خبرگزاری کار ایران

بعیدی‌نژاد در نشست خبری:

موضع کنگره٬ موضع دولت آمریکا نیست/ برجام در مسیر خوبی قرار گرفته است

نشست خبری یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با حضور اصحاب رسانه و با محوریت توافق هسته‌ای و ابعاد آن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا٬ حمید بعیدی ن‍ژاد در نشست خبری خود که در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد٬ با بیان این نکته که هر توافقی که به دست بیاید علی‌القاعده برد-برد است و توافق هسته‌ای هم از این قاعده مستثنی نیست٬ خاطرنشان کرد: از اول ما تاکید کردیم آنچه دنبال می‌کنیم٬ حفظ حقوق هسته‌ای کشورمان است و برد ما در این زمینه است.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: آنها همواره به دنبال آن بودند که برنامه هسته‌ای ایران را با توجیه تحریم تحت‌الشعاع قرار دهند٬ در حالیکه که ما هیچگاه برنامه هسته‌ای نظامی نبوده‌ایم.

وی با اشاره به نحوه برخورد کنگره آمریکا با مذاکرات یادآور شد: آنها مدت زمانی را فرصت دارند که درباره جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای تصمیم‌گیری کنند و از حالا نمی‌توان درباره واژه نقض کردن صحبت کرد.

بعیدی نژاد افزود: هر زمان که آمریکا تصمیمی واحد درباره جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای داشت٬ می‌شود درباره سناریو‌های آینده صحبت کرد. لذا زود است که در مقابل این سخنان عکس‌العمل نشان دهیم. کشورهای 1+5 به غیر از آمریکا اعلام کرده‌اند قطعاً با کنگره آمریکا همراهی نخواهند کرد و حتی دولت آمریکا هم همین گفته را تکرار کرده است که موضع کنگره٬ موضع دولت آمریکا نیست.

معاون وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به اینکه آیا رییس‌جمهور آتی آمریکا می‌تواند برخلاف توافق‌های صورت گرفته و مذاکرات هسته‌ای عمل کند٬ گفت: مقام‌های ایران بارها اعلام کرده‌اند به هیچ‌وجه به گفته‌های سیاسی مقام‌های آمریکایی که تنها مصرف داخلی دارد و توجیهی برای لابی‌های صهیونیستی است٬ توجه نمی‌کنند. به همین دلیل ما باید به متن توافقی که در اختیار داریم٬ توجه کنیم.

بعیدی نژاد در تشریح روند بررسی برجام در مجلس گفت: کمیسیون ویژه‌ای در مجلس شکل گرفته که در حال بررسی برجام است که گزارش خود را پس از بررسی‌های لازم به مجلس ارائه خواهد داد٬ به همین دلیل معتقدم برجام در مسیر خوبی قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مسئله اصلی در سیاست خارجی ایران پس از حل مسئله هسته‌ای چیست، گفت: با توجه به تحولات هر روز عرصه بین‌الملل به‌ویژه کشورهای همسایه و منطقه خیلی سخت است که به این سوال جواب بدهیم. طی دو سال گذشته هم من و آقای ظریف تأکید داشتیم که هیچ یک از موضوعات بین‌المللی مورد بی‌توجهی قرار نگیرد و شاهد مواضع ما در رابطه با یمن، عراق، افغانستان،‌ بحث مواد مخدر، خلع سلاح هسته‌ای و تغییرات آب و هوا که از موضوعات مهم بین‌المللی هستند٬ بوده‌اید.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای اظهار داشت: ما توجه زیادی به روابط‌مان با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس داریم و سفرهای آقای ظریف به منطقه نیز موید همین امر است. ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم از طریق تعامل در سطوح مختلف و از طریق نمایندگی‌های بین‌المللی خود با کشورهای منطقه روابط خوبی داشته باشیم و آن‌ها را در جریان روند مذاکرات قرار دهیم و بر اساس همین تلاش‌های کشورهای منطقه به درک بیش‌تر و عمیق‌تری از موضوع هسته‌ای رسیده‌اند. البته همچنان لازم است برخی از کشورهای منطقه در موضع خود تغییر ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه سعی می کنیم در این تعاملات که در سطوح مختلف انجام می شود به‌ویژه در سفرهای ظریف، تبادلات مستمری داشته باشیم، افزود: روابط ما تنها به سفرهای وزیر امور خارجه محدود نمی‌شود و هم در سطح نمایندگی‌های بین المللی و هم مرتب با کشورهای منطقه در سطوح مختلف در تعامل هستیم و آنها را در جریان مذاکرات خود قرار می دهیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ما با تأکید بر اینکه اهمیت زیادی برای تعاملات خود با کشورهای منطقه قائل هستیم، تصریح کرد: بر اساس این تعاملات و گفت‌وشنودهایی که به طور مستمر در جریان بوده کشورهای منطقه به طور مستمر درک بیشتر و عمیق‌تری از تحولات مربوط به مذاکرات داشتند.

