خبرگزاری کار ایران

قالیباف در همایش فصلی مدیران شهرداری:

دنیا در مسیر چرخش قدرت و تغییرات بزرگی قرار گرفته است

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۳۷

باید به درستی و دقت و با تحلیل بر بستر باورهای اسلامی پیش برویم و در این مبانی اشتباه نکنیم و به مکاتب انسان ساخت پناه نبریم و از مکتب الهی که نسخه اداره جامعه را به دست ما داده، فاصله نگیریم.

ایلنا: شهردار تهران گفت: جوهره انقلاب اسلامی بدون شک برپا کردن یک تمدن بزرگ اسلامی و ایرانی است، اگر بتوانیم این تمدن را شکل داده و پیش ببریم هم در داخل بین مردم مورد توجه و تقدیر قرار گرفته هم بی‌شک در فرصت تاریخی بین المللی می‌توانیم جایگاهی واقعی خود را کسب کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر قالیباف در سومین همایش فصلی مدیران شهرداری در سال ۹۱ ‏با بیان این مطلب اظهار کرد: هر فرد و مجموعه‌ای باید همواره تحلیلی عمیق و دقیق از وضع خود داشته باشد تا بتواند شرایط را خوب تحلیل کرده و بداند در کجا ایستاده است، آن وقت است که می‌تواند تصمیمات بهتری گرفته و بهتر خدمت کند. این از آن موضوعات مهمی است که می‌تواند در شرایط سخت به کمک ما آمده و عدم موفقیت را به پیروزی تبدیل کند.

وی با تاکید بر اینکه باید از منظری بالا به موضوعات نگاه کنیم و تنها جلوی پایمان را نبینیم، به شرایط امروز بین المللی اشاره کرد و افزود: باید بپذیریم که امروز اتفاقات بزرگی در دنیا در حال رخ دادن است که باید به آن‌ها توجه کنیم. روند حرکتی جهان از یک دهه بعد از جنگ سرد تا به امروز، نشان می‌دهد که روال کنونی حوزه صنعت، اقتصاد و فرهنگ با روال قرن ۱۸، ۱۹ و ۲۰ متفاوت است.

شهردار تهران روش اداره دنیا و مناسبات بین المللی در ۲۰ سال اخیر را متفاوت با قبل خواند و اظهار داشت: اکنون دنیا با آن روش اداره نمی‌شود، ثبات ندارد و در حوزه قدرت دچار یک چرخش جدی است.

قالیباف افزود: بحران اقتصادی عملا از سال ۲۰۰۷ یا ۲۰۰۸ به طور شفاف خود را نشان داد البته در بخشی‌هایی از جهان از سال ۲۰۰۳ خود را نشان داده بود و امروز همه کسانی که می‌خواهند درباره این بحران چاره اندیشی کنند در تشخیص اینکه مشکل کجاست در مانده‌اند. در برابر این پرسش که چه زمانی به این تشخیص می‌رسید نیز وا مانده‌اند و پاسخ روشنی نمی‌دهند، در حالی که مشکل بحران اقتصادی بعد از جنگ اول و دوم جهانی را تشخیص داده، ظرف مدتی کوتاه مهار کرده و تا ۱۰ سال بعد آن را حل کردند.

وی افزود: امروز آن طور نیست که در دنیا یک یا چند قدرتی پیدا شده و بگویند ما تصمیم گیرنده هستیم. امروز در ابعاد مختلف می‌بینیم که نظم جهانی شکل ناپایداری به خود گرفته است.

شهردار تهران با بیان اینکه حوادث منطقه و جهان در حوزه دولت‌ها و ملت‌ها نیز حوادث عجیبی است، توجه به این موضوعات را برای نظام جمهوری اسلامی بسیار مهم و اساسی خواند و گفت: دنیا در مسیر چرخش قدرت و تغییرات بزرگی قرار گرفته که این امر فرصتی برای همه ملت‌ها و دولت هاست که البته بستگی دارد چطور آن را تشخیص داده و از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه امروز در کشورمان هم شرایطی داریم که بخشی از آن خوب و قابل توجه است و بخشی غیرقابل پذیرش، خاطرنشان ساخت: از نقاطی که برای هر دلسوز انقلاب و هر انسان منصفی تلخ است آن است که در مسایل داخلی این موضوعات به خوبی درک نشود و متوجه نباشیم که در موقعیت خاص تاریخی در عرصه دنیا قرار گرفته‌ایم. وقتی این توجه وجود ندارد معنیش این است که خواسته‌های فردی، قومی، قبیله‌ای در اولویت قرار داده شده و امنیت ملی و آینده فدای هوای نفس و خواسته فردی می‌شود که از این کار بی‌منطق‌تر نداریم.

قالیباف تصریح کرد: جوهره انقلاب اسلامی بدون شک برپا کردن یک تمدن بزرگ اسلامی و ایرانی است. اگر بتوانیم این تمدن را شکل داده و پیش ببریم هم در داخل بین مردم مور توجه و تقدیر قرار گرفته و هم بی‌شک در فرصت تاریخی بین المللی می‌توانیم جایگاه واقعی خود را کسب کنیم.

وی افزود: کوته بینی و نداشتن تحلیل دقیق از شرایط موجب می‌شود فرصت‌های بزرگ را از دست دهیم. این گناهی نابخشودنی است که فردای قیامت حتما شهدا و امام شهدا (ره) جلوی ما را خواهند گرفت و مورد رضایت مقام معظم رهبری هم قرار نمی‌گیریم چرا که ایشان فرموده‌اند دنیا در یک پیچ تاریخی است و بار‌ها و بار‌ها تاکید کرده‌اند که اگر به موضوعات داخلی توجه نکنید، فرصت‌های بین المللی را هم از دست خواهید داد.

شهردار تهران با بیان اینکه وقتی فرصت‌ها را دیدیم و شناختیم می‌توانیم کار خوب انجام دهیم، گفت: خواهشم از دوستان این است که همگی این مساله را جدی بگیریم. موضوع را این گونه نبینیم که در شهرداری ایستاده‌ایم و حالا با خوب یا بد کار کردنمان در کجای دنیا قرار می‌گیریم.

وی وجود دو چالش را مانع حرکت در این مسیر نام برد و گفت: یکی از این چالش‌ها، چالش ذهنی است که یک بخشی از آن این است که ندانیم کجا هستیم و نتوانیم وضعیت خود را خوب تحلیل کرده و شرایط خود را خوب بینیم. هم چنین وجود این چالش که باورمان نباشد که با رویکرد اسلامی و کار بومی می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم از دیگر مسائل ما است.

شهردار پایتخت با بیان اینکه امروز دنیا با تضادهای متعددی از جمله عدالت و آزادی، ملیت و دیانت، پیشرفت و معنویت فرد و جامعه و اساسا جمع اضداد روبروست خاطر نشان ساخت: باید به درستی و دقت و با تحلیل بر بستر باورهای اسلامی پیش برویم و در این مبانی اشتباه نکنیم و به مکاتب انسان ساخت پناه نبریم و از مکتب الهی که نسخه اداره جامعه را به دست ما داده، فاصله نگیریم.

وی چالش مدیریتی را نیز مساله دیگری عنوان کرد و افزود: شاید در حوزه باور‌ها، نگرش‌ها و مسایل اندیشه‌ای چالشی نداشته و مسیر را درست انتخاب کنیم اما وقتی می‌خواهیم در حوزه تمدن سازی، موضوعات ذهنی را عینی کرده و آن را به مردم تحویل دهیم، دچار اشکال می‌شویم.

قالیباف افزود: بعضی افراد این موضوع را به چالش‌های ذهنی ارتباط می‌دهند و در اندیشه و فکر تردید می‌کنند و بعضی نیز آن را به بحث‌های مدیریتی بر می‌گردانند که ما هم معتقدیم این امر به چالش‌های مدیریتی باز می‌گردد و باید به آن توجه کنیم.

