خبرگزاری کار ایران

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سامانه صنعت چاپ در کشور راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اطلاعات کنونی صنعت چاپ دقیق و به روز نیست و با راه اندازی سامانه صنعت چاپ تمامی اطلاعات این حوزه دقیق و به روز خواهند شد.

به گزارش ایلنا، محمودرضا برازش در پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ خراسان رضوی با اشاره به اینکه در این طرح استان البرز به عنوان پایلوت انتخاب شده است، افزود: تمامی اطلاعات ماشین آلات و دستگاه‌های صنعت چاپ در سامانه آن منتشر می‌شود.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رونق صنعت چاپ می‌تواند شرایط مناسبی را برای بهبود وضعیت اشتغال فراهم کند و در این زمینه باید مدیران به این صنعت توجه بیشتری داشته باشند.

برازش خاطر نشان کرد: خراسان رضوی از گذشته جایگاه بسیار ارزشمندی داشته و به لحاظ دو روزنامه سراسری که در این شهر فعالیت می‌کنند جایگاه دوم صنعت چاپ را در اختیار دارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بسته بندی چاپ نیز خراسان رضوی جایگاه ویژه‌ای دارد خاطر نشان کرد: آموزش و تجهیزات نسبتا مناسبی در مشهد وجود دارد و از این لحاظ با دیگر استان‌های کشور فاصله زیادی دارد.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه باید دوره پسا تحریم وضعیت صنعت چاپ در کشور بهبود یابد، تصریح کرد: شهر مشهد به دلیل زائر پذیری بالا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در این زمینه باید شرایطی فراهم شود که خوارک فرهنگی این عزیزان به بهترین شکل ممکن در اختیارشان قرار بگیرد.

وی به چاپ نقشه‌های این شهر به دو زبان انگلیسی و عربی اشاره کرد و گفت: در طول سال زائران غیرایرانی زیادی هم به بارگاه منور رضوی مشرف می‌شوند.

علی مغانی نیز در این جلسه گفت: هدف از برگزاری این مراسم تقدیر از فعالان صنعت چاپ بود و برخلاف سال‌های گذشته تقدیر ویژه‌ای از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران صنعت چاپ هم که حق بزرگی برگردن این ملت دارند داریم.

وی افزود: در این مراسم از ۲۶ الگوی نمونه (۱۳ خانواده شهید و ایثارگر و ۱۳ فعال بر‌تر حوزه صنعت چاپ) تقدیر به عمل می‌آید.

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی با بیان اینکه ۸۵۰ میلیارد دلار درآمد مالی صنعت چاپ دنیاست و ۱۷۵۰ نفر هم در خراسان رضوی در این صنعت مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد فعالیت صنعت چاپ در بسته‌بندی‌ها و ۲۰ درصد از چاپ کتاب و مطبوعات بوده است، ضمن اینکه بیش از ۳۳ درصد ضایعات در بحث بسته‌بندی داریم و بسته‌بندی به عنوان سفیر اقتصادی باید روپا باشد و در حالت سکون و خوابیده هیچگاه پیشرفت نمی‌کند.

مغانی تصریح کرد: ۱۲۸ درصد هزینه سربار تولید را در صنعت چاپ داریم و تازمانی که هزینه‌های سربار را کم نکنیم تولید مناسبی هم نخواهیم داشت و در شرایط کنونی ۳۳ درصد بیمه، ۳۳ درصد بهره وام، ۱۶ درصد مالیات، ۱۷ درصد حقوق و پاداش، ۲۱ درصد هزینه‌های آب، برق و گاز و ۱۰ درصد استهلاک کارخانه‌ها را داریم.

کد خبر : ۳۰۴۲۲۵