خبرگزاری کار ایران

رئیس قوه قضاییه:

امیدواریم شاهد کوتاهی مسئولان سعودی در قبال زائران خانه خدا نباشیم

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه خواستار توجه مسئولان و هوشیاری آنان در قبال توطئه‌های دشمنان به ویژه آمریکا شد و گفت: تلاش آمریکایی‌ها گشودن باب جدیدی برای نفوذ در کشور و به روی کارآوردن کسانی است که میانه‌ای با انقلاب ندارند و مردم و مسئولان باید در این زمینه هوشیار باشند.

 به گزارش ایلنا٬  آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تسلیت شهادت امام جواد (ع) و تسلیت حادثه اخیر مکه به خانواده حجاج جان باخته بر لزوم توجه به فراهم کردن تسهیلات و امکانات مناسب برای زائران بیت الله الحرام از سوی مسئولان عربستان تأکید کرد و گفت: امیدواریم از این پس شاهد کوتاهی مسئولان سعودی در قبال زائران خانه خدا نباشیم.

رئیس قوه قضاییه با تأکید براینکه «حج فریضه‌ای الهی و سیاسی بسیار مهمی در جهان اسلام است» گفت: مناسک حج صرفاً عبادی نیست و گرچه ارزشهای معنوی آن بر کسی پوشیده نیست اما ابعاد سیاسی آن هم کاملاً باید مورد توجه قرار گیرد و از اجتماع عظیم مسلمانان برای بهبود شرایط جهان اسلام بهره گرفت.

آیت الله آملی لاریجانی با ابراز تأسف نسبت به برخی اختلاف افکنی‌های مقامات سعودی در جهان اسلام تأکید کرد: متأسفانه حاکمانی در بلاد و مواطن شریفه الهی زمام امور را در دست دارند که در آتش فتنه می‌دمند و گروه‌های تکفیری را پرورش می‌دهند.

رئیس قوه قضاییه افزود: حاکمانی که باید ندای وحدت سردهند و فضای معنوی حج را به فضایی برای برائت از مشرکان و وحدت مسلمانان تبدیل کنند در اختلاف افکنی و ایجاد فتنه تلاش می‌کنند.

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید براینکه موضوع برائت از مشرکان موضوع بسیار مهم و مورد تأکید حضرت امام (ره) بوده است گفت: منظور از مشرکان تنها مشرکان صدر اسلام نیستند و ضرورت دارد که مسلمانان مشرکان زمان خود را بشناسند؛ و در حال حاضر مشرکان و سلطه گران دنیای معاصر کشورهای استکباری و در رأس آن آمریکا است که می‌توان گفت در پشت هر فتنه‌ای در جهان چهره آمریکا پنهان است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به روشنگری‌های اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از مردم درخصوص دلایل و رمز و راز دشمنی آمریکا با ایران تصریح کرد: متأسفانه کشور ما پیش از انقلاب تحت سلطه آمریکا بود اما حضرت امام با پشتوانه نیروی الهی و حمایت مردم دست آمریکا را قطع کرد و این چنین شد که آمریکا سالیان طولانی است که انواع توطئه‌ها و تحریم‌ها را علیه مردم ما به کار می‌برد.

آیت الله آملی لاریجانی با اعلام اینکه «سوءاستفاده از قدرت و به کارگیری ظالمانه آن علیه ملت‌های دیگر خلاف تمام موازین اخلاقی و انسانی است» اظهار کرد: مردم ما باید نسبت به مشرکان و ستمکاران زمان خود بصیر باشند و بدانند که دشمن آنان کیست.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به شرایط اخیر کشور در خصوص بحث مذاکرات هسته‌ای و لزوم هوشیاری نسبت به رویکردهای دشمنان درباره نفوذ به کشور به بهانه مذاکرات و توافق اخیر هسته‌ای افزود: در جریان مذاکرات هسته‌ای خدمات بزرگی انجام شده و تیم مذاکره کننده به صورت کاملاً دقیق بر مسائل مسلط بودند اما باید دقت کرد که توجه به این موضوع موجب غفلت از سایر زمینه‌ها نشود و مراقب باشیم که در رفتار و گفتار مسئولان مسائلی مطرح نشود که باب میل دشمنان و آمریکایی‌ها و بهانه‌ای برای نفوذ آنان شود.

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید براینکه مقام معظم رهبری به خوبی هشدار دادند که باید مراقب نفوذ دشمنان در قالب توافق اخیر هسته‌ای بود گفت: آمریکایی‌ها در صحبت‌های خود اذعان کردند که می‌خواهند باب جدیدی را در رابطه با ایران باز کنند و مقصودشان این است که تلاش کنند عده‌ای را که با این انقلاب میانه‌ای ندارند و به دنبال منافع آمریکایی‌ها هستند بر سر کار بیاورند.

رئیس قوه قضاییه بر اهمیت نظارت شورای نگهبان بر روند انتخابات آینده تأکید کرد و گفت: همه مسئولان و مردم باید مراقب باشند و با بصیرت و آگاهی در مقابل توطئه‌های دشمن بایستند.