وی با بیان اینکه امروز در جمهوری اسلامی در مرز دانش قرار داریم و محکم از آن دفاع می‌کنیم اظهار داشت: این سوال مطرح است که انصافا در اداره شهر و کشور و جامعه، از دانشی که در مرزهای آن قرار داریم استفاده می‌کنیم یا از علم ۷۰ سال پیش؟! آیا با این گونه رفتار می‌توانیم فرصت‌های عرصه بین المللی را به دست آوریم؟! آیا می‌توانیم به سمت تمدن سازی در سایه اسلام و فرهنگ بومی برویم؟! می‌توانیم با آزمون و خطا کار را پیش ببریم؟! می‌توانیم بدون خرد جمعی کار را به نتیجه برسانیم؟! به طور حتم پاسخ منفی است.

قالیباف افزود: در بعد سیستمی نیز آیا می‌توان به موضوعی اشاره کرد که مطلقا حالت بخشی داشته باشد؟! در تهران یک موضوع در شهر نام ببرید که در یک جمع قابل بحث باشد و بخشی محض باشد. همه موضوعات یا فرابخشی در درون شهرداری است یا فرابخشی با دیگر دستگاه‌های مرتبط با شهرداری. امروز کسی نمی‌تواد بگوید من به تنهایی کاری را به نتیجه می‌رسانم. امروز پیشبرد کار‌ها احتیاج به عقلانیت و گذشت و تدبیر دارد. مدیر قدرتمند هرگز نمی‌گوید فقط همین که من می‌گویم باید اجرا شود. مفهوم واقعی قدرت با خرد جمعی پیوند خورده است و یک مدیر نباید به خود اجازه دهد تصمیمات فردی یک کار جمعی را تحت تاثیر قرار دهد.

شهردار تهران افزود: وقتی بدانیم رسالتی بزرگ بر دوش ماست و می‌خواهیم تمدن بزرگی بسازیم، وقتی فراموش نکنیم عزیز‌ترین دوستانمان برای این باور‌ها قطعه قطعه شده و بعضی پیکرهای مطهرشانشان هنوز نیامده است آن زمان است که وقت می‌گذاریم، می‌توانیم سختی‌ها را تحمل کنیم و اهل گذشت باشیم. اگر هم قرار است خوب کار کنیم و پرکاری کنیم اما کار خوب نکنیم،‌‌ همان بهتر که صبح از خانه‌مان بیرون نیاییم این طوری خرابکاری هم کمتر است. اما ما فرض را بر این می‌گذاریم که هم خوب کار می‌کنیم و هم کار خوب می‌کنیم و انشاءا... که با اخلاص کار‌ها انجام شود.

وی تاکید کرد: خواهشم این است که هر چند وقت یک بار که فرصتی دست می‌دهد، خودمان را نسبت به این موضوع که در قبال دین خود به جامعه، خانواده، شهدا و... چه کاری انجام داده‌ایم و بینیم چه دینی به اسلام و نسل‌های آینده داریم؟ ارزیابی کنیم. البته همه این‌ها را متعادل با هم ببینیم و یکی را فدای دیگری نکنیم. احوالات شخصی، خانواده، جامعه، ملت و دنیا را ببینیم و بعد بفهمیم فلسفه زندگی ما چیست.

قالیباف با بیان اینکه اگر این سوالات را در ذهن مرور نکنیم به یک ربات تبدیل می‌شویم که خوب یا بد بدون هدف کار می‌کند و در ‌‌نهایت خسته می‌شود، گفت: اگر خسته شده و روحیه‌مان را از دست بدهیم دیگر در برابر سختی‌ها مقاوم نخواهیم بود، موانع موجود ما را از کار منصرف خواهد کرد، اهل تلاش نمی‌شویم و دنبال خلاقیت نمی‌رویم. ما باید به این مسایل توجه کنیم چراکه انگیزه ما را در کار مضاعف می‌کند.

شهردار تهران در ادامه سخنان خود به موضوعاتی در حوزه‌های نگهداشت شهر، شهرسازی، حمل و نقل عمومی و... اشاره کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز