خبرگزاری کار ایران

جادوی رنگ‌ها در شبی که «Open source» جَز نواخت

«Open source Trio» پنجم و ششم شهریور به مناسبت جشن پانزده‌سالگی نشر هرمس رپرتوار جدید خود را در نیاوران اجرا کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ “Open source trio”  طی دو شب در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفت و موسیقی‌ آوانگارد خودش را بر پایه بداهه‌نوازی برای مخاطبان ارائه کرد.

اجرای تریو «Open source» به دلایل مختلفی می‌تواند از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین اجراهای سال باشد. موسیقی‌ای که این گروه سه نفره ارائه می‌کند خالص، ناب و بسیار پیچیده است اما در عین حال هر مخاطبی با هر سطح سوادی از موسیقی می‌تواند با اثر «Open source» ارتباط برقرار کند.

موسیقی «Open source» پر از رنگ و نور است. فضاهای تازه می‌سازد و به واسطه‌ی اجرایی هماهنگ مخاطب رو به درون خود می‌کشد. در اجرای تریو «Open source» اصوات چاله‌هایی می‌شوند که شنونده به درون آن می‌رود و می‌تواند هر آنچه نوازندگان می‌آفرینند را تجربه کند.

خروجی و محصول نوازندگی کلاوس گزینگ (کلارینت باس)، بیورن مه یر (گیتار باس) و ساموئل روهرر (درامز) به قدری درهم تنیده است که نمی‌توان دقیقا گفت کدام یک از اعضای تریو نقش پررنگ‌تری دارند.

       43

تریو «Open source» در لحظات اجرای روی صحنه از تم‌های گوناگون به مثابه رنگ‌ها استفاده می‌کند. این رنگ‌ها میان اعضا انتخاب شده‌اند و هنگام اجرا استفاده‌ی بداهه از چنین رنگ‌هایی مخاطب را به فضاهایی گاها ناشناخته و عجیب راهی می‌کند و در نهایت تصویری که از موسیقی «Open source» دریافت می‌شود برای نوازندگان نیز تازگی دارد. «Open source» می‌تواند در لحظه خلق کند، نابود کند و بسط و گسترش بدهد. نوازندگانی که در این تریو گرد هم آمدند؛ می‌توانند با موسیقی خود جادو کنند.

چنین جادویی بدون شک کمتر در سالن‌های تهران رخ می‌دهد اما در شب رویایی فرهنگسرای نیاوران؛ «Open source» جادو کرد و خوشبختانه صدابرداری خوبی که در این اجرا انجام شد؛ کنسرت «Open source» را به کنسرتی بی‌نقص تبدیل کرد.

دارا دارایی (سرپرست، آهنگساز و نوازنده گیتار بیس گروه داماهی) در گفت‌وگو با ایلنا؛ درباره‌ی اجرای تریو «Open source» اینگونه اظهارنظر می‌کند: انرژی که از سمت تریو به سمت ما آمد به طرز باورنکردنی قوی بود. همین مسئله باعث شده که از دشب تا الان گیج باشم و از فضای کار بیرون نیایم.

او می‌گوید: اجرایی که شب گذشته دیدیم حاصل ارتباط قوی  شکل گرفته میان سه موزیسین بود که در سطح فوق‌العاده‌ای قرار دارند و هر یک به تنهایی توانا و ارزشمند هستند. اگر بخواهیم درجه‌بندی کنیم؛ اجرای دیشب از نظر شکل دادن روح موسیقی در والاترین درجه قرار داشت. اثری که این سه هنرمند خلق کردند جادو می‌کرد.

    210

"بیورن مه یر" نوازنده سوئدی تریو «Open source» که تا امروز تجربه نوازندگی در گروه‌های متعدد و معتبری را داشته درباره‌ی چنین هماهنگی و ارتباطی که در «Open source» شکل‌ گرفته به دارا دارایی می‌گوید: این ارتباط در طول‌ سال‌هایی که با هم کار کردیم شکل گرفته و می‌توان گفت که در هیچ گروهی چنین ارتباطی دیده نمی‌شود. درواقع آدم‌های درست در جای درستی قرار گرفته‌اند. ما هنگام اجرا به قدری درگیر موسیقی می‌شویم که یادمان می‌رود در کدام کشور ساز می‌زنیم.

دارا دارایی معتقد است: شیمی موسیقی در بین هر سه عضو گروه اتفاق افتاده است و این نوازندگان که خود به تنهایی بسیار مهم هستند؛ تجربه‌ای به شدت نزدیک به یکدیگر را به مخاطبان انتقال می‌دهند. آنها کاملا مکمل یکدیگر هستند. درواقع در اجرایی که ما دیدیم دقیقا یک درامر و بیسیست دیده نشد و این دو نوازنده به طرز باورنکردنی تمام خصلت‌های هارمونیک اجرا را پوشش دادند و فقط درامر و بیسیست نبودند. من فکر می‌کنم اعضای «Open source» هنگام نواختن چند متر از زمین فاصله می‌گیرند.

او ادامه می‌دهد: خط مشی گروه از اسم و عنوانش مشخص است. «Open source» کاملا آزادانه عمل می‌کند، از هرچیزی الهام می‌گیرد و درنهایت آنچه شنیده می‌شود خالص و تازه است. البته آن‌ها در اجرای خود بخش‌های کوتاهی که کمتر از یک دقیقه هستند را آهنگسازی می‌کنند و درواقع این تم‌ها مثل جزیره‌هایی در دریا هستند اما هر یک از نوازندگان مسیر متفاوتی را برای رسیدن به مقصد طی می‌کند و این جزیره‌ها صرفا نشانه‌های مشترک هستند.

سرپرست گروه داماهی در پایان چنین اظهارنظر می‌کند: من فکر می‌کنم که باید موزیسین‌های ما با چنین آدم‌هایی بدون گارد ارتباط برقرار کنند . اعضای «Open source» می‌توانند 2 ساعت شنونده را در سالن میخکوب کنند درحالی که من وقتی با یک نوازنده قابل اطمینان ساز می‌زنم کمتر از یک دقیقه در چنین حالی هستم. طبیعی‌ست که این نقص من به حساب می‌آید و باید به تدریج رفع شود تا به معنای درستی از بداهه‌نوازی دست پیدا کرد.

کد خبر : ۳۰۰۸۱۰