رئیس دستگاه قضا بر لزوم توجه به روحیه انقلابی و تقویت انگیزه‌های الهی در پیشبرد اهداف و مقاصد انقلاب اسلامی تأکید کرد و افزود: تفاوت انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب‌ها توجه به انگیزه‌های الهی و حضور رهبری بصیر و آگاه است که این انقلاب را در مسیر صحیح خود پیش برده است و شاهدیم که در برخی انقلاب‌های دیگر در منطقه به دلیل نبود چنین رهبری، انقلاب‌ها یا مصادره و عقیم شدند و یا درگیر با تروریست‌ها و گروه‌های افراطی شدند و زیرساخت‌های حیاتی آنان از بین رفته است.

رئیس دستگاه قضا مدیریت مقتدرانه و آگاهانه مقام معظم رهبری و تذکرات به جای ایشان در بزنگاه‌های انقلاب را بسیار مهم ارزیابی و تأکید کرد: مقام معظم رهبری به صورت عمیق و دقیق مسائل کشور را رصد می‌کنند و همه ما مسئولان باید قدر این نعمت الهی را بدانیم و سخنانی نگوییم که در آن نوعی زاویه نسبت به تذکرات و سخنان مقام معظم رهبری احساس شود؛ چرا که وحدت و اتحاد حول محور ولایت فقیه رمز اقتدار جمهوری اسلامی است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: پیشرفت کشور در گرو رهبری مدبرانه مقام معظم رهبری و رصد‌ها و تذکرات به موقع ایشان در مسائل مختلف است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به تصویب لایحه پیشگیری از وقوع جرم در مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم برنامه ریزی و همت مضاعف برای تحقق اهداف این لایحه تأکید کرد و گفت: گرچه روند تصویب این لایحه بسیار طولانی شد اما پس از ابلاغ رسمی آن، قوه قضاییه باید با تشکیل دبیرخانه قوی و منسجم و ایجاد تشکیلات شورای عالی پیشگیری نسبت به اجرایی کردن دقیق این لایحه اقدام کند.

آیت الله آملی لاریجانی توجه به انجام پژوهش‌ها و تحقیقات علمی دقیق درباره چرایی وقوع جرایم در کشور و ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش و از بین بردن زمینه‌های وقوع جرایم را از جمله اقدامات مهم قوه قضاییه پس از تصویب این لایحه برشمرد و گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه باید در کنار شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم و با کمک مراکز دانشگاهی و پژوهشی برنامه ریزی مناسبی در این زمینه انجام دهد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت ایام ذی الحجه و لزوم بهره گیری از معنویت این ایام به ویژه دهه اول آن گفت: درخصوص معنویت ایام ذی‌الحجه مخصوصاً دهه اول ذی‌الحجه که در قرآن هم از آن به «ایام معلومات» تعبیر شده: «واذکر الله فی‌ایام معلومات»، روایات متعددی هم نقل شده است که نشان از اهمیت معنوی این ایام است.

رئیس دستگاه قضا سپس به ذکر روایتی از نبی اکرم (ص) پرداخت و گفت: از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که فرموده‌اند «ما من أیام، العمل الصالح فی‌ها أحب إلی اللَّه عز وجل من أیام العشر»، یعنی هیچ روزی و زمانی وجود ندارد که عمل صالح در آن نزد خداوند محبوب‌تر از عمل صالح در این دهه باشد؛ گرچه به بیان برخی از بزرگان اهمیت و برکت برخی ایام به مانند ایام ماه مبارک رمضان به خاطر ذات خود آن ایام است و این موضوع منافاتی ندارد با اینکه برخی از ایام بخاطر عوارض و لواحقی که یافته‌اند اهمیت بیشتری پیدا کنند؛ مثل عید غدیر خم و یا همین ایام دهه عشر که معنویت خاصی دارد.

رئیس قوه قضاییه با ابراز امیدواری نسبت به بهره‌مندی از برکات معنوی این ایام به دو رکعت نماز همراه با آیه شریفه «وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ» که در مابین نمازهای مغرب و عشاء در این ایام خوانده می‌شود اشاره کرد و افزود: باید دید خداوند در این آیه وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِینَ لَیْلَةً چه چیز را وعده داده بودند که آن حضرت اینچنین شتابان به سوی حق تعالی دویده است ومطابق روایتی از نبی اکرم که حضرت کلیم الله (ع) در طول این چهل روز به شوق دیدار حق تعالی نه چیزی خورد، نه چیزی نوشید، نه خوابی کرد؛ امیدواریم ما نیز از برکات این ایام معنوی بهره‌مند شویم و بدانیم که چه فرصت عظیمی نصیبمان شده است

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی رئیس سازمان بازرسی کل کشور گزارشی از اجلاس مبارزه با فساد که در کشور مالزی برگزار شد ارائه کرد همچنین معاون راهبردی قوه قضاییه گزارشی از پیشرفت تدوین برنامه ششم توسعه در بخش قضایی ارائه کرد که بخشی از احکام دائمی برنامه ششم توسعه کشور و مواد و تبصره‌های آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کد خبر : ۳۰۵۰۵۹