خبرگزاری کار ایران

زارعی در گفت‌وگو با ایلنا:

سوء مدیریت سعودی‌ها در حج به مسلمانان جهان لطمه زده است

دولت عربستان در سال‌های گذشته مانع از ورود مسلمانان سوری به این کشور شد و حتی چند سال پیش هم ممنوعیتی را برای ورود فلسطینی‌ها به حج وضع کردند. سال جاری هم این ممنوعیت برای مردم یمن طرح‌ریزی و اجرا ‌شد و حجاج یمنی به دلایل نامعلوم نتوانستند وارد عربستان شوند.

«اصغر زارعی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به موضع‌گیری سیاسی مقام‌های عربستان سعودی در قبال فریضه حج، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: حکومت آل سعود از قدیم الایام چالشی را با جامعه مسلمانان و خصوصاً زائرانی که برای به جا آوردن حج تمتع و عمره به عربستان سفر می‌کردند، داشته است که هم اکنون این چالش پابرجاست و حتی شدت گرفته است. چراکه نگاه سعودی‌ها به زوار یک نگاه انحصاری است که این موضوع موجب رنجش مسلمانان با هر ملیتی از برخوردهای سلیقه‌ای عربستان و آل سعود شده است.

وی ادامه داد: طی این سال‌ها علاوه بر نگاه تبعیض‌آمیز عربستان و مسئولان این کشور، سوء مدیریت طی برگزاری مراسمی مانند عمره مفرده و حتی حج تمتع موجب شده است تا خسارت‌های مادی و معنوی زیادی بر زائران وارد شود که این تلفات همیشه حجم بالایی را به خود اختصاص داده است که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حتی پس از آن حوادث گوناگونی اتفاق افتاده که حادثه چند روز اخیر هم در همین راستا صورت گرفته است که تمامی خسارات و تلفات مادی که در شهرها به وجود آمده است، به علاوه ۱۱۰ کشته‌ای که در این حادثه جان باختند نشان از بی‌کفایتی و عدم توانایی در مدیریت برنامه‌های جاری در دو شهر مکه و مدینه است.

زارعی با تاکید بر این‌که موضوع حج یک بحث بین‌المللی است و باید از طریق اجماع بین کشورهای اسلامی مطرح و رسیدگی شود، تاکید کرد: موضوع مدیریت حج یکی از موضوعاتی است که باید از طریق سازمان کشورهای اسلامی پیگیری شود تا نگاه انحصاری و بدبینانه آل سعود از انحصار خارج شود چراکه قریب به ۲۳ میلیون نفر در ایام یک ماهه حج تمتع به عربستان سفر می‌کنند و حتی به همین تعداد هم نفراتی برای ادای عمره مفرده وارد عربستان می‌شوند که به لحاظ اقتصادی آورده‌های مالی فراوانی برای این کشور خواهد داشت. اما ما شاهد این هستیم که حداقل سرویس‌دهی و خدمات به زائران صورت می‌گیرد که این موضوع سهواً صورت نمی‌گیرد و عمداً چنین مسائلی در خلال برگزاری حج صورت می‌پذیرد که تمامی این مسائل حاکی از کم‌اهمیت بودن زوار در نگاه سعودی‌ها است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با سیاسی خواندن حج تمتع سال جاری تاکید کرد: اتفاقاتی که سال جاری و سال گذشته در جریان حج تمتع رخ داد، یک موضوع برنامه‌ریزی شده است که این بحث نشان می‌دهد نگاه سعودی‌ها به حج یک نگاه سیاسی است و از بعد عبادی هیچ‌گونه دیدگاهی نسبت به این موضوع ندارند. به‌رغم اینکه مفتی‌های آل سعود و وهابت در میان خودشان و حتی در اظهاراتشان به این موضوع اشاره کرده‌اند که بحث حج را نباید با مباحث سیاسی درآمیخت، اما شاهد این هستیم که این عمل همچنان صورت می‌گیرد. به طوری که در سال گذشته دولت عربستان مانع از ورود مسلمانان سوری به این کشور شد و حتی چند سال پیش هم ممنوعیتی را برای ورود فلسطینی‌ها به حج وضع کردند. سال جاری هم این ممنوعیت برای مردم یمن طرح‌ریزی و اجرا ‌شد و حجاج یمنی به دلایل نامعلوم نتوانستند وارد عربستان شوند که باتوجه به شرایط یمن که عربستان در آن دخیل بوده، واضح است که جهت‌گیری سیاسی در این بین مطرح است.

وی افزود: تصمیمی که عربستان در برخورد با حجاج یمنی گرفته است، یک تصمیم غیر عقلانی است و باید کشورهای اسلامی و سازمان‌های مرتبط اسلامی و حقوق بشری وارد این موضوع شوند تا به نوعی این حصر شکسته شده و موانع برطرف شود تا دولت‌هایی که اماکن مقدسه و مذهبی را در اختیار دارند، نتوانند مانع ورود مسلمانان برای انجام فرضیه خود شود تا نگاه انتخابی و انحصاری برداشته شود. به گونه‌ای که در مسجدالاقصی هم اسرائیلی‌ها همانند سعودی‌ها مانع از برگزاری نماز جمعه یا تردد مسلمانان می‌شوند و تمامی این اعمال با هدف حصر مسلمانان و ایجاد انحصار در سرزمین‌های اسلامی است.

زارعی در پایان خاطر نشان کرد: دولت سعودی تصمیم دارد با این روش، فشاری را به مسلمانان وارد کند که این موضوع حتی علیه حجاج جمهوری اسلامی ایران هم اعمال می‌شود. به نحوی که شاهد این هستیم که در صدور ویزاهای زائران ایرانی خلل وارد می‌شود یا بدرفتاری‌هایی با آنها در مکه و مدینه صورت می‌گیرد. لذا در پس تمامی این اعمال یک نوع نیت و نگاه سیاسی وجود دارد که سعودی‌ها قصد بهره‌برداری از آن را دارند.

کد خبر : ۳۰۴۹۰۴