خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

نگاه علمی به مسائل کشور باید نهادینه شود

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۳۱۷

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت : نگاه علمی به مسائل کشور باید نهادینه شود و باید بیش از گذشته به سمت اقتصاد دانش بنیان ،تجاری سازی دانش و کاربردی شدن تحقیقات حرکت کنیم.

به گزارش ایلنا، محمد فرهادی وزیر علوم در مراسم آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی  نمونه کشوری در دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه می بایست 20درصد تحقیقات، بنیادی و 80درصد توسعه ای و کاربردی باشد  گفت: درعلوم انسانی نیز باید به سمت کاربردی شدن برویم زیرا بسیاری از مسائل اجتماعی حتی مسائل حوزه صنعت نیز با استفاده از علوم انسانی قابل حل است.

وزیر علوم در تبیین رشد علمی کشور گفت : در سال 2011 تعداد پارک‌های علمی و فناوری کشور 31 پارک بود که در حال حاضر به 36 پارک افزایش یافته است که 23 مرکز رشد در دولت یازدهم راه اندازی شده است. 
 
فرهادی افزود: براساس پایگاه علمی اسکوپوس، رشد دو پله‌ای علمی را در دولت یازدهم داشتیم به طوریکه از رتبه 18 به 16 رسیدیم و در پایگاه علمی  ISI نیز رشد سه پله‌ای داشتیم و از 21 به 18 رسیدیم و سهم ما در تولید علم دنیا نیز از 35/1 به 63/1 رسیده است.
 
وزیر علوم با اشاره به سه اولویت آموزش عالی در برنامه ششم توسعه گفت: ارتقای دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی، توسعه دانشگاه‌های مأموریت‌گرا و توجه به آموزش‌های مهارتی و کاربردی از اولویت‌های آموزش عالی  در این برنامه است.
 
وی در رابطه با بازنگری برنامه‌های آموزشی اظهار داشت: امیدواریم در سال جدید رشته‌ها کاربردی‌تر شوند زیرا به حد کافی رشد کمی داشته‌ایم و باید مسائل کیفی را در دستور کار قرار دهیم که در این زمینه بحث سامان‌دهی آموزش عالی مطرح است و ممکن است تجمیع، ادغام، جابه‌جایی و انحلال مراکز آموزش عالی در قالب طرح ساماندهی انجام شود.
وی با اشاره به ضرورت توجه به بخش غیردولتی عنوان کرد: باید بخش غیردولتی به صورت جدی‌تری در حوزه آموزش عالی فعال شود، همچنین افزایش سهم ما از تولید ناخالص ملی نیز در افق چشم انداز باید به 4درصد برسد  و در برنامه ششم باید به دو درصد تولید ناخالص داخلی برسیم.
وزیر علوم با بیان اینکه در چند روزاخیر آئین‌نامه جدید  ارتقای اعضای هیئت علمی ابلاغ  شده است،‌گفت: مواردی نظیر تاکید صرف بر بحث ISI  اصلاح شده و به نوآوری ، اختراع ، تالیف کتاب و انجام تحقیقات کاربردی توجه ویژه ای شده است.
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز