خبرگزاری کار ایران

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

هزینه‌ تولید نفت در خشکی 2 تا پنج دلار است

خطیبی اظهار داشت: درمنطقه خاورمیانه و خلیج فارس معمولا هزینه های تولید دو تا 5 دلار بیشتر نیست اما در کشوری مثل آنگولا ممکن است به 40 دلار نیز برسد.

محمد علی خطیبی  مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص هزینه استخراج هر بشکه نفت در میادین و کشورهای مختلف، گفت: هزینه تولید و استخراج نفت از چاه به چاه فرق می کند بطوری که معمولا چاه‌هایی که در خشکی قرار دارند هزینه کمتری نسبت به چاه های  واقع در دریا دارند همچنین در خشکی نیز چاه هایی که امکان بهره برداری سخت است هزینه تولید بالا می رود و یا در آبهای عمیق خیلی بیشتر است لذا رقم خاصی را نمی توان در مورد تمامی چاه ها اعلام کرد.

وی با بیان اینکه هزینه تولید بستگی هزینه جاری ، هزینه عملیاتی وسرمایه گذاری دارد، افزود:  برای احتساب هزینه دقیق باید هزینه اکتشاف، توسعه میدان و هزینه های جاری محاسبه شود.

خطیبی تصریح کرد: در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس هزینه ها کمتر در بعضی مناطق افریقا امریکای لاتین و امریکای شمالی هزینه ها بالاتر است ضمن اینکه هزینه  بستگی به میزان سرمایه گذاری و زحمتی که برای اکتشاف کشیده شده، دارد و البته اگر وام نیز گرفته شده باید محاسبه و سپس رقم  را اعلام کرد.

وی یادآور شد: هزینه تولید زمانی که دولت سرمایه گذاری کرده  با زمانی که جذب سرمایه گذار داشته باشیم، متفاوت است. 

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: زمانی که به روش بای بک بوده و شریک داشته ایم با زمانی که در سیستم جدید سرمایه گذاری می شود متفاوت است و هزینه ها بالاتر است زیرا در حال حاضر با توجه به فرسودگی میادین زمان حضور سرمایه گذار افزایش می یابد و گاهی سرمایه گذار مجبور می شود تا 20 سال هم در توسعه میدان حضور داشته باشد که روی هزینه تولید تاثیر دارد.

وی اظهار داشت: درمنطقه خاورمیانه و خلیج فارس معمولا هزینه های تولید دو تا 5 دلار بیشتر نیست اما در کشوری مثل آنگولا ممکن است به 40 دلار نیز برسد.

خطیبی همچنین گفت: در محاسبه هزینه استخراج کالاهای تجدید ناپذیر مثل نفت نمی تواند قیمت خود کالا را هم روی هزینه استخراج محاسبه کرد چون این کالاها را نمی توان جایگزین کرد لذا قیمت کالاهای تجدید ناشدنی قیمت گذاری با کالاهای دیگر متفاوت است و نمی توان قیمت کالا و تولید را محاسبه و یک حاشیه سود هم برای آن در نظر گرفت.

وی ادامه داد: در سرمایه گذاری با روش های جدید قطعا هزینه تولید بالاتر می رود  زیرا میادین بزرگی که تا یک میلیون بشکه تولید داشته اند هر قدر تولید بالاتر باشد هزینه تولید پایین می آید اما در حال حاضر میادین بزرگ کشف و بهره برداری شده اند و میادینی که در دنیا باقی مانده اند میادین کوچکند که بهره برداری از آن ها هزینه بالاتری می طلبد لذا هر چه میادین کوچکتر باشد و بهره برداری از آنها سخت تر باشد هزینه بالاتر می‌رود مگر اینکه از تکنولوژی هایی که  در مورد شیل اویل ها بکار برده شود، استفاده شود.

خطیبی خاطرنشان کرد: معمولا در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه که مخازن بزرگ بوده و براحتی نیز کشف شده اند هزینه ها کمتر است و در مناطق DEEP WATER هزینه ها بالاتر است. 

وی یادآور شد: اگر سرمایه گذاری با پول خودش انجام شود هزینه کمتری داشته ولی اگر بخواهد وام بگیرد و شریک خارجی داشته باشد هزینه ها بالا می رود.

کد خبر : ۲۹۸۸۶۹