خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون بهداشت:

قلیان‌خانه‌ها جهت پیشگیری از اعتیاد جمع آوری شود

asdasd
کد خبر : ۳۰۱۱۶۳

سخنگوی کمیسیون بهداشت از اعتیاد برخی جوانان از طریق تنباکوی میوه‌ای در قلیانخانه‌ها خبر داد و گفت: قلیان‌خانه‌ها جهت پیشگیری از اعتیاد جمع‌آوری شود.

 به گزارش ایلنا از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر سلیمان عباسی اظهار کرد: اعتیاد از مسائل مهمی است که می‌تواند به یک کشور آسیب رساند. لذا دشمن همیشه از این روش برای ضربه به میهن اسلامی ما استفاده کرده و قصد توطئه از این راه را داشته است. آسیب به نیروهای جوان، خلاق و توانمند جامعه سبب شده این افراد احساس خدمت‌رسانی به جامعه را از دست داده و سربار جامعه شوند.

وی به ضربه‌های اقتصادی و آثار شوم اعتیاد در جامعه اشاره کرد و افزود: میلیاردها ریال پول کشور توسط معتادان جهت خرید مواد از قاچاقچیان و خرده فروشان، از ایران خارج شده در حالی که این سرمایه را می‌توان جهت بهبود امر معیشتی و گردش در معاملات صحیح و رونق اقتصادی استفاده کرد.

این نماینده مجلس در ادامه به آثار روحی ناشی از اعتیاد بین خانواده‌های گرفتار به این بلیه شوم اشاره کرد و گفت: آثار روحی اعتیاد نیز سال‌ها در ذهن افراد باقی می‌ماند و بیشتر مواقع افراد معتاد برای تامین منابع ناشی از اعتیاد دست به ناهنجاری و دزدی و قتل و جنایت می‌زند.

عباسی بیان کرد: آسیب ناشی از اعتیاد، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و قتل و سرقت نیز از جمله عواقب آن به شمار می‌رود و 100 درصد، عوارض شوم اجتماعی اعتیاد، جامعه را به مرور زمان از پای در می‌آورد.

وی در ادامه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را رویکردی مثبت عنوان و تصریح کرد: باید با آموزش به خانواده‌ها آنها را از اعتیاد دور ساخت و برای گام نخست، لازم است به مساله قلیان و سیگار توجه جدی‌تری داشت؛ چراکه این دو مساله بستر ساز اعتیاد است. پرداختن به این مساله به صورت بنیادی می‌توان مانع از رشد اعتیاد در جامعه شد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت با اشاره به اینکه مراکز ارائه قلیان باید جمع آوری شوند، گفت: مگر 10 سال پیش این تعداد قلیان‌خانه‌ وجود داشت؟! متاسفانه در حال حاضر آمار قلیان‌خانه‌ها افزایش یافته و در بسیاری از این مراکز به اسم تنباکوی میوه‌ای جوانان را به آسیب‌های مختلفی سوق می‌دهند.

عباسی با تاکید بر لزوم تغییر کاربری قلیان‌خانه، تصریح کرد: جواز این مکان‌ها باید برای مشاغل دیگر تغییر یابد که نه تنها مشکل اعتیاد و این درد اجتماعی را تسکین دهد بلکه باعث رشد فکری و ارتقاء علمی جوانان شود.

وی با بیان اینکه اگر کسی دست به قاچاق مواد مخدر بزند، باید به اشد مجازات محکوم شود، گفت: ابتدای پیروزی انقلاب اقدام مناسبی جهت مبارزه با اعتیاد انجام گرفت. در آن زمان کسی جرات فروش و قاچاق مواد مخدر نداشت. به نظرم فروش حتی چند گرم مواد نیز باید محکومیت سنگین داشته باشد و حتی با پول و سند این افراد آزاد نشوند. قاچاقچیان آنقدر از لحاظ دارایی قدرتمند شده‌اند که گذاشتن وثیقه برای رهایی آنها بسیار سهل است.

عباسی در ادامه با تاکید بر تکمیل انسداد مرزهای کشور، تصریح کرد: در صورتی که مانع از رشد اعتیاد شویم. دستگاه‌های عمرانی تقویت و به میزان قابل توجهی اشتغال در کشور ایجاد می‌شود و به تولید و ثروت ملی می‌انجامد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: جهت مبارزه فراگیر با اعتیاد، باید وزارت بهداشت و درمان بیشتر پای کار آید و قوه قضائیه نیز با اجرای مجازات‌های سخت در مبارزه با اعتیاد قدم گذارد. وزارت صنعت و معدن نیز با جدیت وارد عمل شود و اشتغال بیشتری برای جوانان فراهم کند همچنین در مدارس و دانشگاه ها آموزش و برخورد جدی انجام گیرد.

وی با تاکید بر تقویت نیروی انتظامی جهت مبارزه با سوداگران تصریح کرد: وضعیت معیشتی مرزنشینان لازم است تقویت شود و در کنار این مساله که مجازات‌ها باید سنگین باشد زمینه اشتغال برای افراد فراهم تا بتوان با قاچاق و خرده فروشی مقابله کرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت خاطرنشان کرد: همه باید به سهم خود تلاش کنند تا اعتیاد در کشور ریشه کن شود و دراین راستا اگر ستاد مبارزه با مواد مخدر به بودجه بیشتری جهت مقابله و پیشگیری نیاز دارد، آن را به صورت لایحه به مجلس ارائه دهد تا بودجه لازم اختصاص داده شود.

وی تاکید کرد: مجلس نیز آمادگی همکاری همه جانبه جهت اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و ایفای نقش خود جهت همکاری با همه نهادها و دستگاه‌ها دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز