابات آینده خود منحرف کنند.

«حسن لاسجردی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به ادامه درگیری‌ها میان نظامیان صهیونیست و شهروندان فلسطینی در مسجد الاقصی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: در بررسی دور جدید حملات صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی چند عامل وجود دارد. اول اینکه باید توجه داشت در ماه‌های آینده انتخابات آینده فلسطین برای تشکیل شورای ملی در پیش است که البته رقابت‌های سیاسی بین حماس و تشکیلات خودگردان وجود دارد. اما آنها در حالتی به سر می‌برند که امکان به وجود آمدن یک آشتی ملی وجود دارد چراکه تا حدودی از شرایط اختلاف‌نظر بیرون آمده‌اند و به نظر می‌رسد که از دوران طوفانی سابق دور شده‌اند. اما اسرائیل در این مساله سعی دارد تا با مشغول کردن فلسطینیان در مسجدالاقصی ذهن آنها را از این مساله مهم دور کند.

وی ادامه داد: دومین مساله مربوط به تحرکات حماس است. به صورتی که مقام‌های این جنبش در دوحه و عربستان با تعدادی از مقام‌های ترک دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند و برداشت اسرائیل از این موضوع این است که حماس با دیدارهایش در سطح منطقه در صدد آن است تا خود را تجهیز کند. لذا این رویکرد اسرائیل در راستای تضعیف تاثیر صعودی چهره حماس ارزیابی می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح سومین دلیل حمله نظامیان اسرائیل به سرزمین‌های اشغالی و مسجد الاقصی گفت: پروژه دیگری که می‌توان از آن به عنوان دلیل سوم برای حمله مسجد الاقصی نام برد، سناریوی یهودیزه کردن آن مناطق است. به نحوی که این موضوع را با شهرک‌سازی و تلاش‌های فراوان خود دنبال می‌کنند تا بتوانند قدس را صهیونیستی جلوه دهند که این عمل در ماه‌های اخیر سیر صعودی به خود گرفته است. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد که اسرائیل در سیاست خارجی خود موضع تهاجمی را دنبال می‌کند و تلاش دارد که با خلق و ایجاد بحران نشان دهد که از شرایط سخت اجتماعی که بر جامعه اسرائیل حاکم است عبور کرده تا بتواند وجه و جایگاه میدان‌داری خود را ارتقاء ببخشد. چراکه صهیونیست‌ها معتقدند که رویکرد آنها در قبال قدس و مسجد الاقصی تمام و کمال نبوده است.

وی در پایان با تاکید بر نقش سیاست‌های آمریکا در تعدی به مسجد الاقصی  افزود: دلیل چهارم را می‌توان مرتبط و منطبق با سیاست‌های آمریکا دانست که البته این سیاست‌ها به صورت مشهود دیده نمی‌شود بلکه به صورت پنهانی این موضوع پیگیری می‌شود. به گونه‌ای که بحث هسته‌ای، کمک به اسرائیل و ارتباط تل‌آویو با اعراب باعث شده است تا یک سیاست بحران‌زا از سوی آمریکا به اسرائیل دیکته شود تا با تحت فشار قرار دادن کشورهای منطقه توجه آنها را به سمت اسرائیل سوق دهد.          

کد خبر : ۳۰۵۴۵۵