خبرگزاری کار ایران

محتشمی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

بررسی مناسبات دوجانبه ایران و اتریش

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۵۳۲

سفیر اسبق ایران در اتریش حضور مقام‌های عالی‌رتبه و سران کشورهای مختلف دنیا به ایران در آینده را دور از ذهن ندانست.

مهدی محتشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور اتریش گفت: اتریش یکی از کشورهای مهم و موثر اتحادیه اروپایی است که همواره از زمان جنگ جهانی دوم تلاش داشته است تا نقشی بی‌طرفانه و مبتنی بر میانجی‌گری برای دستیابی به صلح و عدم جنگ ایفا کند.

وی ادامه داد: اتریش از محدود کشورهای عضو اتحادیه اروپایی است که عضو ناتو نیست و همواره سعی کرده است تا از ظرفیت‌هایش برای همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با ایران استفاده کند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با اشاره به روابط دیرینه ایران و اتریش اظهار داشت: اتریش از جمله کشورهایی است که از دیرباز یک روابط خوب و همراه با احترام متقابل و مناسبات خوبی در عرصه‌های اقتصادی‏، فرهنگی‏، سیاسی و تجاری با ایران داشته است و سعی کرده سطح مراوداتش را با ایران بالا نگه دارد.

محتشمی افزود: در عرصه مناسبات دوجانبه‌، اتریش در همواره در شرایط سخت در کنار ایران بوده است، به طور مثال در دوران سازنندگی و دولت اصلاحات که ایران با کاهش درآمدهای نفتی روبه‌رو بود و کشور به بازسازی و سازندگی پس از جنگ نیاز داشت، این کشور منابع مالی خوبی به شکل فاینانس در اختیار ما قرار دارد و پروژه‌های خوبی را در کشور عملیاتی کرد.

وی با بیان اینکه اتریش همواره روابط خوبی در عرصه مناسبات تجاری با ایران در سطوح مختلف داشته است، یادآور شد: این کشور تلاش کرده است موضوعات اختلافی کمتری در روابط دوجانبه‌اش با ایران اثرگذار باشد٬ اما به هرحال چون این کشور از سال ۱۹۹۴ میلادی عضو اتحادیه اروپا است، رفتارهایش در قابل کشورها را باید در چارچوب سیاست‌های کلان اتحادیه اروپایی تنظیم کند.

این دیپلمات ارشد سابق کشورمان درباره «هاینس فیشر» رئیس جمهور کنونی اتریش نیز تصریح کرد: آقای فیشر از شخصیت‌های معتبر در سطح جهان است. ایشان زمانی ریاست مجلس اتریش را برعهده داشت. من به یاد دارم که آقای ناطق نوری زمانی که رئیس مجلس شورای اسلامی بودند‏، به اتریش سفر کردند و مورد استقبال آقای فیشر قرار گرفت و میان این دو، قرارداد همکاری‌های دوجانبه امضا شد که از رهگذر آن‏، توانستیم که از خدمات اتریشی‌ها استفاده کنیم.

محتشمی با تاکید بر اینکه سفر رئیس جمهور اتریش به ایران نشان دهنده اراده جدی این کشور برای توسعه همکاری‌ها با ایران است، بیان کرد: حضور یک هیات ۲۰۰ نفره به همراه ایشان نیز بیانگر همین مسئله است که خوشبختانه طی این سفر کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور نیز تشکیل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که سفر رئیس‌جمهور اتریش به تهران می‌تواند منجر به حضور سران دیگر کشورهای اروپایی به ایران شود؟ خاطرنشان کرد: خوشبختانه با دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مشاهده می‌کنیم که اروپایی‌ها تلاش می‌کنند به ایران بیایند و حتی برای حضور در ایران رقابت کنند.

سفیر اسبق ایران در اتریش و یونان اضافه کرد: حضور گسترده هیات‌های سیاسی اقتصادی اروپایی و غیراروپایی به تهران نشان می‌دهند آنها از جایگاه اقتصادی، سیاسی و ژئوپولتیکی ایران آگاه هستند و می‌دانند که ایران یکی از بازیگران موثر در خاورمیانه است که بدون همکاری با وی نمی‌توانند به حل‌و‌فصل بحران‌های منطقه بپردازند.

محتشمی با بیان اینکه سفر مقام‌های اروپایی به تهران فقط جنبه اقتصادی ندارد، ابراز داشت: حضور این هیات‌ها به تهرن می‌تواند منجر به افزایش همکاری‌های سیاسی و منطقه‌ایشان با جمهوری اسلامی ایران شود و لذا اینکه در آینده شاهد سفر مقام‌های عالی‌رتبه و سران کشورهای مختلف دنیا به ایران باشیم، دور از ذهن نیست. اعتقاد دارم که با اجرای برجام و عملیاتی شدن آن، آینده سیاسی خوبی در عالی‌ترین سطح برای ایران اجرا می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز