خبرگزاری کار ایران

رئیس کتابخانه ملی:

توسعه بدون حضور زنان ناقص و نازاست

اگر مساجد امروز از پرداخت هزینه آب و برق معاف هستند کتابفروشی‌ها نیز باید معاف باشند همچنن نیاز به توزیع عادلانه در جامعه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست تخصصی «زنان، کتاب، توسعه‌ی پایدار» با هدف تبیین راهکارهای تسهیل روند مشارکت‌های فرهنگی و اجتماعی بانوان در فرآیند رشد و توسعه کشور امروز صبح(16 شهریور) در مجتمع فرهنگی و ورزشی تلاش برگزار شد.

صالحی امیری (رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی) بعد از تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان این همایش گفت: موضوع پیچیده‌ای انتخاب شده که در تحلیل آن دچار چالش می‌شویم. کتاب مسئله بسیار مهمی در جامعه ماست. نشر، مولف و کتابخانه چهار عنصر تعیین‌کننده جامعه ایران هستند.

او با بیان این سوال که چرا اینقدر اصرار داریم که بستر توسعه باید از ریل فرهنگ آغاز شود؛ گفت: فرهنگ 4 محصول بنیادی را تولید می‌کند که اولین آن انسجام بخشی به جامعه است امروز که می‌بینیم منافع فردی بر منافع جمعی ترجیح داده می‌شود مناقشه و خشونت برای کسب منافع فردی وجود دارد چون همنوایی و همدلی لازم در جامعه وجود ندارد در چنین جامعه‌ای میل به سمت آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.

او ادامه داد: اولین ویژگی فرهنگ این است که انسانها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و جامعه‌ای منسجم تشکیل می‌دهد جامعه غیرمنسجم جامعه تجزیه شده‌ای است. اولین محصول فرهنگ در جامعه انسجام بخشی است و دومین ویژگی آن هویت بخشی است. اگر از ارزش‌های بنیادی صحبت کنیم اینها مبانی هویتی ما هستند که در تولید و بازتولید فرهنگی مفهوم و معنا پیدا می‌کنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه هویت مداری عنصری اصلی تداوم یک جامعه است؛ اظهار داشت: جامعه بی‌هویت به ناکجاآباد می‌رود. محصول سوم فرهنگ شخصیت‌سازی است. انسان‌های فرهنگی دارای شخصیت برتر هستند. شخصیت یک معیار قضاوت عمومی نسبت به دیگران است. سازگاری اجتماعی در جامعه انسانها از دیگر محصولات فرهنگی است. اگر انسانها با یکدیگر سازگار نباشند جامعه میل به خشونت می‌کند. در همین تهران بیش از یکصد هزار نزاع و درگیری پیش آمده که کار به پزشک قانونی رسیده است. آیا این شهر از سازگاری برخوردار است؟ اگر نیست باید راه‌حل مسئله را در حوزه‌های فرهنگی جستجو کنیم. در طول روز از شبکه‌های مختلف تلوزیونی می‌بینیم که از سلامت، ریزگردها و تغذیه صحبت می‌کنند اما کسی از مصرف فرهنگی سخن نمی‌گوید.

او ادامه داد: مصرف فرهنگی به تعالی توسعه و فضیلت یک جامعه منجر خواهد شد. انسان با کرامت و با فضیلت می‌تواند انسانیت را تفسیر کند. یکی از شاخص‌های اصلی مصرف فرهنگی مطالعه کتاب است. آمار نشان می‌دهد ما از نظر مطالعه فرهنگی در وضعیت بسیار بدی به‌سر می‌بریم و نیازمند یک برنامه و سرمایه‌گذاری ملی برای توسعه کتابخوانی در ایران هستیم. در سال 71 سنجشی انجام شد که نشان می‌داد مردم در طول روز 20 دقیقه کتاب می‌خوانند اما آمار امروز خوشایند نیست ما در 20 سال گذشته در حوزه‌های مختلف توسعه داشتیم ولی در کتابخوانی خیر.

صالحی امیری ادامه داد: اگر در جامعه ایران طلاق و ایدز نگران‌کننده است اگر در این جامعه آمار اعتیاد میلیونی است ناشی از کم‌توجهی به مقوله مصرف فرهنگی است که در راس آن کتابخوانی قرار دارد است. اگر به دنبال حل بنیادی این مسائل هستیم باید به سمت گسترش فرهنگی برویم. امروز همه ظرفیت‌های کشور را درگیر معلول‌ها کرده‌ایم و از علت‌ها جامانده‌ایم. کتابخوانی مبحثی است که به پدیده نشر گره خورده است.

