خبرگزاری کار ایران

اعلام برندگان تندیس Womex؛

"شیخ لو" هنرمند برتر سال شد

برگزیدگان جایزه Womex معرفی شدند و در این بین؛ شیخ لو ( هنرمند برتر سال), رامین صدیقی (تهیه‌کننده برتر سال) و گلیتر بیت ( لیبل برتر سال) شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ تندیس جایزه WOMEX زمانی ایجاد شد که هیچ چیز مانند آسیا یا اروپا، سیاه یا سفید، جهان اول یا جهان سوم وجود نداشت. مجسمه جایزه یک مجسمه الهه مادر باستان است که قدمت آن به حدود 6000 سال می‌رسد. این مجسمه در Haçilar در ترکیه امروزی پیدا شد و شهادت به وجود یک جامعه مادرسالار داد.

چنین الهه زنی در بسیاری از اسطوره‌های باستانی به عنوان یک چهره اولیه اولیه، به نمایندگی از باروری یا به عنوان یک مادر که به جهان زندگی می‌دهد و همه موجودات در آن است؛ دیده می‌شود. حمایت از خلاقیت و باروری موسیقی نیز نشان دهنده ادای احترام جایزه Womex به این الهه باستانی است.

womex_award_239_2

از ابتدای تاسیس جایزه WOMEX در سال 1999، لیست هنرمندان حرفه‌ای و شایسته جهان که لایق این ستایش ویژه هستند؛ در حال افزایش است. جایزه WOMEX  همواره سعی داشته در سطوح بین‌المللی جوایز خود را به هنرمندانی که دستاوردهای استثنایی در موسیقی جهان و در سطح بین‌المللی داشتند؛ ارائه کنند. تعالی موسیقی، اهمیت اجتماعی، موفقیت تجاری، تاثیر سیاسی و طول عمر  دستاورد از جمله مواردی هستند که یک هنرمند با داشتن هر یا همه این‌ها می‌تواند به جایزه Womex  دست پیدا کند و هنرمند شایسته این همایش باشد.

p01bqwxg

هنرمند برتر سال 2015 : شیخ لو

Womex هنرمند برتر سال را شیخ لو دانست. هیئت داوران درباره این هنرمند بزرگ سنگالی نوشتند:

آلبوم «معشوقه‌ای در سنگال» مورد تحسین هواداران موسیقی و موسیقیدان‌ها در سطح جهان قرار گرفت. شکی وجود ندارد که «شیخ لو» یکی از غول‌های موسیقی آفریقای‌غربی است.

پنج (آلبوم) منتشر شده از "لو" ریشه‌ای در سبک «ام‌بالاکس» سنگالی دارد اما، تغییراتِ هیجان‌انگیز در صدای او برگرفته از آمریکای‌لاتین، حوزه کارائیب، آمریکا، نیجریه، جمهوری دمکراتیک کنگو و ... است و تاثیرات آن به هر سوی جهان نیز راه یافته است.

لو یک نوآور خستگی‌ناپذیر در زمینه موسیقی است که مرزها را در آهنگ‌های خود و در آهنگ‌هایی که با مشارکت دیگر هنرمندان می‌سازد، درمی‌نوردد.

جایگاه لو و موسیقی وی؛ شناخت و شهرت بیشتری برای «بایافال» در جمع عرفانی که به آن تعلق دارد، به ارمغان آورده است. به این دلیل است که مفتخر هستیم شیخ لو را با جایزه 15 هنرمند «وومکس» معرفی کنیم.

این هنرمند برای دریافت جایزه خود به همراه یک گروه موسیقی در بوداپست برای مراسم اختتامیه حضور می‌یابد.

erfankhoshkhoo (4 of 14)

تهیه‌کننده برتر سال (جایزه نقش‌آفرینی حرفه‌ای منحصر به فرد): رامین صدیقی

هیئت داوران این فستیوال با انتخاب رامین صدیقی به عنوان تهیه‌کننده برتر سال؛ ضمن یادآوری آنکه او جایزه نقش‌آفرینی حرفه‌ای منحصر به فرد را دریافت کرده؛ درباره او نوشتند:‌

کار و تلاش بنیانگذار هرمس رامین صدیقی در صحنه موسیقی ایرانی باعث ایجاد نقاط عطف مهم و زیادی در کمک به ایجاد یکی از اولین راه‌های قانونی برای خرید موسیقی از غرب (از طریق هرمس) و  ترویج موسیقی ایران در مقیاس جهانی شده است.

رامین صدیقی دوم آبان (24 اکتبر) در میزگردی به همراه لادن نوشین(استاد اتنوموزیکولوژی در لندن) در بوداپست طی یک جلسه کنفرانسی؛ درباره‌ی دستاوردهای خود و نشر هرمس صحبت می‌کند.

OBeNiOjcxFzy

نشر برتر سال: Glitter beat

هیئت داوران با انتخاب گلیتربیت به عنوان نشر برتر سال درباره آن نوشتند:

باز هم موفق شدند! «گلیتربیت» که سال گذشته جایزه چهاردهمین جایزه Womex را دریافت کرد؛ امسال نیز برای دریافت این جایزه برای دومین بار در بوداپست به ما می‌پیوندد. مسئولان جدول‌بندی موسیقی جهان به صورت ماهانه چارت‌های 45 آهنگ از 25 کشور جهان را مورد بررسی قرار داده است و گلیتربیت توانسته است امسال محبوب‌ترین آهنگ را منتشر کند. موفقیت این گروه با حمایت آلبوم‌های گذشته آن‌ها توسط به دست آمده است.

اکسپو Womex از 21 تا 25 اکتبر در بوداپست برگزار می‌شود و برگزیدگان در آخرین روز این همایش (سوم آبان ماه) جایزه خود را از سوی هیئت داوران دریافت می‌کنند.

کد خبر : ۳۰۴۹۲۲