خبرگزاری کار ایران

با اعتباری بالغ بر دویست و پنجاه میلیون ریال

خانه تاریخی بخشی کاشان مرمت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از مرمت خانه تاریخی بخشی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان «محسن جاوری» با تأکید بر اینکه با توجه به سبک و شیوه معماری قدمت این بنا به اواخر دوره قاجار بر می‌گردد و مطابق معمول همه خانه‌های تاریخی کاشان نام این بنا نیز برگرفته از مالک قبلی آن می‌باشد، گفت: مرمت خانه تاریخی بخشی با اعتباری بالغ بر دویست و پنجاه میلیون ریال از محل اعتبارات ملی به پایان رسید.

جاوری افزود: خانه تاریخی بخشی در زمینی به مساحت۴۰۰ متر مربع بنا شده است و به لحاظ ویژگی‌های خاص از جمله خانه‌های منحصر بفرد کاشان می‌باشد که در دوره قاجار و به سبک گودال باغچه در دو طبقه فوقانی و تحتانی با مصالح خشتی احداث شده است.

وی با تشریح اینکه وجود یک حیاط مرکزی کوچک در بخش ورودی و چینش اتاق‌ها حول این فضا، باعث ایجاد سلسله مراتب و نیز سازماندهی فضایی جالب توجهی در این خانه شده است گفت: تقارن و تعادل مناسبی هم در پلان و هم در نما‌ها وجود دارد که نشانی از اصالت و ارزشمندی این خانه است و مانند آن در خانه‌های معروفی چون عباسیان و طباطبایی نیز به چشم می‌خورد.

مسئول واحد حفظ و احیاء اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز اضافه کرد: نحوه اجرا به صورت مشارکتی با مالک خانه است و بیشتر آیتم‌های اجرایی مربوط به استحکام بخشی، کف‌سازی، بازسازی پوششهای تخریب شده و ساماندهی فضاهای داخلی می‌باشد.

حمید رضا زیارتی گفت: کندن لایه‌های فرسوده بام و تخلیه کردن کوناله‌ها، برچیدن پالانه خشتی فرسوده روی سقفهای قوسی، آجرکاری با آجر فشاری، آجرکاری و خشت کاری هرگاه به منظور پی بندی، اجرای کف فرش با آجر سنتی، اجرای طاق تیغه (کاشی پوش) با آجر ختایی، طاق زنی بین قید‌ها با آجر سفالی سوراخ دار، اجرای پالانه روی سقف، اندود کاهگل پشت بام روی بام، دوغاب ریزی و اجرای بندکشی و..... از دیگر اقدامات مرمتی مهمی است که در خانه تاریخی بخشی انجام گرفت.

یادآور می‌شود خانه تاریخی بخشی در تاریخ ۱۶دی ماه سال ۱۳۸۷با شماره ۲۴۴۶۵در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر : ۲۹۸۵۳۴