خبرگزاری کار ایران

۳ سناتور دیگر از توافق هسته‌ای حمایت کردند؛

شمار سناتورهای حامی برجام به ۴۱ رسید

رئیس‌جمهوری آمریکا با اضافه شدن سه سناتور دیگر به جمع حامیان توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ می‌تواند از مسدود کردن رای مخالف اعضای کنگره این کشور در قبال توافق اطمینان حاصل کند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا، «رون وایدن» سناتور دموکرات ایالت اورگان، «گری پیترز» سناتور دموکرات ایالت میشیگان و «ریچارد بلومنتال» سناتور دموکرات ایالت کنتیکت امروز –سه‌شنبه- حمایت خود را از برجام اعلام کردند و به این ترتیب شمار سناتورهای حامی توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به ۴۱ نفر رسید.

بلومنتال در بیانیه خود در حمایت از برجام گفت: «در حمایت از توافق هسته‌ای و در مخالفت با رد آن در کنگره رای می‌دهم و این دو امر در راستای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و انجام آن از روش‌های صلح‌آمیز است.»

وی در بیانیه خود افزود که توافق هسته‌ای بهترین راه موجود برای جلوگیری از یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای از روش‌های دیپلماتیک به جای گزینه نظامی است.

بلومنتال گفت که رد برجام در کنگره تنها باعث از میان رفتن قدرت نفوذ آمریکا در جهان می‌شود.

سناتور دموکرات ایالت کنکتیکات تصریح کرد حمایت از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ باعث افزایش امنیت منطقه می‌شود.

وی مدعی شد: «اگرچه این توافقی نبود که سر میز مذاکره آن را بپذیرم اما، بهتر از عدم توافق است و گمان می‌کنم با اقدام‌های یک جانبه آمریکا و همکاری با متحدان اروپایی ما بهتر هم می‌شود.»

سناتور دموکرات ایالت اورگان نیز در بیانیه خود در حمایت از برجام اعلام کرد که بسیاری از مفاد توافق راه را برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بسیار دشوار می‌کنند و به این ترتیب از دیگر اعضای سنا و کنگره آمریکا درخواست کرد همراه با حمایت از توافق، در اجرای آن نیز تلاش کنند.

سناتور دموکرات ایالت میشیگان نیز در حمایت از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بیانیه خود را منتشر و اعلام کرد: «به رغم نگرانی‌های من درباره این توافق، متقاعد شدم که تنها دو راه در پیش رو داریم. با نمایندگان گروه ۱+۵ گفت‌و‌گو کردم و اعلام کردند که در صورت رد این توافق در کنگره آمریکا به میز مذاکره بازنمی‌گردند.»

وی تاکید کرد که اعتبار ایالات متحده در صورت رد توافق هسته‌ای در کنگره از میان می‌رود و اصرار برای ادامه تحریم‌ها علیه ایران به صورت یک جانبه تنها موضع آمریکا را ضعیف‌تر می‌کند.

بر اساس این گزارش، با حمایت ۴۱ سناتور از برجام، اعمال قانون «فیلیباستر» ممکن خواهد بود.

 

کد خبر : ۳۰۳۷۴۱