خبرگزاری کار ایران

در نشست زنان، کتاب، توسعه‌ی پایدار مطرح شد:

تعالی رخ نمی‌دهد مگر از رهگذر تولید و عرضه کتاب

نشست تخصصی «زنان، کتاب، توسعه‌ی پایدار» با هدف تبیین راه کارهای تسهیل روند مشارکت های فرهنگی و اجتماعی بانوان در فرآیند رشد و توسعه کشور امروز صبح(16 شهریور) در مجتمع فرهنگی و ورزشی تلاش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ پروین صدیقیان (رئیس هیات مدیره کارفرمایی ناشران) در سخنان خود گفت: انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر برآمده از جمع صنفی فرهنگی، زنان ناشر است که اولین جرقه‌های تشکیل آن در سال 1376  و به دنبال نیازهای قشری جدیدی از زنان که به فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی روی آورده بودند؛ زده شد. زنان ناشر در این عرصه فعالیت‌های فرهنگی که پیشرفت در دنیای مردانه آن کار دشواری بود؛ به این نتیجه رسیدند که جز با تشکیل یک جمع و در کنار هم بودن و با هم بودن نمی‌توانند به اهداف خود که همان پیشبرد فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه است؛ برسند. لذا یکپارچه و در کنار هم جمع صنفی فرهنگی زنان ناشر را تشکیل دادند که در شیوه‌نامه آن این اهداف برای این جمع پیش‌بینی شده بود:

  1. جمع‌آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق درباره مشکلات، شناخت نیازها و اولویت‌ها
  2. برنامه‌ریزی برای تامین نیازهای صنفی، آموزشی، توسعه و گسترش فعالیت‌ها
  3. کوشش برای هماهنگی در امور آموزش، ارتقای مهارت و تامین نیروی انسانی مورد نیاز
  4. انتقال تجربیات دانش نشر به سایر اعضا
  5. معرفی زمینه فعالیت‌های فرهنگی نشر و کمک به ایجاد اشتغال برای زنان در این حرفه
  6. تشویق زنان ناشیر به ایجاد فعالیت‌ها در تشکل‌های صنفی  مرتبط با نشر
  7. تلاش برای گسترش فرهنگ کتابخوانی  در جامعه از طریق کمک به ایجاد مراکز فروش کتاب
  8. حمایت از اعضا در مقابل مشکلات و حوادث پیش‌بینی نشده صنفی

وی ادامه داد: در جهت پیشبرد این اهداف تا آنجا که توانسته‌ایم فعالیت‌های چشمگیری از برگزاری نمایشگاه‌های متعدد کتاب تا جلسات نقد و بررسی کتاب و مصاحبه‌های متعدد انجام داده‌ایم و امروز پس از گذشت هجده سال از آن روز مفتخریم که توانسته‌ایم این جمع را در جهت اهداف ذکر شده پیش ببریم و در راه پیشبرد این اهداف از همکاری و پشتیبانی تمام دست‌اندرکاران و بزرگان صنعت چاپ و مقامات فرهنگی و اجتماعی برخوردار بوده‌ایم.

وی در جای دیگری از سخنان خود گفت: امروز در اینجا و در حضور مسئولان و مدیران فرهنگی کشور سربلند هستیم که توانسته‌ایم با تمام توان و تلاش خود به عنوان ناشران تاثیرگذار در عرصه تولید فرهنگ بایستیم و به خود ببالیم که فقط با توان مالی خود و بدون هیچگونه چشمداشت همچنان به پیش می‌رویم و در این راستا و به کمک اعضا و پشتیبانی آنان امروز می‌توانیم اعلام کنیم برای اولین بار در شرف تاسیس مرکز پخش کتاب انجمن زنان ناشر و صندوق‌ قرض‌الحسنه زنان ناشر و متعاقب آن شرکت تعاونی زنان ناشر هستیم و می‌خواهیم این قول را از مسئولان کار و فرهنگ خود بگیریم که پشتیبانی از کار زنان در جامعه و به خصوص کار فرهنگی زنان در جامعه حتما به جامعه‌ای سالم‌تر، پربارتر و زیباتر خواهد انجامید که موضوع امروز بحث ما را شامل می‌شود.

چرا زن، کتاب و توسعه پایدار

وی درباره موضوع زن؛ کتاب و توسعه پایدار نیز خود گفت: شاید در ظاهر ارتباطی بین توسعه پایدار، کتاب، صنعت نشر و زنان نباشد اما با کمی تعمق  و تامل می توان پیوندهای ظریفی بین آنان مشاهده کرد. بنابراین در اینجا اجازه می‌خواهم این ارتباط را روشن کنم تا اگر ضرورتی در پرداخت به آن به  عنوان یک مساله اجتماعی احساس شد؛ یاری تک تک عزیزان را به «دمی یا قدمی یا قلمی یا درمی» شاهد باشیم.

