خبرگزاری کار ایران

وزیر کار:

دولت بدون زنان نمی‌تواند برنامه‌هایش را پیش ببرد

دولت خاضعانه اعلام می‌کند برای پیشبرد اهداف خود به زنان نیازمند است و زمینه را برای تشکل‌ها آماده می‌کند و نیازمند این همیاری از سوی زنان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی ربیعی در نشست تخصصی «زنان، کتاب، توسعه پایدار» که با هدف تبیین راهکارهای تسهیل روند مشارکت‌های فرهنگی و اجتماعی بانوان در فرایند رشد و توسعه کشور امروز صبح (16 شهریور) در مجتمع فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد؛ گفت: ما با همه توان و چیزی که از عمر 7 هزار ساعته‌مان باقی مانده است سعی داریم تشکل‌ها را گسترش دهیم و در این راه از هیچ مساعدتی دریغ نخواهیم کرد. خوشبختانه میزان تشکل‌ها در این دو سال حدود 50 درصد رشد داشته است. همچنین در بحث حمایت‌های صنفی آمادگی داریم سازمان فنی و حرفه‌ای بتواند گواهی‌های قابل اعتباری را برای دوستان تهیه کند که بتوانند از آن استفاده کنند.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحث زنان که در این نشست مطرح بود؛ افزود: خوشبختانه زنان رفتار خوبی در مقابل گرایشات نادیده گرفتن آنها در جامعه و اینکه امکان حضورشان در عرصه‌های مختلف جامعه گرفته شود، داشته‌اند. باید بگویم دولت بدون یاری زنان نمی‌تواند بسیاری از برنامه‌هایش را پیش ببرد. در بحث محیط زیست اگر زنان به کمک دولت نیایند موفقی حاصل نخواهد شد در بحث سلامت  و در بحث سبک زندگی نیز همچنین.

ربیعی با بیان اینکه اگر جامعه متعادل بخواهیم نمی‌توانیم نقش زنان را نادیده بگیریم؛ ادامه داد: معتقدم اگر ما بخواهیم به سمت جامعه توسعه یافته حرکت کنیم امکان ندارد بتوانیم نقش زن را نادیده بگیریم. تا چند وقت دیگر محیطی برای ما باقی نمی‌ماند که بخواهیم درباره محیط زیست حرف بزنیم و نقش زن در این بین بسیار حائز اهمیت است. دولت چنین نگاهی را به زن دارد و خاضعانه اعلام می‌کند که برای پیشبرد اهداف خود به زنان نیازمند است. همچنین دولت زمینه را برای تشکل‌ها آماده می‌کند و نیازمند این همیاری از سوی زنان است.

ربیعی در ادامه به بحث نشر اشاره کرد و گفت: در عصر دیجیتال هنوز نمی‌توان عصر گوتنبرگ و تاثیرات آن را در دنیا نادیده گرفت. کسانی که دلشوره تمدن امروز ما را دارند باید بدانند که بحث نشر و کتاب جایگاه ویژه خود را دارد. دنیای دیجیتال هنوز نتوانسته جای عصر گوتنبرگ را پرکند جامعه‌ای به خوشبختی می‌رسد که عصر گوتنبرگ در ‌آن تکرار شود. انتقال دانشی که کتاب به ما می‌دهد را در هیچ حوزه‌ای نمی‌توان یافت.

او ادامه داد: خود من برای اولین بار قصه کنت مونت کریستو را از رادیو شنیدم آن زمان در گمرک یک کتابخانه متعلق به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. من یک ساعت پیاده‌روی می‌کردم تا به آن کتابخانه می‌رسیدم و یادم است اولین کتابی که به امانت گرفتم همین کنت مونت کریستو بود.

وزیر کار با اشاره به اینکه برای رشد و توسعه کشور نیاز به گسترش کتاب و کتابخوانی داریم؛ افزود:  اعتقادم بر این  است که باید کتاب ارزان و جیبی را احیا کنیم. قیمت کتاب دست ما نیست و گران شده اما ناچاریم برای انتقال دانش نسل را به سمت کتاب بازگردانیم. بین دانشجویی که از کتاب فیش‌برداری می‌کند و تحقیقی می‌نویسد با کسی که همان تحقیق را به صورت کپی پیست تهیه می‌کند؛ بسیار فرق است.

وی افزود: زن و کتاب و نشر در کنار هم می‌توانند حاصل اتفاقات خوبی باشند. چه کسی فکر می‌کرد که در همین سال‌های بعد از انقلاب چقدر آثار تجسمی و حتی موسیقی که زنان در آن محدود بودند؛ فرصت رشد داشته باشند. یکی از دلایل پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت زنان بود. حضور در انقلاب بالاترین وجه سیاسی است زنان در آن حضور داشتند. همچنین در سینما شاهد آثاری درخشانی از کارگردانانی همچون تهمینه میلانی، پوران درخشنده و نرگس آبیار هستیم.

 ربیعی در اشاره به برگزاری تشکل‌ها گفت: معتقدم برای اینکه جامعه به سرانجام برسد باید طبقه متوسط فرهنگی رشد کند. انجمن‌های فرهنگی میانجی بین دولت و مردم هستند که نیاز به تقویت آنها احساس می‌شود. در واقع این تشکل‌ها نجات‌بخش جامعه ما هستند. ما در ایران با یک حلقه متوسط فرهنگی رو به رو هستیم. این حلقه از معیشت  خوبی برخوردار نیست اما از نظر فرهنگی جایگاه بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های مقاوم‌سازی جامعه ایجاد تشکل‌هاست؛ بیان کرد: برخی فیلم‌های شبکه‌های ماهواره‌ای مانند فارسی وان بسیار انتخاب شده و جهت‌دار است. اگر بخواهیم مقابل این مسائل مقاومت کنیم باید تشکل‌ها را تقویت کنیم. من شاید از جنبه آکادمیک این را فهمیدم که فرهنگ مهم است اما وقتی به منصب رسیدم باور کردم که چاره‌ای جز بازگشتن و سامان دادن جامعه به شکلی که تولیدات جامعه در آن شکل بگیرد؛ نیست.

وزیر کار و تعاون در پایان افزود: اعتقاد دارم که توسعه، تندیس‌های بزرگ نیست، توسعه دودکش‌ها نیست ساختمان‌های 50 طبقه و ماشین‌های مدل بالا نیست. توسعه آسودگی خاطر یک جامعه است. توسعه جامعه‌ای پر از ارتباط است. جامعه‌ای که مردم آن به یکدیگر احترام می‌گذارند و کار شایسته انجام می‌دهند نه کاری صرفا پردرآمد. برای رسیدن به چنین جامعه‌ای نیاز به تغییرات فرهنگی داریم و توسعه در سایه این تغییرات فرهنگی امکان‌پذیر است.

کد خبر : ۳۰۳۲۷۲