خبرگزاری کار ایران

خرم در ‌گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد؛

پیام سفر هیات‌های اروپایی به تندروهای آمریکا و عربستان

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل تاکید کرد: اروپایی‌ها با حضور در ایران می‌خواهند علاوه بر ترمیم روابط گذشته خود، به تندروهای آمریکایی‌، اسرائیلی و سعودی این پیام را بدهند که تمایلی برای ادامه روند قبلی ندارند.

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ترافیک حضور مقام‌های عالی کشورهای اروپایی به ایران گفت: شاید برای ۱۰ سال‏ ایران در معرض رفت و آمدهای جهانی نبود و قطعنامه‌های شورای امنیت باعث شده بود علاوه بر تحریم‌های اقتصادی‏، نوعی تحریم دیپلماتیک نیز صورت گرفته بود.

وی با اشاره به تحریم‌های گسترده آمریکا علیه شرکت‌هایی که با ایران روابط اقتصادی داشتند‏، اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته خیلی از بانک‌ها‏، صنایع و موسسه‌های اقتصادی کشورمان مورد تحریم قرار گرفتند. تحریم‌های شدید علیه ایران نیز باعث شد تا این کشورها قید مراوده با ایران را بزنند.

این کار‌شناس مسائل سیاسی ادامه داد: البته نوع رویکرد دولت نهم و دهم نیز در این امر موثر بود. دولت قبل با رویکرد نامناسب و بیان مطالب ناخوشایند جامعه بین‌الملل‏، باعث شد روابط ایران ابتدا با کشورهای غربی و سپس دنیا دچار خلا و فاصله شود٬ اما با توجه به رویکرد دولت یازدهم و دستیابی به توافق هسته‌ای‏، این دوران به پایان رسیده است و در پرتو تحولات دو سال گذشته‏، روند جدیدی شروع شده است که تبعات منفی سال‌های گذشته را ندارد.

خرم با یادآوری هجوم کشورهای پیشرفته اروپایی و آسیایی برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران تصریح کرد: کشورهای پیشرفته صنعتی اروپایی و آسیایی درصدد ترمیم روابط گذشته خود با ایران هستند. آنها در دهه‌های گذشته روابط اقتصادی سیاسی خوبی با ایران بودند و دوران ۱۰ ساله گذشته نیز برای آن بغرنج بود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: آنها با حضور در ایران می‌خواهند علاوه بر ترمیم روابط گذشته خود، به تندروهای آمریکایی‌، اسرائیلی و سعودی این پیام را بدهند که تمایلی برای ادامه روند قبلی ندارند و راه رفته قابل بازگشت نیست.

وی با تاکید بر اینکه اروپا نمی‌خواهد به دوران پیش بازگردد، خاطرنشان کرد: آنها عزم ایران را مشاهده می‌کنند که می‌خواهد تعهدات را اجرایی کرده و به آنها پایبند باشد.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل اضافه کرد: کشورهای مختلف دنیا نمی‌خواهند از رقبایشان عقب بیفتند. آنها می‌بینند کشورهای مختلفی به ایران آمده‌اند و در حال سرمایه‌گذاری در ایران هستند و بنابراین می‌خواهند از این بازار بی‌بهره باشند. به طور مثال، ژاپنی‌ها فهمیده‌اند که از رقبای اروپاییشان عقب افتاده‌اند و با عجله در حال فرستادن هیاتی به ایران هستند و می‌خواهند مراوده‌های پیشین را احیا کنند.

خرم در ادامه سفر مقام‌های مختلف دنیا به ایران را موجب ارتقای کشورمان دانست و ابراز داشت: اعتبار جمهوری اسلامی ایران در نزد جامعه جهانی بالا است و این سفر‌ها نیز موجب افزایش این اعتبار شده است. به عبارت دیگر‏، این سفر‌ها سرمایه جدیدی را برای ایران در صحنه بین‌الملل ایجاد کرده است.

کد خبر : ۳۰۳۱۵۶