خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست خارجی ایران در حال خروج از حالت انقباضی است

یک استاد روابط بین‌الملل گفت: سیاست خارجی ایران در حال خروج از حالت انقباضی گرفتن شکل و شمایل انبساطی به خود است.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ترافیک حضور مقام‌های اروپایی به ایران گفت: این رفت‌وآمد‌ها نشان می‌دهد سیاست خارجی ایران در حال خروج از حالت انقباضی گرفتن شکل و شمایل انبساطی به خود است.

وی با مثبت دانستن فضای ایجاد شده برای فعالیت ایران اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی باید تمام تلاش خویش را حفظ این شرایط مثبت برای کشور حفظ کند که لازمه آن احترام متقابل و رعایت قواعد بین‌المللی است.

این کار‌شناس مسائل سیاست خارجی با یادآوری توان داخلی ایران تصریح کرد: ایران کشوری ثروتمند و رو به‌پیشرفتی است که میزان سرمایه‌پذیری و مصرفش بالاست. از سویی‏ اروپایی‌ها از سال ۲۰۰۸ میلادی به این‌سو با بحران اقتصادی روبه‌رو هستند که با رفع تحریم‌ها می‌توانند در کشورمان حضور یابند و از این طریق امواج این بحران اقتصادی را بکاهند.

بیگدلی با تاکید بر اینکه در ۱۰ سال گذشته میزان مراوده‌های سیاسی و اقتصادی ایران با جامعه جهانی کاسته شده بود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با دستیابی به توافق هسته‌ای فضا برای همکاری‌های سیاسی اقتصادی ایران با دنیا فراهم شده است و ایران می‌تواند با جامعه بین‌المللی علاوه بر همکاری اقتصادی، همکاری‌های فرهنگی و سیاسی داشته باشند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون وضعیت خاورمیانه در شرایط حساسی است. کشورهای بسیاری در منطقه ما درگیر بحران هستند. ایران در میانه امن‌ترین کشور در خاورمیانه است و اروپایی‌ها می‌دانند بدون همکاری با ایران مسائل منطقه‌ای حل نخواهد شد و بنابراین به‌دنبال به دست آمدن راهکارهایی هستند تا با کمترین هزینه مسائل منطقه‌ای را حل‌وفصل و ثبات منطقه‌ای را ایجاد کنند.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه سفر مقام‌های دو پیام دارد‏، توضیح داد: پیام نخست این است که اوباما به آمریکایی‌ها پیام می‌دهند که آنها علاوه بر اینکه خواستار همکاری‌های اقتصادی با ایران هستند، دیگر نمی‌خواهند روند پیشین که علیه ایران بوده را ادامه دهند و می‌خواهند در عرصه‌های دیگر با ایران کار کنند.

بیگدلی افزود: پیام دیگر این سفر آن است که اوباما می‌تواند به تندروهای آمریکایی بگویند که دوستان و متحدان اروپایی ما منتظر ما نیستند و در حال جدا شدن از ما هستند.

کد خبر : ۳۰۳۱۷۵