خبرگزاری کار ایران

بازدید همسر رییس‌جمهور اتریش از موزه ملک‎

همسر رییس‌جمهور اتریش به همراه تعدادی از مدیران موزه‌های برتر و چند نفر از وزیران کابینه آن کشور و نیز 20 خبرنگار اتریشی از بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران و نخستین موزه وقفی- خصوصی کشور بازدید می‌کنند.

به گزارش ایلنا؛ موقوفه آستان قدس رضوی، در سفر رسمی هاینس فیشر رییس‌جمهور و هیات بلندپایه اتریش به ایران که به دعوت رییس‌جمهوری کشور انجام گرفته است، همسر رییس‌جمهور اتریش به درخواست شخصی خود به همراه تعدادی از مدیران موزه‌های برتر و چند تن از وزیران کابینه آن کشور و نیز 20 خبرنگار اتریشی در بازدیدی رسمی از تالارهای موزه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک، 3 هزار سال فرهنگ و تمدن ایران و اسلام را به تماشا می‌نشینند.

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از موقوفات ماندگار حاج حسین آقا ملک است که در قلب فرهنگی- تاریخی تهران (محوطه تاریخی باغ ملی) قرار دارد و روزانه میزبان ده‌ها نفر از صاحبان علم و اندیشه و دوستداران کتاب‌های خطی و چاپی و آثار موزه‌ای است. این موسسه، دو بخش ارایه خدمات کتابخانه و موزه را در خود جای داده است.

این گنجینه، بزرگ‌ترین مجموعه وقفی فرهنگی ایران است. آستان قدس رضوی از دهه هفتاد، آستین همت را بالا زد و این گنجینه را از خانه پدری مرحوم حاج حسین آقا ملک در بازار بین‌الحرمین، به محل کنونی‌اش در میدان مشق منتقل کرد و آن را پر و بال داد. این روز‌ها، موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، پاره‌ای از آستان قدس رضوی است که در تهران قد می‌کشد و می‌بالد.

کتابخانه؛ گنجی از نسخه‌های نفیس خطی

کتابخانه ملی ملک با داشتن 19 هزار عنوان نسخه نفیس خطی، یکی از شش مجموعه بزرگ نسخه‌های خطی در ایران در کنار کتابخانه‌های ملی، آستان قدس رضوی، مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله مرعشی نجفی و دانشگاه تهران به شمار می‌آید. امتیاز کتابخانه ملی ملک در این میان، به ارزش هنری و محتوایی نسخه‌ها و کتاب‌ها است که با حساسیت و تیزبینی حاج حسین‌آقا ملک برگزیده و گلچین شده است.

موزه؛ گشت‌وگذاری سه هزار ساله در تاریخ ایران

موزه ملی ملک، گنجینه‌ای از آثار و اشیای ارزشمند تاریخی از 3 هزار سال پیش بدین‌سو را در نمایشگاه‌های دائمی گوناگون خود جای داده است. آثار تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک اکنون در 7 تالار همیشگی و یک تالار نمایشگاه‌های ادواری به نمایش درآمده‌اند. نمایشگاه‌های دائمی سکه، کتابت و نگارگری، آثار لاکی، خاندان غفاری و کمال‌الملک، تک اثر، سالن آثار اهدایی بانو عزت‌ملک ملک و تالار حاج حسین آقا ملک، فضاهای نمایشگاهی کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آیند.

کتابخانه و موزه ملی ملک، در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر میدان مشق، خیابان ملل متحد» جای دارد. این گنجینه هر روز به جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت 8:15 تا 16:45 (پنج‌شنبه‌ها تا ساعت 15:45) به پژوهشگران و گردشگران خدمات‌رسانی فرهنگی می‌کند.

کد خبر : ۳۰۳۱۹۰