خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس انجمن علمی داروسازان ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

ظرفیت تولید دارو، دو و نیم برابر نیاز کشور است/باید داروها را صادر کنیم

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۱۳۹

نائب رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید دارو در کشور حدود دو و نیم برابر نیاز کشور است، گفت: اگر ما وارد عرصه صادرات نشویم؛ مجبوریم در بازار محدودیت رقابت‌ ایجاد کنیم که خواه ناخواه جنبه‌های غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی ایجاد کند.

سید حمید خوئی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره حمایت دولت از داروسازان گفت: حمایت از داروسازان تولید داخل اگر قرار باشد که واقعی، جامع و پایدار باشد، بخشی از آن بر عهده وزارت بهداشت است و بخش مهم آن بر عهده دولت است.

وی گفت: در حقیقت بسترسازی برای حمایت از داروسازان داخلی سه وجه دارد؛ وجه اول آن بسترسازی برای صادرات است، چرا که در حال حاضر ظرفیت تولید دارو در کشور حدود دو و نیم برابر نیاز کشور است.

خوئی تصریح کرد: اگر ما وارد عرصه صادرات نشویم؛ مجبوریم در بازار محدودیت رقابت‌ ایجاد کنیم که خواه ناخواه جنبه‌های غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی ایجاد کند.

وی گفت: به هر حال وقتی عرضه بیشتر از تقاضا باشد تولید کنندگان مجبورند از هر روشی برای فروش بیشتر استفاده کنند.اگر عرضه و تقاضا برابر باشد، هر تولید کننده می‌تواند سهم واقعی خود از بازار را دریافت کند و نیاز به ارائه تسهیلات و تخفیف دادن ندارد.

نائب رئیس انجمن علمی داروسازان ایران تصریح کرد: دولت و وزارت‌خانه‌های مرتبط با این موضوع باید به جد وارد بحث صادرات دارو‌های ایرانی شوند و زمینه‌های لازم برای آن را فراهم کنند.

خوئی خاطر نشان کرد: بستر دوم وجه مالی است؛ متاسفانه سیستم بانکی ما نه تنها هیچ حمایتی از تولید داخل نمی‌کند، بلکه تسهیلات بسیار گران قیمتی در اختیار صنایع قرار می‌دهد؛ به صورتی که هم اکنون کارخانه‌های داروسازی تبدیل به کارگزاران بانک شده‌اند و می‌بایست زحمت بکشند و بخش اعظم سود خود را بابت تسهیلات بانکی به بانک‌ها پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه وجه سوم حمایت از صنعت داروسازی با مهار واردات صورت می‌گیرد، افزود: علی‌رغم صحبت‌های زیادی که درباره مهار واردات شده، ما هنوز به صورت جدی و عملی شاهد محدودیت کارآمد واردات به خصوص دارو‌هایی که مشابه آنها در داخل تولید می‌شود، نیستیم.

خوئی درباره واردات دارو‌هایی که مشابه آنها در داخل تولید می‌شود، گفت: از این دارو‌ها نام نمی‌برم، اما کافی است؛ نگاهی به تغییر جایگاه شرکت‌های داروسازی و وارد کنندگان دارو در رتبه بندی‌های شرکت داروسازی را ببینید.

وی گفت: برای اولین بار در 35 سال گذشته  در دو سال گذشته رتبه اول و دوم شرکت‌های داروسازی به دو شرکت وارد کننده داروسازی اختصاص یافت و این پدیده تامل برانگیزی است.

نائب رئیس اجمن علمی داروسازان ایران درباره توصیه پزشکان برای استفاده از دارو‌های وارداتی به بیماران گفت: 95 درصد دارو‌هایی که در کشور توزیع می‌شود، ساخت داخل است. اگر پزشکان این توصیه را می‌کردند، در نهایت مصرف دارو‌های خارجی در کشور افزایش می‌یافت. دارو‌های خارجی به لحاط عددی 5درصد از سهم دارو‌هایی که در کشور توزیع می‌شود را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: این مساله بخشی از تبلیغ نادرستی است که بیان ‌می‌شود و جایگاه داروی‌ داخلی را تضعیف می‌کند.

خوئی گفت: ضمن اینکه شرکت‌های وارد کننده دارو‌ هزینه‌های زیادی برای تبلیغ دارو‌های خود می‌کنند و بخشی از این تبلیغ خواسته یا ناخواسته کیفیت داروی ایرانی را زیر سوال می‌برد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز