خبرگزاری کار ایران

در دیدار ظریف و همتای اسپانیایی مطرح شد؛

امضای تفاهمنامه رایزنی‌ مداوم اسپانیا با ایران

وزیر خارجه ‌اسپانیا امروز ضمن دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان از امضای تفاهمنامه مشورت‌های مداوم اسپانیا با ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک خود با وزیر امور خارجه اسپانیا که پیش از ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد٬ گفت: بسیار خوشحال هستم که برای دومین بار در طول چندماه گذشته میزبان وزیر محترم امور خارجه اسپانیا در تهران هستیم.

ظریف: تهدیدهای کنونی منطقه همه کشورهای خاورمیانه و اروپا را تهدید می‌کند

وی ادامه داد: در دفعه قبل که ایشان به تهران آمدند به دلیل بحران اوکراین سفرشان نیمه تمام ماند اما خوشحالیم که اکنون یک سفر کامل و همراه با یک هیات عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه تهران و مادرید زمینه‌های همکاری دارند و ما دوست داریم که این زمینه‌های همکاری گسترش یابد، ‌ اظهار داشت: اسپانیا به عنوان کشوری که دارای سوابق همکاری سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، ‌فرهنگی و گردشگری و... با ایران است دارای منافع بسیار مشترکی با ما است.

ظریف با اشاره به رایزنی‌های امروز خود با وزیر خارجه اسپانیا یادآور شد: در مسائل منطقه‌ای و روابط دو جانبه بحث‌های بسیاری صورت گرفت و قرار شد تا در خطوط راه‌آهن، حمل و نقل و زیرساخت‌ها دو کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند ما امیدواریم این همکاری‌ها گسترش یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با گفت‌وگوهای سیاسی صورت گرفته نیز یادآور شد: امکان همکاری‌های رسمی‌تر در این حوزه میان دو کشور وجود دارد و زمینه‌های گفت‌وگو٬ چه در مسائلی که ما اشتراک نظر داریم و چه در مسائلی که تفاوت دیدگاه وجود دارد، است. ما تفاهم کردیم تا در مسائل حقوق بشر و حقوق مردم و به‌خصوص مسئله پناهندگان که اکنون مطرح است و ایران نیز سال‌ها با آن دست به گریبان بوده گفت‌وگو کنیم.

وی با بیان اینکه تهدیدهای کنونی منطقه همه کشورهای خاورمیانه و اروپا را تهدید می‌کند٬ خاطرنشان کرد: لازم است در مبارزه با این تهدیدها برخورد جدی‌تر صورت گیرد ما در رابطه با سوریه، ‌عراق و یمن بحث کردیم و زمینه‌های همکاری دراین باره وجود دارد. اسپانیا به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت می‌تواند در این باره نقش عمده‌ای ایفا کند و با توجه به اینکه به مشکلات منطقه آشنا است در رابطه با مسئله لیبی و سوریه نیز می‌تواند نقش عمده‌ای داشته باشد و امیدواریم گفتگو‌ها منجر به همکاریهای مشترک دو کشور شود.

خوزه مانوئل گارسیا مارگایو: تفاهمنامه برای رایزنی‌ها و مشورت‌های مداوم و منظم را امضا کردیم

در ادامه این نشست خبری، خوزه مانوئل گارسیا مارگایو گفت: همانطور که آقای ظریف بیان کرده‌اند من برای بار دوم به تهران آمده‌ام و از مهمان‌نوازی شما متشکرم.

وی ادامه داد: امروز یک هیات بلندپایه برای گسترش روابط با ایران براساس توافقی که میان ایران و گروه ۱+۵ شده است به تهران آمده تا راههای همکاری‌های دو جانبه و بین‌المللی را مورد بررسی قرار بدهند.

وزیر امور خارجه اسپانیا افزود: قرار شد برای ۲۶ اکتبر نشستی داشته باشیم تا مقررات دراین خصوص را مورد رایزنی قرار بدهیم. در مسائل سیاسی نیز موافقت کردیم تا هر دو وزارتخانه تبادل هیات‌ها مورد بررسی قرار دهند و یک تفاهمنامه برای رایزنی‌ها و مشورت‌های مداوم و منظم را امضا کردیم.

خوزه مانوئل گارسیا مارگایو با بیان اینکه موضوع پناهندگان هم اکنون به یک موضوع اصلی در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است، ‌ابراز داشت: یکی از اهداف سفر من به تهران نیز در همین‌باره است تا علاوه بر گسترش روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای، وضعیت مردم بی‌گناه منطقه و مسئله مهاجرت‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. همکاران من در این باره مذاکرات مفصلی داشتند که به موقع ابراز خواهد شد.

وی اضافه کرد: فاجعه انسانی که هم اکنون در خاورمیانه به دنبال تهدیدهای تروریستی ایجاد شده است به یکی از مسائل مهم جهانی تبدیل شده و ما امیدواریم هر چه سریع‌تر قدم‌های لازم برای حل آن برداشته شود چرا که این بحران مهاجرت چهره اتحادیه اروپا را خدشه دار کرده که به خاطر برخی مواضع غیر انسانی و حضور تروریست‌ها است.

وزیر خارجه اسپانیا با بیان اینکه ما با همه پناهندگان و آسیبدیدگان اعلام همبستگی می‌کنیم، عنوان کرد: امیدواریم که با همکاری ایران قدم‌های موثری در این باره برداریم. متاسفانه اقدام‌های تروریستی در سوریه و دیگر کشورهای منطقه آسیب‌های بسیاری را به مردم زده است که ارقام آن تکان دهنده است و امیدواریم بحران سوریه به صورت مسالمت‌آمیز حل شود.

مارگایو ادامه داد: هر طرح سیاسی که در رابطه با سوریه مدنظر باشد؛ مهم این است که به این بحران پایان دهد. چرا که حقوق انسان‌ها طی آن پایمال می‌شود٬ لذا اتحادیه اروپا براساس اصول اخلاقی خود باید در این باره اهتمام بیشتری بورزد.

وی تاکید کرد: اسپانیا در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در رابطه با آوارگانی که به اروپا پناه آورده‌اند سهمیه بیشتری را دارد ما از شمال آفریقا، سوریه و یمن شاهد مهاجرت‌هایی هستیم و ما باید براساس مواضع انسانی و اخلاقی با آنها رفتار کنیم.

کد خبر : ۳۰۳۲۶۲