خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در اردن در گفت‌وگو با ایلنا:

مصر و امارات در حمله به یمن موضع احتیاط را پیش گرفته‌اند

اجماعی که بین عربستان، امارات، قطر و مصر برای حمله زمینی به یمن صورت گرفته است، به نظر می‌رسد تا حدودی یک اتحاد نمایشی باشد تا یک پیمان یا اجماع عملی چراکه مصر از شرکت در حمله به یمن خودداری کرده و اماراتی‌ها هم موضع احتیاط را پیشه کرده‌اند.

«نصرت‌الله تاجیک» سفیر پیشین ایران در اردن با اشاره به عدم مشارکت مصری‌ها در اعزام نیروهای زمینی به یمن در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کرد: به نظرم مصری‌ها یک موضع احتیاطی جدی در حمله به یمن پیش گرفته‌اند و این احتیاط به دلیل سوابقی است که در یمن دارند. به گونه‌ای که آنها از مخاطرات ورود به یمن آگاه هستند و بعید می‌دانم که مصری‌ها، سعودی‌ها را در حمله به یمن همراهی کنند.

وی در تشریح اینکه حمله‌ کشورهای عربی مانند قطر و امارات به یمن تا چه حد جدی خواهد بود، گفت: اکثر اظهاراتی که در خصوص این سناریوها و همچنین اخباری که در مورد این موضوع منتشر می‌شود، بیشتر مانند یک جنگ روانی است تا یک واقعیت چراکه در ماه‌های گذشته و خصوصاً در دو ماه اخیر، بحث حمله به یمن یا عقب افتاده است یا کلاً منتفی شده است که البته منتفی شدن آن را علنی نکرده‌اند اما از شواهد پیدا است که جنگی رخ نداده است.اما به هر حال نمی‌توان این تهدیدات را نادیده گرفت و باید به صورت دقیق آن را بررسی کرد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای با تاکید بر تصمیم عربستان برای به وجود آوردن یک اتحاد عربی به منظور حمله زمینی به یمن عنوان کرد: عربستان تصمیم داشت تا با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حتی کشورهای آسیای مرکزی، اتحادی را برای حمله به یمن ایجاد کند. به طوری که در اوایل تجاوزش به یمن درصدد بود تا پاکستان را با خود همسو و هم‌قدم کند که البته پاکستان وارد این بازی نشد و به موقع عقب‌نشینی کرد چراکه عده‌ای از کشورهای منطقه و همچنین حاشیه خلیج‌فارس یا مخالف حضور در حمله به یمن هستند یا اینکه از ورود به این پرونده هراس دارند و عربستان در مواجه با این وضعیت بیشتر به سمت یک اجماع غربی متمایل شده است.

عربستان در شش مرحله قبلی جنگ با حوثی‌ها به نتیجه‌ای نرسید و این بار هم که بار هفتم خواهد شد، به نتیجه‌ای نمی‌رسد و باید گفت هر چند اوضاع یمن مساعد نیست، اما به نظر نمی‌رسد عربستان بتواند در حملات زمینی و هوایی منافعی را کسب کند.

تاجیک در توصیف وضعیت کشورهای امارات و قطر در بحث حمله زمینی به یمن گفت: اماراتی‌ها به دلیل اعتراضاتی که چند وقت گذشته در کشورشان به وجود آمد، مقداری رو بازی نمی‌کنند و به صورت پنهانی این موضوع را جلو می‌برند که البته بعد از تجمعاتی که در این کشور توسط مردم صورت گرفت، آنها هم مانند مصری‌ها مقداری محتاط شده‌اند. در خصوص قطر باید بگوییم که آنها همچنان در بحث به هم ریختن منطقه تا حدودی با سعودی‌ها هم‌فکر و هم‌قدم هستند و حتی در مقاطعی از عربستان پیشی گرفته‌اند اما آنها هم معلوم نیست که وارد این جنگ شوند یا خیر.

                  

کد خبر : ۳۰۴۷۴۷