خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی خطاب به صنایع روغن:

بی‌خود کردید که دانه های روغنی تولید داخل را نمی‌خرید

وزیر جهاد کشاورزی گفت: صنایع روغن هر روز تهدید می‌کنند که دانه روغنی سویا را نمی‌خریم یا پول تولیدکنندگان کلزا را نمی‌دهیم، بی‌خود کردید که نمی‌خرید مگر کشور بی‌صاحب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمود حجتی در سومین گردهمایی سراسری مدیران جهاد کشاورزی برای آغاز سال زراعی ۹۵ - ۹۴ بیان داشت: عده‌ای می‌خواهند روغن را که در همه دنیا ارزان شده به مردم گران بفروشند و تهدید می‌کنند که دانه‌های روغنی تولید داخل را نخواهند خرید.

وی افزود: چهار میلیارد دلار واردات انجام شده است، تمام این پول از سرمایه‌های بین نسلی ما یعنی نفت است که ارزان به فروش رسیده و به جای آن دانه‌های روغنی وارد کشور شده تا بخوریم.

وی تاکید کرد: به این حرف‌ها و تهدید‌ها گوش نمی‌دهیم و تولید کلزا در تناوب کشت با گندم، تقویت خاک، تامین نیاز کشور و حمایت از زنجیره تولید باید توسعه یابد.

حجتی در خصوص قیمت نهاده‌ها بیان داشت: طی دو سال گذشته ذرت با نرخ ارز ۱۲۲۶ با قیمت ۲۹۰۰ تومان وارد می‌شد اما علیرغم تمام مشکلات اقتصادی و افزایش نرخ ارز ۲۹۰۰ تومانی امروز قیمت ذرت کاهش یافته است.

وی افزود: درآمدهای مالی دولت وضعیت خوبی ندارد، چرا که درآمد‌ها یا از مالیات تامین می‌شوند یا از نفت؛ در زمینه نفت که دو سال گذشته ۲. ۵ میلیون بشکه نفت ۱۰۰ دلاری صادر می‌کردیم، امروز یک میلیون بشکه نفت ۴۰ دلاری صادر می‌کنیم و میزان درآمدهای دولت نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: استانداردسازی تولید، واردات و مصرف انواع کود و سم در کشور به عنوان دو عنصر موثر در تولید محصولات کشاورزی سالم است که در گذشته مغفول باقیمانده بود و در دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: در زمینه تورم نیز امیدواریم بتوانیم آن را تک رقمی کنیم و با حل این مشکلات، بهره وری را افزایش دهیم و با افزایش تقاضا بتوانیم رونق را با کشور بازگردانیم.

کد خبر : ۳۰۳۶۶۲