خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه پرستار:

اجرای طرح تحول سلامت مشکلات پرستاران را افزایش داد

asdasd
کد خبر : ۳۰۱۱۷۷

دبیر کل خانه پرستار معقتد است برخلاف تصورات اولیه در طرح تحول نظام سلامت کوچکترین توجهی به برطرف شدن مشکلات صنفی پرستاران نشده است.

«محمد شریفی مقدم» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: از زمان کلید خوردن طرح تحول نظام سلامت و افزایش بودجه بخش درمان،  پرستاران خوش بین شدند که مشکلاتشان کاهش یابد و نگاه ویژه­ای به آنها شود اما برغم افزایش بار کاری بر دوش پرستاران کمترین توجهی به این قشر نشد

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت و افزایش مراجعه بیماران به بخش پرستاری هیچ اقدامی برای افزایش کادر پرستاری بیمارستان‌ها صورت نگرفته است.

وی افزود: بصورت مشخص اگر در یک بخشی پرستاری تا از قبل اجرای طرح تحول نظام سلامت دو نفر مشغول کار بودند با افزایش شمار بیماران مراجعه کننده هنوز همان دو نفر مشغول کارند و این در حالی است که با تغییرات ایجاد شده دست کم می‌بایست تعداد آنها تا 4 نفر افزایش یابد.

به گفته این مقام صنفی کارگران درمانی در نتیجه اجرای طرح تحول سلامت در عمل تنها فشار کاری بر کادر پرستاری افزایش یافته و در عمل چون مزایای مزدی آنها به نسبت پایین مانده است در عمل انگیزه شغلی از کادر پرستاری گرفته شده است.

شریفی‌مقدم با یادآوری ماهیت سخت و زیان آور مشاغل پرستاری یادآور شد: مشکلات جامعه پرستاری بسیار است ،پرستاری شغل حساسی است که دامنه گسترده­ای دارد و دلیل آن هم مواجهه مستمر کادر پرستاری با بیماران ، فعالیت در محیط‌های آلوده است که باعث می‌شود به مرور زمان شخص دچار فرسایش روحی و جسمی شود.

دبیرکل خانه پرستار گفت: با توجه به تمام مشکلات، شغل پرستاری در مجموع مشاغل سخت و زیان آورقرار می­گیرد این شغل به علت نداشتن جذابیت و دغدغه­ها و مشکلاتش کمتر متقاضی دارد در دنیا به شغل پرستاری به صورت ویژه نگاه می­شود و جذابیت­هایی برای آن ایجاد کرده­اند و با دستمزد و مزایای بالا در جذب افراد علاقه­مند می­کوشند

وی گفت:در ایران شغل پرستاری با توجه به سختی کار دستمزد و مزایای پایینی که دارد جذابیت زیادی ندارد وسالانه در کشور بیش از 8 هزار نفر فارغ التحصیل رشتعژه پرستاری داریم اما در مقابل کمتر از 50 درصد این افراد می توانند در بخش دولتی شاغل شوند.

وی با این ادعا که که رشته پرستاری از نظر امنیت شغلی در مرتبه‌ای پایین‌تر از کار در آموزش و پرورش است، افزود: پرستاران به علت شب کاری در معرض ابتلا به انواع بیماری­ها از جمله سرطان قرار دارند تمام پرستاران به علت فعالیت مداوم دچار بیماری­های اسکلتی عضلانی و دیسک و واریس و حتی اضطراب و افسردگی می­شوند و بیش از 80 درصد از پرستاران خشونت کلامی را تجربه کرده­اند.

وی بیان کرد:فارغ التحصیلان رشته پرستاری در ایران به علت کم توجهی و مشکلات شغلی ترجیح می­دهند به کبک کانادا یا ترکیه یا حتی کشورهای حوزه خلیج فارس مهاجرت کنند تا بتوانند با دغدغه کمتر در شغل پرستاری فعالیت کنند که اگر شرایط در ایران مهیا شود پرستاران تن به مشکلات غربت نمی­دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز