خبرگزاری کار ایران

20 هزار تن کاغذ برای چاپ و تکثیر کتاب‌های درسی در شرکت چاپ افست

روایت از آنچه که در بزرگترین چاپخانه‌ی خاورمیانه با 120هزار مترمربع زمین و 5هزار متر مربع زیربنا می‌گذرد در شرایطی که مدام صحبت از اسف‌بار بودن وضعیت صنعت چاپ می‌شود می‌تواند جالب توجه باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آرم و نماد شرکت چاپ افست نمادی از سه سیلندر ماشین چاپ افست و رول‌های کاغذ است. در این چاپخانه امکانات هر سه مرحله‌ی پیش از چاپ مثل لیتوگرافی، چاپ و پس از چاپ (صحافی و ...) نیز وجود دارد.

سرمایه‌گذاری در شرکت چاپ افست هم از سه روش عمده صورت می‌گیرد. بر این اساس آموزش و پرورش با 5/42 درصد، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران با 16 درصد بیشترین شرکای شرکت چاپ افست هستند و مابقی سرمایه‌‌گذاری‌ها توسط افراد متفرقه صورت می‌گیرد. از سال 78 الی 80 هم بخشی از کارگران سهام‌دار شرکت چاپ افست شده‌اند و در حال حاضر 900 نفر از کارگران به‌نوعی سهام‌‌دار این شرکت به حساب می‌آیند.

یکی از ماشین‌آلاتی که در اولین مراحل روند چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد ابزاری است که مدت‌ها مورد مناقشه‌ی دو صنف چاپخانه‌داران و لیتوگرافان بوده و صنف لیتوگرافان با تکیه با وجود چنین ماشینی در برخی چاپخانه‌ها مسئله‌ی تداخل صنفی را مطرح می‌کردند.

در مرحله‌‌ی چاپ نیز دو روش روتاریون و شیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. روتاریون برای کارهایی در تیراژ بالا مثل کتاب‌های درسی و روزنامه و روش شیت برای چاپ در تیراژهای محدودی که کیفیت بالا مورد نیاز است. قرآن، کتاب‌های نفیس، حافظ و ... بعد از چاپ نیز تمامی کتاب‌ها به قسمت صحافی می‌روند و با هم جوینت می‌شوند. بعد از اگر روزنامه باشد در همان مرحله‌ی رول کارش تمام می‌شود.

یکی از مهترین فعالیت‌های شرکت چاپ افست، چاپ و تکثیر کتاب‌های درسی است. البته  کتاب‌های درسی مهر 94 از پنجشنبه‌ی گذشته توزیع و به سراسر کشور ارسال شده است. این چاپخانه در حال حاضر مشغول چاپ و تکثیر کتاب‌های درسی برای مهر 1395 است.

طارمی‌راد در پاسخ به این سوال که نگرانی درباره‌ی تغییر در محتوای کتاب‌درسی وجود ندارد که حدود یک‌سال زودتر کار تکثیر آن‌ها آغاز می‌شود، می‌گوید: اگر تغییری صورت بگیرد حتما از سوی دفتر تالیف کتب درسی به ما ابلاغ می‌شود، اما ماه گذشته که سفارش چاپ کتاب‌های درسی مهر 95 به شرکت چاپ افست داده شد خبری از تغییرات برای سال آینده نبود. با توجه به اینکه ماهی 5میلیون کتاب درسی در شرکت چاپ افست به زیر چاپ می‌رود و در کنار آن تکثیر مجلات رشد و روزنامه ایران هم جریان دارد چنین بازه‌ی زمانی مورد نیاز است.

در شرکت چاپ افست سالانه 20 هزار تن کاغذ برای چاپ و تکثیر کتاب‌های درسی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از این میزان حدود 45 تا 50 درصد از کاغذهای تولید ایران (به ویژه از کارخانه چوب و کاغذ مازندران) و مابقی از کشورهای خارجی مثل فنلاند تامین می‌شود. البته جلد کتاب‌های درسی به دلیل نیاز به کیفیت بالا تماما از کاغذهای خارجی و مجلات رشد 100درصد با کاغذ ایرانی به زیر چاپ می‌روند.

به گفته‌ی مدیرعامل سابق این شرکت هفت- هشت سال است که برای بالا بردن کیفیت کاغذی که در کتاب‌های درسی مورد استفاده قرار می‌گیرد تلاش می‌شود تا سلامت کاغد کتاب‌هایی که در دست کودکان قرار خواهد گرفت در سطح بالایی باشد.

در حال حاضر 500 کارگر در بخش‌های مختلف این شرکت مشغول به فعالیت هستند که به‌ گفته‌ی طارمی‌راد تمامی آن‌ها بر حسب آخرین مبلغ دریافتی بیمه و بیمه‌تکمیلی هستند. مدیرعامل سابق شرکت چاپ افست البته تاکید می‌کند که سخت‌وزیان‌آور بودن شغل کارگری در چاپخانه در حال حاضر اعمال نمی‌شود و به غیر از بخش روتاسیون کلیه‌ی مراحل پیش‌ از چاپع چاپ و صحافی سخت و زیان‌آورد شناخته نمی‌شود.

این چاپخانه‌ همچنین امکانات آموزشی را هم برای دانشگاه‌ها و هم برای پرسنل فراهم کرده است. در حال حاضر در این مجتمع چاپی سه کلاس برای دانشگاه‌های درگیر با رشته‌ی چاپ مثل دانشگاه هنر و ... در نظر گرفته شده و  آغاز به کار کارگران بخش عملی و فنی هم با آموزش همراه است. همچنین هر ماشینی که به کار گرفته می‌شود در بدو شروع کار کارگر تحت آموزش‌های لازم مختص به همان ماشین قرار می‌گیرد.

طارمی‌راد با اشاره به اینکه کیفیت فقط در چاپخانه نیست و از دفتر گرافیک‌کاران و لیتوگرافان آغاز می‌شود، می‌گوید: شرکت چاپ افست همیشه ماشین‌آلات تو را تهیه و استفاده کرده است اما تامین هزینه‌های تهیه‌ی چنین ابزار ی قطعا برای چاپخانه‌هایی که فعالیت محدودتری نسبت به شرکت چاپ افست دارند عملا غیرممکن است. به همین دلیل است که اساس ناوگان صنعت چاپ کشور ما فرسوده است.

او همچنین در بیان مشکلاتی که آغاز کار چاپ چهاررنگ روزنامه‌ها وجود داشته است؛ اضافه می‌کند: چهار رنگ روزنامه همشهری در آذر 71 آغاز انتشار صبحگاهی روزنامه‌ها آن‌هم به صورت چهار رنگ بود. قبل از انقلاب تنها روزنامه آیندگان صبح‌ها منتشر می‌شده است. البته مشکلی برای استفاده از رنگ در روزنامه نبوده ولی هماهنگ کردن مراحل مختلف چاپ با تحریریه روزنامه مسئله‌ای بوده که مورد بررسی و هماهنگی نهایی قرار گرفته است.

کد خبر : ۳۰۳۴۳۵