وی در تعریف توسعه پایدار نیز گفت: شاید بدانید توسعه پایدار فرایندی است برای به دست آوردن دستاوردهای مستمر در هر فعالیتی که نیاز به منابع و جایگزینی سریع و یکپارچه دارد. به عبارت دیگر توسعه پایدار عنصر  سازمان‌دهنده‌ای است که موجب پایداری منابع تجدیدناپذیر می‌شود و به عنوان یک فرایند لازمه بهبود و پیشرفت وضعیت موجود و از میان بردن کاستی‌های اجتماعی و فرهنگی جوامع است و بدون آن پیشرفت متعادل و متناسب و هماهنگ اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی رقم نمی‌خورد. در این صورت یک روی سکه توسعه پایدار، ایجاد جامعه دانش بنیاد و روی دیگر این سکه رفع هر گونه تبعیض و نابرابری و بی‌عدالتی خصوصا میان زنان و مردان است. آنچه پیوند جامعه دانش بنیاد و فاقد روابط نابرابر میان آحادش و به ویژه زنان  و مردان را ممکن می‌سازد هم چیزی نیست جز افزایش آگاهی پیداست که آگاهی نیز به دست نمی‌‌آید جز در پرتو تولید کتاب و ایجاد روحیه و  امکان کتابخوانی. به این ترتیب روی طیفی قرار داریم که از یک سو به تعمیم سواد نیاز دارد و از طرف دیگر بدون سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی نمی‌تواند زمینه‌ساز تولید علم و فراهم آوردن مجال عرضه و یادگیری آن باشد، سواد علمی،‌ هم از شرایط تولیدی جامعه مایه می‌گیرد و هم بر توان آن می‌افزاید، کما اینکه حوصله  وانگیزه یادگیری و مشارکت در تولید و عرضه علم هم از سوی زنان و مردانی رقم می‌خورد که خود را دخیل در سرنوشت خویش و نه قربانی روابط نابرابر می‌دانند، بدون حل کردن این معادله تحقق توسعه پایدار به سرابی می‌ماند که توان رفع نیازهای فعلی جامعه را بدون خدشه‌دار کردن توانایی‌هایی نسل آینده در برآورده ساختن نیازهایشان نخواهد داشت.

اشاره‌ی دیگر صدیقیان به سرمایه‌گذاری در حوه کتاب بود. وی در این باره گفت: از هر طرف این طیف که حرکت کنیم به یک مرکز واحد می‌رسیم و آن هم چیزی نیست جز کتاب، تولید کتاب، سرمایه‌گذاری مالی می‌خواهد که از یک طرف از وجود ارزشی اضافی حاصل از سازمان تولید مادی جامعه حکایت دارد و از طرفی گویای مجالی است که از همین رهگذر برای علم آموزی آحاد جامعه فراهم آورده است در عین حال نمی‌توان به بهبود رفاه مادی جامعه اندیشید مگر اینکه علم و دانایی افراد آن فزونی گیرد و افزایش رفاه و آگاهی چیزی نیست جز هم برابری زنان و مردانی که در این فضا می‌توانند خلاقانه به بهبود شرایط زندگی یاری رسانند و با برقراری آگاهانه توازن تکنولوژیک و اکولوژیک هر دم به رفاه پایدار جامعه بیافزایند. در غیر اینصورت چگونه می‌شود بدون مطالعه در فضایی هم برابر، به هم پیوستگی محیط زیست و توسعه اقتصادی را به عنوان اساس بحث توسعه پایدار جدی گرفت.

او گفت:‌اگر قرار است توسعه پایدار به برقراری رابطه ای فرهنگی بین محیط طبیعی و انسان و برنامه توسعه اجتماعی منتهی شود ناگزیر از افزایش آگاهی مردم هستیم. اینک که با توافق هسته‌ای راه نیز برای جریان بین المللی سرمایه گشوده شده است شایسته است استفاده‌ای بهینه از آن به عمل آید به کار انداختن عقلانی بخشی از این سرمایه در عرصه تولید کتاب و تربیت کتابخوان موجبات به گردش درآمدن چرخ توسعه ملی به دست هموطنانمان خواهد شد. خلاصه اینکه تعالی جامعه امروزین دست نمی‌دهد مگر به یاری توسعه پایدار تحقق نمی‌پذیرد مگر از رهگذر رشد وتعمیم علم و این مهم نیز در گرو جدی گرفته شدن تولید و عرضه کتاب است.

رئیس هیات مدیره کارفرمایی ناشران یادآور شد: اگر قرار است طبق برنامه تا 5 سال آینده 180مرکز رشد، 30 پارک علم و فناوری و 800 واحد فناوری در کشور راه‌اندازی شود قاعدتا به رشد تولید و عرضه کتاب و افزایش سرانه کتابخوانی به مدد تکنولوژی‌ها و مهارت‌های جدید بیش از اینها نیازمند خواهیم بود و اینک که بخشی از این مهم به دست ناشران و خصوصا ناشران زن با همه کمبودها و کاستی‌ها تحقق می‌پذیرد. شایسته‌ است دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و اهل علم و عمل دست در دست هم به چنین روندی یاری رسانند تا فردای روشنی از توسعه پایدار فراروی ایران عزیزمان باشد.

کد خبر : ۳۰۳۲۳۵