خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با ایلنا خبر داد:

برخی از نهادهای بین المللی تقاضای تاسیس سبدگرانی مستقل کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۳۰۴۲۴۳

یکی از اهداف توافق هسته‌ای جلب سرمایه‌گذاری خارجی است. مهم‌ترین خواسته سرمایه‌گذاران خارجی برای آوردن پول به کشور این است که مکانیسمی برای قابل پیش‌بینی بودن نرخ ارز وجود داشته باشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به خبرنگار ایلنا، در خصوص آینده چشم انذار سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه در شرایط پساتحریم گفت: براساس مذاکرات خوبی که در بخش‌های مختلف با طرف‌های خارجی صورت گرفته، بسیار محتمل است که حجم مناسبی از سرمایه‌ها در بخش‌های مختلف اعم از بازار اولیه و مقداری در قالب سبدگردانی، وارد بازار سرمایه بشود.

فطانت اظهار داشت: برخی از نهادهای بین المللی از ما تقاضای تاسیس سبدگرانی مستقل کرده‌اند که ما در حال بررسی هستیم تا مجوزهای لازم را صادر کنیم. طبیعا همه این موارد مشروط به این است که کشور از بحث تحریم‌ها خلاص بشود.

فطانت در پاسخ این سوال که "پیش بینی می کنید با لغو تحریم ها سهم خارجی‌ها در بورس چقدر می‌شود؟"  گفت: سهم خارجی‌ها در حال حاضر نسبت به کلیت بازار بورس ایران،‌عدد کمی است. اما پتانسیل افزایش سهم خارجی‌ها در بازار سرمایه براساس آیین‌نامه‌ای که مصوب هیئت وزیران است بیش 20 درصد از سهام شناور آزاد شرکت‌های بورس نخواهد بود.

وی در خصوص چگونگی کنترل بازار برای این که تجربه سفته‌بازی سرمایه‌گذاران خارجی در جنوب شرقی آسیا در ایران تکرار نشود، گفت: این موضوع را باید ناظر بازار کنترل بکند تا مشکلاتی که از حیث سفته‌بازی در سال‌های گذشته  برای کشورهای جنوب شرقی پیش آمد، برای ما ایجاد نشود تهمیدات دیگری هم اندیشیده شده تا از طریق ناظر بازار اعمال شود.

فطانت در خصوص بورس ارز گفت: یکی از اهداف توافق هسته‌ای جلب سرمایه‌گذاری خارجی است. مهم‌ترین خواسته سرمایه‌گذاران خارجی برای آوردن پول به کشور این است که مکانیسمی برای قابل پیش‌بینی بودن نرخ ارز  وجود داشته باشد. در این خصوص رایزنی های خوبی شده و در قانون رفع موانع تولید هم فرامین مناسبی برای آن در نظر گرفته شده که بتوانیم بورس آتی ارز را راه‌اندازی کنیم. البته این باید با مشارکت بانک مرکزی و نظام بانکی و شبکه صرافی‌ها صورت بگیرد و  مکانیسم آن شبیه بورس کالا و سکه خواهد بود.  به توجه به حرکت کشور به سوی تک نرخی شدن ارز تصور ما این است که این امکان وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز