خبرگزاری کار ایران

معطلی کارگران معترض مس سرچشمه وارد سومین روز شد

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۰۴۷

با توجه به شرایط کنونی کارگران معترض مس سرچشمه، نمی‌توان رسیدگی به خواسته‌های آن‌ها را به انتخاب نماینده کارگر در حضور ماموران اداره کار منوط کرد.

به گزارش ایلنا، دست‌کم سه روز از بازگشت کارگران معترض مس سرچشمه به کرمان می‌گذرد و این کارگران هنوز منتظرند تا در حضور بازرسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از میان خود نمایندگانی را برای مذاکره با کارفرما و پیمانکارانتخاب کنند.

این کارگران که تعداد آن‌ها در حدود ۳۰۰ نفر است به واسطه شرکت پیمانکاری «آرین ناران» در شرکت مس سرچشمه مشغول ‌کارند و در شرایطی منتظر تبدیل وضعیت استخدامی خود بودند مطلع شدند که براساس قراردادهای جدید کار باید ازاین پس برای یک پیمانکار جدید و در ازای دریافت دستمزدی کمتر کار کنند.

به همین دلیل در ماه‌های اخیر حداقل دونوبت برای پیگیری مطالبات صنفی خود به تهران آمدند و در مقابل ساختمان وزارت، صنعت، معدن و تجارت و نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند و هر بار با وعده رسیدگی به خواسته‌های خود به کرمان بازگشتند.

یکی از این کارگران می‌گوید: وضعیت رفاهی و مزدی کارگرانی که بصورت قرارداد مستقیم در شرکت مس سرچشمه مشغول کارند در مقایسه با شرایط ما بسیار بهتر است و به همین دلیل ما همیشه منتظر رسیدن زمان تبدیل وضعیت استخدامی خود بودیم اما در قراردادهای جدیدی که تنظیم شده، حتی همین مزایای کنونی هم نادیده گرفته شده است

وی ادامه داد: از قرار معلوم با جابجایی پیمانکار نوع فعالیت ما نیز از کار معین به کار حجمی تغییر کرده و به همین دلیل نزدیک به یک میلیون تومان از دریافتی‌های آن‌ها کاسته شده‌است.

این کارگر مس سرچشمه ادامه می‌دهد: در جریان تجمع هفته گذشته مسئولان نهاد ریاست جمهوری به ما گفتند که از میان خود افرادی را به نمایندگی انتخاب کنیم تا آن‌ها با مسئولان شرکت مس و پیمانکار برای مذاکره تشکیل جلسه بدهند.

وی بایادآوری سابقه اخراج افرادی که از سوی آن‌ها به عنوان نماینده انتخاب شده بودند، گفت: از آنجایی که تضمینی برای تکرار این اتفاق برای نمایندگان جدید وجود ندارد، قرار شد که پس از بازگشت به کرمان در حضور بازرسان اداراه کار این استان بین پنج تا هفت نفر را به عنوان نماینده قانونی انتخاب کنیم و از زمان بازگشت به کرمان این درخواست خود را در اداره کار کرمان مطرح کردیم که تا این لحظه بی‌پاسخ مانده است.

در این خصوص «علیرضا مقدم» از کار‌شناسان حقوقی می‌گوید: با توجه به شرایط کنونی کارگران معترض مس سرچشمه، نمی‌توان رسیدگی به خواسته‌های آن‌ها را به انتخاب نماینده کارگر در حضور ماموران اداره کار منوط کرد.

این وکیل دادگستری در توضیح این مسئله گفت: از قرار معلوم تعداد کارگران معترض مس سرچشمه کم نیست و براساس اخبار منتشر شده تنها در هفته گذشته نزدیک به ۲۵۰ نفر آن‌ها برای مدت پنج روز در تهران بودند که منزله حضور نداشتن آن‌ها در محل کار است.

وی بابیان اینکه شیوع چنین سطحی از نارضایتی کارگران یک کارگاه می‌تواند روند فعالیت آن کارگاه را مختل کند، افزود: در چنین شرایطی اگر تصمیم بر ادامه فعالیت کارگاه‌ باشد به هیچ وجه معقول نیست که کارگران معترض را معطل نماینده اداره کار کرد. ‌

مقدم افزود: طبق گفته خود کارگران آن‌ها تاکنون برای پیگیری خواسته‌هایشان از میان خود افرادی معتمد و مطلعی را به عنوان نماینده انتخاب کرده‌اند و حتی از قرار معلوم این منتخبان تاکنون چند نوبت با مسئولان وزارت صنعت، شرکت مس و پیمانکار مذاکرده کرده‌اند.

وی ادامه بابیان ایتکه در چنین شرایطی نمی‌توان منتظر آمدن ماموران وزارت کار به شرکت مس سرچشمه برای تشکیل نهاد صنفی کارگری مورد تایید قانون کار شد، ادامه داد: در وضعیت کنونی حضور و نظارت ماموران وزارت کار در جلسه انتخاب نماینده اداره تنها جنبه نمادین دارد و اگر منظور تضمین وجه قانونی انتخاب این نمایندگان است کارگران معدن سرچشمه می‌توانند با مراجعه به یکی از دفا‌تر اسناد رسمی به همکاران منتخب برای پیگیری خواسته‌هایشان وکالت محضری بدهند.

این کار‌شناس حقوقی گفت: برابر فصل ششم قانون کار، کارگران هر کارگاه پس از داشتن همه شرایط قانونی می‌توانند در قالب یکی از سه تشکل «شورای اسلامی کار»، «انجمن صنفی کارگری» و «نماینده کارگر» از میان خود افرادی را به عنوان نماینده صنفی انتخاب کنند و مطابق همین مقررات تشریفات اداری مربوط به تشکیل هرکدام از نهادهای مورد نظر فرآیندی زمانبر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز