خبرگزاری کار ایران

انواع مستند باید در صداوسیما احیا شود

شب نکوداشت بزرگان و رونمایی از گنجینه‌های مستند سینمای ایران با عنوان «میم مثل مستند» عصر امروز دوشنبه 16 شهریور در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سرافراز در آیین نکوداشت بزرگان مستند و رونمایی از گنجینه‌های مستند سینمای ایران گفت: شیوه قدردانی در این مراسم به شکلی مجازی بود که مرا به یاد دنیای مجازی انداخت، دنیایی که مخلوق رسانه‌های نوین است.

رئیس رسانه ملی با بیان ویژگی‌های دنیای مجازی و تفاوت آن با دنیای حقیقی گفت: در دنیای مجازی عنصر زمان و مکان حذف شده است و این دنیا معارض دنیای حقیقی است. از این رو شما با کره‌ای مجازی شبیه کره زمین مواجه هستید و می‌توانید بدون بعد زمان به هر جایی در آن سفر کنید و لازمه چنین دنیایی این است که بتوانیم در این دنیای پیچیده هویتمان را حفظ کنیم. چرا که اگر در دنیای مجازی هضم شویم حذف خواهیم شد.

سرافراز در ادامه با اشاره به نکاتی در زمینه مستند، گفت: انواع گونه‌های مستند باید در رسانه ملی احیا شود، به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا شبکه مستند از شبکه‌ای تأمینی به شبکه‌ای تولیدی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه مستند کشف حقیقت از راه طرح واقعیت است؛ گفت: مستند با وجود تفاوت‌هایی که با دیگر قالب‌های تولید محتوا نظیر داستانی و ترکیبی دارد، در یک اصل تشابه دارد و آن اینکه باید داستان داشته باشد و از آغاز و پایان برخوردار باشد و صرفا نباید تصاویر کم ارتباط و بی‌ارتباط را بهم وصل کند.

وی افزود: با تولید یک مستند می‌توانیم درباره یک شخص، تاریخ، طبیعت، زندگی، انسان و هرآنچه در اطراف ما به شکل واقعی می‌گذرد عمیق شویم.

سرافراز در ادامه با اشاره به بازتاب جنگ سوریه، عراق و افغانستان و آوارگان جنگ در رسانه‌ها گفت: این روز‌ها رسانه‌های مختلف به موضوع آوارگان جنگ اخیر پرداخته‌اند و یک مستند ساز زمانی که می‌خواهد درباره موضوع آوارگان کار کند باید درآن عمیق شود وبپرسدکه چرا این موضوع چهارسال پس از آغاز جنگ سوریه تازه مطرح شده‌است. باید به این حقایق توجه که بانیان این جنگ چه کسانی هستند؟ اگر داعش است، چه کسانی از داعش حمایت کرده‌اند. چه عواملی باعث آوارگی مردم از این سرزمین شده‌است. این آوارگان با بسته شدن مرزهای ترکیه برای نجات خودشان مجبور به عبور از راه‌های آبی شده‌اند و امروز صد‌ها تن از آنان از بین رفته‌اند و کسی از سرنوشتشان باخبر نیست. باید فهمید که چرا ناگهان یک عکس سوژه دنیا می‌شود، عکسی که تنها بخشی از یک حقیقت است.

 سرافراز تأکید کرد: باید با تحقیق ابعاد حقیقت را شناخت فلذا مستند باید قائم به تحقیق باشد.

 رئیس رسانه ملی سپس باتأکید بر لزوم بهره‌مندی از دیدگاه پیشکسوتان این هنر گفت: از این تجارب باید برای باز شدن راه برای نسل جدید مستند ساز بهره برد، نسلی که در آینده گنجینه خواهند شد.

سرافراز با بیان اینکه باید از مستند اولی‌ها و تمام مستندسازان کشور حمایت شود تصریح کرد: دانشجویان و علاقمندان به این رشته باید حمایت شوند تا آن‌ها به مستندسازانی باتجربه وبا اثرگذاری بالا تبدیل شوند.

وی سپس با بیان اهمیت طرح موضوع ایران در مستند‌ها گفت: باید به ایران با تمام ظرفیت‌هایش از قبیل گردشگری، آداب و رسوم، مردم و تمام ویژگی‌هایش پرداخت.

وی حمایت از تولید این مستند‌ها را از وظایف و اولویت‌های شبکه مستند و رسانه ملی برشمرد و گفت: تولید مستندهای فاخر از اهمیت بیشتری برخوردارند و حمایت بیشتری می‌شوند.

 در این مراسم معاون سیما و مدیران شبکه‌های سیما و جمعی از هنرمندان و مستندسازان کشور نیزحضور داشتند.

کد خبر : ۳۰۳۴۱۸