خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی

کاشت برنج تنها در گیلان و مازندران حمایت می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کاشت برنج تنها در استانهای گیلان و مازندران صورت می‌گیرد و در دیگر استانهای کشور ممنوع خواهد شد و دولت حمایتی از آن نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، صبح امروز چهارشنبه معاون وزیر جهاد کشاورزی در گردهمایی سراسری معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران زراعت سراسر کشور که در مجتمع بعثت برگزار شد، اظهار کرد: کشاورزان را باید هوشمند‌ترین صنف در حوزه مصرف آب عنوان کرد، ولی با این وجود بسیاری از مشکلات مانع از تحقق این امر می‌شود.

کشاورز با اشاره به اینکه کشاورزان اجازه برداشت بیش از حد از منابع آبی را ندارند، تاکید کرد: یکی از برنامه‌های مهم وزارت کشاورزی برای صرفه جویی در بحث آب جلوگیری از کاشت محصولاتی است که نیاز بسیار بالایی به آب دارند می‌باشد.

وی عنوان کرد: در این برنامه کاشت برنج تنها در استانهای گیلان و مازندران صورت می‌گیرد و در دیگر استانهای کشور ممنوع خواهد شد و دولت حمایتی از آن نخواهد داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه انجام جابجایی کشت برخی از محصولات یکی دیگر از برنامه وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود، گفت: کاشت محصولات زودرس، میان رس و نیز مقاوم به بحث خشکسالی از دیگر طرح‌های این وزارتخانه برای صرفه جویی در مقوله آب خواهد بود.

کشاورز توسعه روش‌های نوین آبیاری را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: برای توسعه آبیاری به روش نوین همانند آبیاری تحت فشار از سال گذشته تا کنون بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار و هزینه در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: طبق آمار موجود امسال بیش از ۱۱ میلیون تن گندم در کشور تولید خواهد شد که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش ۱. ۳ میلیون تنی داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: این میزان افزایش تولید گندم در کشور که همزمان با کاهش شدید بارش‌ها و نزولات جوی می‌باشد، نشان می‌دهد که وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های مهم و تخصصی در این باره دارد.

کشاورز با تاکید بر اینکه تاکنون بیش از هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، افزود: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته امسال میزان خرید گندم ما از کشاورزان بیش از ۸ میلیون تن خواهد بود که بر این اساس باید گفت که نیاز کشور به واردات گندم در سالجاری در حدود یک و نیم میلیون تن خواهد بود.

کد خبر : ۲۹۸۵۰۶