خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در یمن در گفت‌وگو با ایلنا؛

عربستان در صدد استقرار «دولت پیشبرد امور» در یمن است

طرح پیشنهادی فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن تا حدودی به استقرار دولت منتسب به منصور هادی مشروعیت بخشیده است و حتی انصارالله در این خصوص مخالفتی با این مساله نکرده است اما آیا اوضاع به همین سادگی آرام خواهد شد؟

«سیداصغر قریشی» سفیر سابق ایران در یمن در خصوص طرح پیشنهادی «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: در گام نخست می‌بایست اوضاع عربستان را بررسی کرد. به بیانی ساده‌تر باید گفت که در حالت فعلی و پس از تجاوز سعودی‌ها به یمن، اوضاع به صورتی پیش رفت که عربستان در یک سردر گمی و یک باتلاق سیاسی گرفتار شد و از طرفی هم به نظر می‌آید آمریکایی‌ها هم چندان موافق ادامه جنگ در یمن نیستند.

وی با اشاره به سفر پادشاه عربستان به ایالات متحده، افزود: جزئیات مسائلی که در این دیدار مطرح شده است، کاملاً مشخص نیست و چیزی هم در خصوص آن به صورت کامل منتشر نشده است اما مفهومی که می‌تواند از محتوای این جلسه و به موازات آن اوضاع بحرانی یمن استنباط شود، این خواهد بود که غربی‌ها تا حدودی بر عربستان فشار آورده‌اند تا مقام‌های سعودی راه حل سیاسی را دنبال کنند تا دست از بمباران‌های بی‌تاثیر خود بردارند. لذا باید گفت این طرح تا جایی با عقب‌نشینی عربستان روبه‌رو خواهد شد.

سفیر پیشین ایران در عمان در خصوص بازگشت «خالد البحاح» به یمن و روی کار آمدن «دولت پیشبرد امور» در این کشور گفت: زمانی که منصور هادی به دستور عربستان سعودی و راهنمایی‌های آنها در سفارت یمن واقع در ریاض حکم ابلاغ معاونت بحاح را تنظیم و صادر می‌کرد، در حقیقت در صدد این موضوع بودند تا زمینه حضور وی در یمن را فراهم کنند. عمده دلیل مطرح شدن خالد بحاح این بود که منصور هادی دیگر جایگاهی در یمن و میان مردم این کشور ندارد و در حقیقت آنها به دنبال معرفی چهره جدیدی در یمن هستند تا بتوانند به نوعی اوضاع را مدیریت کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر موضع جنبش انصارالله درباره طرح پیشنهادی فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن تصریح کرد: به نظر می‌آید که انصارالله در خصوص طرح مذکور مخالفت خاصی از خود نشان نداده است لذا باید دید در این خصوص مذاکراتی به وجود می‌آید یا خیر و قطعاً اگر هم مذاکراتی به وجود آید، مدت زمان زیادی صرف خواهد شد تا به یک جمع‌بندی کلی دست پیدا کنند.

قریشی در پایان با اشاره به آینده مذاکرات در یمن خاطر نشان کرد: اگر عربستان و منصور هادی چراغ سبز خود را در رابطه با این موضوع نشان دهند و مذاکراتی در همین قالب صورت بگیرد، قطعاً این طرح دراز مدت خواهد شد لذا باید گفت اوضاع فعلی سیاسی در یمن به صورتی است که مدت زمان و بازه طولانی باعث فرسایشی شدن مذاکرات و حتی روند این موضوع در آینده خواهد شد.  

کد خبر : ۳۰۲۹۴۱