خبرگزاری کار ایران

روایت نقوی‌حسینی از جلسه کمیسیون برجام:

جلیلی: آمریکایی‌ها در دوره ما وادار به پذیرش حق غنی‌سازی ایران شدند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گفت: سعید جلیلی تصریح کرده که آورده‌ سیاسی ما در زمان تحویل پرونده٬ پذیرش حق هسته‌ای ایران و وادار کردن طرف مقابل به‌ویژه آمریکایی‌ها مبنی بر پذیرش حق غنی‌سازی ایران بود.

سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ تصریح کرد: میهمانان جلسه امروز آقایان جلیلی (دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره کننده قبلی)، فریدون عباسی (رئیس سابق سازمان انرژی اتمی) و علی باقری (عضو سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای) بودند و پیرو جلسه قبلی که تاریخچه مذاکرات از نگاه جلیلی و همکارانش بررسی شد، در جلسه امروز محتوای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دنبال شد.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جلیلی در ابتدا عنوان کرد شاخصه قضاوت و ارزیابی ما در برجام بر این اساس محدودیت‌ها و امتیازهای داده شده است. به این معنا که هرچه محدودیت‌ها کمتر شود، تحریم‌ها بیشتر لغو شود و قطعنامه‌های شورای امنیت بیشتر لغو شود، محدودیت‌های تحقیق و توسعه کمتر شود. وقتی از ذیل ماده ۴۱ خارج شویم، بازرسی‌های ما کمتر شود٬ که نشان دهنده آن است ما گامی به جلو برداشته‌ایم.

نقوی حسینی در همین راستا افزود: جلیلی اشاره کرد که تعداد سانتریفیوژ‌ها، راه‌اندازی فردو، پیشرفت ۷۶% آب سنگین اراک، تبدیل راکتور تهران به تولید، ۴۵۰ کیلو مواد با غنای ۲۰%، تکمیل و بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر، ۱۰۰ تن آب سنگین، تبدیل قرص‌های سوخت به میله‌های سوخت از جمله آورده‌ها و سرمایه‌های هسته‌ای تیم قبلی بود و ما در چنین شرایطی پرونده را تحویل دادیم.

جلیلی در نشست امروز کمیسیون برجام افزوده است: بی‌اعتبار کردن به‌کارگیری گزینه نظامی، ناامید سازی دشمن از تحریم‌ها، شکل گیری اقتصاد مقاومتی، ناامید سازی دشمن از حوادث سال ۸۸، ثبات جایگاه منطقه‌ای ایران از جمله آورده‌های ما در این دوران بود و در چنین شرایطی پرونده را تحویل دادیم.

رییس تیم مذاکره کننده کشورمان در دولت احمدی‌نژاد در نشست امروز کمیسیون برجام، افزوده است: آورده‌های سیاسی ما در زمان تحویل پرونده پذیرش حق هسته‌ای ایران مطابق NPT، وادارسازی طرف مقابل مبنی بر کنار گذاشتن پس شرط‌ها در مذاکرات، عدم استثناء شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، پذیرش مولفه‌های توافق خوب از طرف مقابل، حمایت به اتفاق کشورهای عدم تعهد از حق هسته‌ای، وادار کردن طرف مقابل به‌ویژه آمریکایی‌ها مبنی بر پذیرش حق غنی‌سازی ایران و... بود.

نقوی حسینی، یادآور شد: جلیلی معتقد است برای بررسی دقیق باید برجام، قطعنامه ۲۲۳۱، متن کامل برنامه بلندمدت و پیوست نقشه راه همکاری با آژانس باید مورد بررسی قرار گرفته شود. وی گفت مطابق بررسی که آنها داشتند، جمهوری اسلامی از حدود ۱۰۰ حق مسلم خود از برجام و اسناد ضمیمه صرف‌نظر کرده است، مبنای نادرستی از برجام پذیرفته شده که قابل‌قبول نیست. از جمله استثناء شدن ایران، جایگزین شدن «اجازه» به جای «حق» ایران که در NPT تصریح شده است و پذیرش معیارهای غیرمتعارف و بالاخره اینکه در برجام حتی از حقوق تصریح شده از توافق ژنو هم عقب‌نشینی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون برجام ادامه داد: جلیلی در ادامه وارد متن برجام شد و اولین موضوعی که اشاره داشت. استثناء شدن ایران بود، وی معتقد است «استثناء شدن» ایران خلاف خط قرمز جمهوری اسلامی هم در برجام و هم در قطعنامه آمده است و صراحت دارد. یعنی پذیرفتیم که حقوق کمتری در حوزه هسته‌ای داشته باشیم. ضابطه‌های بازرسی غیر متعارف را به طور استثناء پذیرفته‌ایم، ‌ ضابطه‌های استثنایی راستی آزمایی را پذیرفته‌ایم، ‌برخورد استثنایی با فعالیت هسته‌ای را پذیرفته‌ایم، ‌ پروتکل الحاقی را هم به طور استثنایی پذیرفته‌ایم، ‌جلیلی برای کلیه موارد استثنایی فوق مصادیق عینی را ارائه کرد که چه نوع استثناهایی را در میدان عمل پذیرفته‌ایم.