او با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در برنامه‌های خود به صورت جدی به این مقوله‌ها پرداخته است؛ ادامه داد: در حوزه نشر و کتاب برقراری تسهیلات قانونی برای تولید و توزیع آثار فرهنگی مهم است. دیگر مسئله حمایت از بنگاه‌های اقتصادی در بخش فرهنگ، حذف مالیات از تولیدات فرهنگی، حمایت از توسعه کمی و کیفی صنوف فرهنگی است. این تعهداتی است که دولت در ابتدا وعده آنها را به مردم داد و حالا باید دید که این وعده‌ها تا کجا اجرایی شده‌اند.

وی افزود: ما نیازمند عدالت توزیع در حوزه فرهنگ هستیم چرا شهرستان‌ها دیده نمی‌شوند نشر ایران وقتی به بیرون مرزها می‌رود علاوه بر اشتغال ارزش فرهنگی نیز تولید می‌کند حتی فرش ایرانی که زیر پای غربی‌ها می‌رود یک ارزش فرهنگی را با خود منتقل می‌کند. متاسفانه صنعت فرهنگ هر روز نحیف و نحیف‌تر می‌شود. ما اصرار داریم همچنان روی صنعت نفت متوقف باشیم.

صالحی امیری افزود: زیر برنامه مصرف فرهنگی افزایش سرانه مطالعه است. خیلی‌ها نگران تغییرات حوزه دیجیتال هستند باید بگویم  ابزار و تکنیک‌های مطالعه تغییر می‌کند و نیاز انسان به مطالعه تغییر نخواهد کرد. آن چیزی که اصالت دارد اصل دانش و کسب فضیلت است و انسان خود را با آن تطبیق خواهد داد. وقتی مساله کپی‌رایت را حل کنیم امنیت در حوزه نشر شکل می‌گیرد. حقوق مادی و معنوی ناشی تامین خواهد شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه کتاب پادزهر آسیب‌های اجتماعی در ایران است؛ گفت: باید با یک عزم ملی به دنبال تغییر در شاخص‌های این حوزه باشیم. در حوزه نشر و کتاب هر آنچه انجام می‌دهیم هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. باید نگرش فرهنگی در کشور تغییر کند. توسعه فرهنگی زیرساخت دیگر حوزه‌هاست. چون دیروز جامعه را کتابخوان بار نیاورده‌ایم؛ امروز با آسیب‌های جدی مواجه هستیم و اگر امروز این مساله را حل نکنیم با میوه‌های تلخ‌تری روبه‌رو می‌شویم. باید باور کنیم که 60 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه را زنان تشکیل می‌دهند. تداوم حیات در جامعه ایران مرهون زنان است. بدون زن خانواده منسجم نخواهیم داشت. اگر باور داریم زنان فرصت هستند باید مطالبات آنان را به رسمیت بشناسیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه بدون حضور زنان ناقص و نازاست؛ ادامه داد: در چنین فضایی باید پیام روشنی برای زنان داشته باشیم. ما رویکرد تهجرگونه به زنان را نفی می‌کنیم همچنین رویکرد اباهه‌گری و فمنیستی را. زن در جامعه ایران با مفهوم عفت و پاکدامنی گره خورده است لذا جامعه آینده ایران متعلق به زنان خواهد بود. باید مطالبات آنان را به رسمیت بشناسیم. در حوزه نشر نیازمند برنامه جامع ملی هستیم باید وضع امروز را رصد کنیم و ‌آسیب‌ها بشناسیم. باید زمانی برسد که شهرداری‌ها اعلام کنند که مانعی برای فضای نشر و ناشران نخواهند شد.

او در پایان افزود: اگر مساجد امروز از پرداخت هزینه آب و برق معاف هستند کتابفروشی‌ها نیز باید معاف باشند همچنن نیاز به توزیع عادلانه در جامعه وجود دارد منابع نباید تنها در تهران انبار شوند همه کشور بخشی از ایران اسلامی است.

کد خبر : ۳۰۳۳۳۶