خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

پرونده عراق ابزار انتخاباتی در رقابت‌های کاندیداهای آمریکا است

آنچه واضح به نظر می‌رسد این است که دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در جنگ عراق سهم داشتند به طوری که بخشی از آن در دوران حاکمیت جمهوری‌خواهان و بخشی دیگر در دوران حاکمیت دموکرات‌ها در کاخ سفید اتفاق افتاده است.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به پرونده اهمیت پرونده عراق در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا گفت: موضوع جنگ عراق یکی از مباحثی است که همچنان در زندگی روزمره رای‌دهندگان آمریکایی تاثیر دارد و توانسته هزینه‌های سنگین چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ اعتباری و حیثیتی بر دولت آمریکا وارد کند بنابراین چندان تعجب‌برانگیز نیست که موضوع عراق به عنوان یکی از موضوعات رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ مطرح باشد.

 وی ادامه داد: مواردی که در این پرونده حساسیت‌ برانگیز است و توسط کاندیداهای ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود، این خواهد بود که چرا جنگ عراق آغاز شد، آیا ضرورتی برای شروع این جنگ وجود داشته است، آیا مدیریت صحیح برای اداره جنگ اتخاذ شده بود و در حال حاضر چه رویکردی را باید اتخاذ کرد؟ به گونه‌ای که هر یک از این پرسش‌ها چالش‌هایی را به وجود آورده است. از آنجا که جنگ عراق در زمان حاکمیت جمهوری‌خواهان آغاز شده است، بنابراین دموکرات‌ها تلاش می‌کنند با متهم کردن محافظه‌کاران به بی‌تدبیری و کم‌اطلاعی از اوضاع منطقه خاورمیانه، مسئولیت شروع جنگ را متوجه جمهوری‌خواهان کند. البته جمهوری‌خواهان هم پاسخ می دهند که در سال ۲۰۰۳ تعداد زیادی از دموکرات‌ها از جمله هیلاری کلینتون که نامزد پیشتاز دموکرات‌ها معرفی شده است، در رای‌گیری برای حمله به عراق رای مثبت داده و جمهوری‌خواهان تاکید می‌کنند که حمله به عراق یک تصمیم دو حزبی بوده است و دموکرات‌ها هم باید مسئولیت این قضیه را بر عهده بگیرند.

مهمتر از شروع جنگ عراق، نحوه پایان این جنگ است. جمهوری‌خواهان معتقدند سیاستی که دموکرات‌ها و به طور مشخص باراک اوباما رئیس‌جمهور کنونی آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق دنبال کرد، شتاب‌زده بوده و بدون اینکه زیرساخت‌های امنیتی عراق را بهبود ببخشد، دستور خروج نیروهای آمریکایی از عراق را صادر کرد که باعث بروز خلاء  امنیتی شده و اختلافاتی که مابین اقوام و مذاهب مختلف در عراق صورت گرفت، زمینه‌ساز حضور داعش شده و مجدداً عراق در فهرست مسائل مطروحه آمریکا قرار گرفت.

ابوالفتح عنوان کرد: دموکرات‌ها معتقدند بی‌تدبیری که در دوران پس از سرنگونی صدام توسط حاکمان نظامی و غیرنظامی آمریکا صورت گرفت، زمینه عصیان و نافرمانی در بخش‌هایی از جامعه عراق را به وجود آورد که می‌توان به پروژه «بعثی‌زدایی» و «انحلال ارتش عراق» اشاره کرد. همینطور خشونت‌هایی که در زندان ابوغریب رخ داد و همچنین کشتار فلوجه باعث شد نفرت از  آمریکا افزایش پیدا کند و ظهور داعش از همین اتفاقات به وجود آمد که تمامی موارد، انتقاداتی است که دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان وارد می‌کنند.

وی افزود: آنچه مسلم خواهد بود این است که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در این جنگ سهم داشتند به طوری که بخشی از آن در دوران حاکمیت جمهوری‌خواهان و بخشی دیگر در دوران حاکمیت دموکرات‌ها در کاخ سفید اتفاق افتاده است و هر دو طرف قصد دارند تا یکدیگر را متهم کرده و خود را به عنوان نمونه‌ای از یک ناجی در امور عراق مطرح کنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح چرایی اهمیت عراق برای ایالات متحده، بیان کرد: عراق یک موضوع روز است و تنها این موضوع مطرح نیست که بگوییم چه سالی جنگ شد و در نهایت چه خواهد شد؟ به معنای دیگر آمریکا هنوز پس از گذشت ۱۲ سال همچنان درگیر این مسئله است. یعنی همچنان حملات هوایی آمریکا علیه داعش هر چند هم که غیر مفید باشد، ادامه دارد ضمن اینکه برخی مقام‌های نظامی آمریکا گفته‌اند که چه بسا ایالات متحده مجبور شود نیروی زمینی به عراق اعزام کند. چرا که آمریکا در عراق، در حال جنگیدن است بنابراین موضوع عراق یک موضوع روز است و این نگرانی وجود دارد که توسط رئیس‌جمهوری بعدی دخالت نظامی آمریکا در عراق افزایش پیدا کند.

بنابراین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در محورهای سیاست خارجی و سیاست امنیتی ملزم هستند که به افکار عمومی پاسخگو باشند و برنامه‌های خود را ارائه دهند و اگر روزی وارد کاخ سفید شدند، بدانند که چه تصمیم و سیاستی را درباره عراق اتخاذ خواهند کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: عراق آلوده به ویروس داعش است و تقریبا چند پاره شده است و دستاوردهای جورج بوش مانند سرنگونی صدام در حال از دست رفتن توسط داعش یا اختلافات داخلی  در عراق است و این مساله نامزدها را مجبور می‌کند تا در مورد این مسائل صحبت کنند و بتوانند بخشی از رای مردم آمریکا را به دست آورند  ودر نتیجه باید گفت که مردم آمریکا خواهان این هستند که بدانند آیا دولت بعدی موضع صریحی در مورد عراق اتخاذ خواهد کرد یا اینکه از موضع دیگری وارد خواهد شد. چرا که مسائل عراق در این بین به تنهایی مطرح نیست بلکه مساله عراق روی سوریه، ترکیه، عربستان‌ و حتی رابطه آمریکا با اسرائیل تاثیرگذار خواهد بود.

کد خبر : ۲۹۸۴۰۳