بنابر اعلام نقوی حسینی، جلیلی گفته است: یکی از موارد قابل توجه، محدودیت‌های زمانی است که محدودیت هشت ساله، به عنوان هشت ساله اول ذکر شده و مراحل بعدی هم برای آن در نظر گرفته شده که مشمول محدودیت‌های سنگینی شده که با مسایل غیر متعارفی همراه است و در طول مذت مذکور، آژانس در مورد ماهیت، دامنه، میزان غنی سازی و فعالیتهای مربوط به تحقیق و توسعه غنی سازی نظر می‌دهد و موارد مذکور باید در کمیسیون مشترک (هشت کشور) هم ارائه شود.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی افزوده است: بعد از هشت سال محدودیت‌های جدی و مهمی پذیرفته شده که بسیاری از امکانات را از ما می‌گیرد از جمله اینکه بعد از ۸ سال و ده سال، ایران اجازه دارد سالانه دویست سانتریفیوژ IR۶ و IR۸ داشته باشد و در بقیه انواع سانتریفیوژ‌ها ممنوعیت دارد. مطابق محاسبه برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو حدود چهل سال طول می‌کشد تا با این دو نوع سانتریفیوژ به آن برسیم، علاوه بر این پذیرفتیم که بعد از هشت سال همه سوخت مصرفی مورد نیاز باید به خارج ارسال شود، ایران از آب سنگین برای همیشه محروم می‌شود، از غنی سازی، ۲۰درصد محروم می‌شود (تامین نیاز راکتور تهران هم با محموله‌های ۵ کیلویی در اختیار ایران قرار داده یم شود و اگر هم ندهند ما حق ساخت آن را نداریم ۵کیلوی بعدی هم زمانی داده می‌شود که ۵کیلوی قبلی مصرف شده باشد.)

جلیلی در زمینه دسترسی‌ها نظارت و بازرسی‌ها گفت: یکی از خط قرمزهای ما عدم نفوذکشور‌های بیگانه به حریم امنیتی و دفاعی کشور بود. لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم که کلیه خطوط قرمز تعریف شده از سوی مقام معظم رهبری متضمن عزت، پیشرفت و امنیت جمهوری اسلامی است. نظارت و بازدهی پذیرفته شده در برجام دارای سه پایه است.

۱-توافقنامه پادمان
NPT -۲  پروتکل الحاقی
۳- نظارت‌های پروتکل الحاقی

برای مثال در برجام پذیرفتیم که فعالیت‌های برخلاف اجرای برجام را انجا ندهیم. چنین نظارتی فراپروتکل الحاقی است که برای مدت‌های ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ ساله پذیرفته‌ایم. همه این موارد مصادق روشن در برجام دارد و تعداد آن نیز زیاد است. وی گفت که ما در برجام دسترسی نظارت و بازرسی‌های غیرمتعارف را پذیرفتیم که برخلاف خطوط قرمز تعیین شده است از جمله اجرای کامل درخواست‌های فراپروتکلی آژانس که مطالبه غیرمتعارفی است چراکه امکان دسترسی به خیلی از اطلاعات کشور را فراهم می‌کند.

نقوی حسینی گفت: جلیلی کمیسیون مشترک را یکی از موضوعات قابل توجه برجام دانست چرا که می‌تواند شرایط را محدود کنند و سختی را برای ما ایجاد می‌کند و مهم‌ترین اثر آن اثر نظارتی و بازرسی است از جمله اینکه اگر یک کشور عضو کمیسیون معتقد باشد که ایران به تعهدات خود عمل نکرده است کلیه تحریم‌ها قابل بازگشت خواهد بود.

در این قسمت و قبل از ورود به بحث تحریم‌ها بنا بر این شد که اعضای کمیسیون سوال‌های خود را مطرح کنند.

جلیلی گفت: مطابق قطعنامه ایران برای مدت ده سال ذیل بند ۴۱ باقی خواهد ماند پرونده هسته‌ای تا ۱۰ سال دیگر در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود بازگشت‌پذیری تحریم‌ها علیرغم حفظ محدودیت‌های دراز مدت هسته‌ای، استثنا شدن ایران در قطعنامه حفظ محدودیت‌ها و بازگشت‌پذیری قطعنامه‌های قبلی از جمله موارد قطعنامه ۲۲۳۱ است.

جلیلی گفت: بهره‌برداری از انرژی‌ هسته‌ای با صنعت مستقل بومی عزم نظام جمهوری اسلامی است و بحث این دولت و آن دولت نیست ما نیروگاه‌های هسته‌ای رداستراتژی انرژیک را طراحی کرده‌ایم و باید به بیست هزار مگاوات برق از انرژی هسته‌ای برسیم. بنابراین موضوع حرف هسته‌ای نیست. هر اهرم فشاری که باعث عقب نگه‌داشتن ما از حق هسته‌ایمان شود ما را در کلیه حوزه‌های صنعتی و علمی عقب می‌اندازد.

کد خبر : ۳۰۳۳۲۸