وی با اشاره به اینکه امروز شاهد هستیم که برخی از این کشورها نگاه بسیار مثبتی به نتایج مذاکرات داشتند، ابراز کرد: شاید برخی کشورهای منطقه هنوز با تمام ابعاد مذاکرات آشنا نیستند و شاید در سیاست های خود تغییر چندانی ایجاد نکرده اند٬ اما فارغ از اینکه کشورها چه مواضعی دارند ما هیچ استثنایی را برای اینکه با همه کشورهای منطقه در تماس باشیم و مواضع خود را برای آنها تشریح کنیم نداشته و همواره این سیاست را ادامه خواهیم داد.

بعیدی نژاد گفت: معتقدیم اجرای این تفاهم و شرایطی که پس از اجرای این تفاهم در منطقه ایجاد می‌شود٬ شرایطی است که بیش از پیش به صلح و ثبات و امنیت در منطقه کمک می‌کند و این انتظار را داریم که تمام کشورهای منطقه با دید مثبتی به تحولات پس از مذاکرات نگاه کنند. گمان می‌کنم شرایطی که در منطقه پس از اجرای تفاهم حاکم می شود شرایطی است که بیش از پیش کشورهای منطقه را به اعتماد و همکاری سوق می‌دهد.

مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در تشریح طرح «فیلی باستر» بیان کرد: «فیلی باستر» یک طرح پیشنهادی از سوی دموکرات‌ها نیست٬ بلکه رویه‌ای است که در مجلس قانونگذاری آمریکا اعمال می‌شود. شبیه این طرح نیز در گذشته و در سیستم قانونگذاری ما با عنوان «آبستراکسیون» بود. این طرح در سیستم قانونگذاری آمریکا به این معناست که نمایندگان مخالف یک طرح یا لایحه مطرح در مجلس که در اقلیت نیز هستند با روش‌هایی سعی می‌کنند اجازه ندهند مرحله تصمیم گیری نهایی روی آن طرح یا لایحه به وجود آید.

وی خاطرنشان کرد: آنچه رئیس دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا اعلام کرده است این است که با توجه به اینکه تعداد قابل ملاحظه از نمایندگان موافق برجام هستند آنها از روش های مختلف استفاده خواهند کرد تا نگذارند مخالفان تصمیمی را برای مخالفت با برجام مطرح کرده و روی آن تصمیم گیری کنند.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که مقدار دارایی‌هایی که بر اساس برجام قرار است آزاد شود، گفت: با این تصور به وجود آمده مخالف هستم که گمان می‌کند ما بر سر مبالغ و رقم‌ها صحبت کرده‌ایم. چرا که ما روی اصول توافق مذاکره کردیم و معتقدیم پس از برجام تحریم‌های مربوط به نقل و انتقال و داریی‌های ما برداشته می‌شود و ما مجاز هستیم مبالغی که از خرید و فروش نفت‌مان در کشورهای مختلف مسدود شده است را به کشور انتقال داده یا آن‌ها را به بانک‌های خود منتقل کنیم.

وی ادامه داد: ما دون شأن خودمان می‌دانیم که در رابطه با رقم با آنها وارد مذاکره شویم بلکه ما در رابطه با مباحث کلی‌تری از جمله برداشته شدن تحریم‌های مربوط به درآمدهای نفتی ایران و انتقال آزاد پول‌های حاصل از آن گفت‌وگو کرده‌ایم.

وی افزود: از همان ابتدا معتقد بودیم که بعد از تفاهم و اجرایی شدن برجام تحریم‌ها در مورد نقل و انتقال اموال و دارایی‌های بانکی و همچنین درآمدهای نفتی برداشته شود. لذا حتی در برجام جمله‌ای با این عنوان نمی‌بینید که دارایی‌های مسکوت شده ایران آزاد شود. آن چه که باید اتفاق بیفتد،‌ این است که تحریم‌ها در مورد درآمدهای نفتی ایران برداشته شود، زمانی که این تحریم لغو شود، دارایی حاصل از درآمد نفتی ایران در هر کشوری که باشد، تمام دارایی‌ها آزاد و مجاز است و دیگر چیزی به عنوان اموال مسکوت شده نداریم. تحریم دومی که به دنبال برداشته شدن آن بودیم در مورد نقل و انتقال پول از طریق سیستم بانکی بود که این اتفاق نیز افتاده است، توجه ما روی اصول و چارچوب لغو تحریم‌ها بوده که با لغو آن موارد اصلی لغو تحریم‌ها به طور طبیعی اموال مسکوت شده ایران کاملاً آزاد می‌شود و از طریق هر سیستم بانکی که ایران بخواهد، این مهم منتقل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نکته جالبی که در مذاکرات مطرح شد، جریان خبری بود که همواره از طرف غرب به ایران منتقل می‌شد، اما این بار برای اولین بار این جریان یک جریان معکوس شد.ه برای ما جالب بود که بسیاری از منابع خبرگزاری‌های غربی، خبرگزاری‌های ایرانی بود و شاهد بودیم که این خبرگزاری‌ها به اخبار خبرنگاران و خبرگزاری‌های ایرانی استناد می‌کردند، خبرها را ترجمه و گزارش ارائه می‌دادند٬ که این روند بسیار جدیدی بود.

 

کد خبر : ۳۰۱۳۸۱