خبرگزاری کار ایران

منتجب‌نیا در گفت‌وگو با ایلنا:

آقایان به‌جای امام‌شناسی جوابگوی تخلفاتشان باشند/ دستور احمدی‌نژاد به وزرای دولت سابق

قائم‌‌مقام حزب اعتمادملی گفت: آقایان دولت قبل بهتر است سراغ اموری بروند که در شأن خودشان است و به‌جای ادعای امام‌شناسی جوابگوی پرونده‌ تخلفات خودشان باشند.

رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ضرورت رسیدگی جدی‌تر به تخلفات دولت گذشته عنوان کرد: متاسفانه برخی گمان می‌کنند نقاط ضعف به خصوص سوءاستفاده‌های برخی مسئولان نباید رسانه‌ای شود؛ چراکه افشای آن موجب بی‌اعتمادی مردم به نظام خواهد شد؛ لذا شاهد هستیم بسیاری از تخلفات در دستگاه‌های مختلف کتمان می‌شود.

برخی مسئولان افشای اختلاس‌های گذشته را به مصلحت نمی‌دانند

وی افزود: در مورد تخلفات دولت قبل هم خیلی‌ها معتقدند اگر تخلفات هر دولتی پیگیری و افشا شود، روی اعتماد مردم تاثیرگذار خواهد بود. برخی مسئولان را سراغ دارم که به خوم می‌گفتند در برخی دستگاه‌ها و نهادها اختلاس‌های بزرگی صورت گرفته است٬ اما افشا و پیگیری آن را به مصلحت نمی‌دانیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: چنین مصلحت‌نگری‌هایی دو ایراد دارد؛ اول اینکه اصلا منطقی نیست بگوییم اگر مسئولی تخلف کرد به دلیل مسئولیتی که دارد خطای او را نادیده بگیریم و حاضر شویم بیت‌المال و حقوق مردم تلف شود. اگر نگاهی به نهج‌البلاغه بیندازیم می‌بینیم که امام علی(ع) در موارد متعددی با مشهده تخلف، بدون درنگ با متخلف برخورد می‌کردند در حالیکه این نوع برخورد هم هیچ‌گاه باعث تضعیف اسلام و حکومت حضرت علی(ع) نشد.

کسی صرف حمایت اولیه از یک دولت، سرنوشت خود را به متخلفان گره نزند

منتجب‌نیا ادامه داد: از نظر شرعی هم این حرف درست نیست که بگوییم نباید با کسی که تخلف کرده یا حداقل با سوءمدیریت خود اجازه داده در دولتش اختلاس‌های گسترده‌ای انجام شود، برخورد نکنیم. ممکن است برخی بگویند چون در ابتدا از این دولت حمایت کردند، هرگونه پیگیری تخلفات آن باعث تضعیف خودشان می‌شود. که این تفکر هم از ریشه غلط است.

وی گفت: هیچ فردی نباید صرف حمایت اولیه از یک دولت  سرنوشت خود را به متخلفان گره بزند. حامیان اولیه دولت قبل می‌توانند با شهامت اعلام کنند زمانی که فکر می‌کردند دولت‌های نهم و دهم ارزشی است از آن حمایت کردند٬ اما وقتی متوجه شدند مسئولان دولت قبل مرتکب چه تخلفاتی شدند، مخالفت‌های و پیگیری‌های لازم را انجام دادند.

تنها چیزی که مردم می‌شنوند:  "این پرونده‌ها هنوز در حال بررسی است"

قائم‌‌مقام حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: حامیان اصولگرای دولت‌های نهم و دهم اگر فکر می‌کنند حمایتشان از این دولت‌ها دلسوزانه بوده است، باید امروز هم در مبارزه با مفاسد دولت قبل پیشتاز باشند و داوطلبانه از قوه‌قضاییه بخواهند هرچه زودتر به این تخلفات رسیدگی شود.

وی افزود: تعجب من از برخی سیاسیون این است که گمان می‌کنند اگر موردی را افشا نکنند، از دید مردم پنهان می‌ماند. در حالیکه در دنیای امروز هیچ خبری قابل کتمان نیست٬ بلکه عدم پیگیری آن باعث بدبینی و بی‌اعتمادی مردم خواهد شد.

منتجب‌نیا تاکید کرد: متاسفانه مردم تنها چیزی که در طول این مدت در مورد تخلفات دولت قبل می‌شنوند این است که «این پرونده‌ها هنوز در حال بررسی است» در حالی‌که این بررسی‌ها حتی بعد از پایان رسیدگی‌ها هم شفاف‌سازی نمی‌شود. درخواست مردم این است که به شکل روشن در این موارد توضیح داده شود و اگر آنها واقعا پاکدست بوده‌اند تبرعه شوند و اگر هم تخلفی صورت گرفته محاکمه شوند و دلایل و اتهام‌های آنها برای مردم بازگو شود. این چیزی است که باعث افزایش اعتماد مردم به نظام می‌شود٬ نه کتمان کردن تخلفات مسئولان.

نحوه برخورد قوه قضاییه با تخلفات دولت قبل در انتخابات مجلس موثر است

وی با اشاره به شکایت‌های اخیر برخی مسئولان دولت احمدی‌نژاد علیه دولت یازدهم عنوان کرد: از گذشته گفته‌اند «دزد نگرفته پادشاه است»٬ وقتی با تخلفات آقایان برخورد نشده و برای مردم و افکار عمومی سطح این تخلفات شفاف‌سازی نشده است، طبیعی است آنها امروز در مقام طلبکار چنان جسور می‌شوند که برای مسئولان دولت فعلی فضاسازی می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: وقتی برخوردی با متخلفان گذشته نمی‌شود، دولت فعلی هم٬ یا باید برابر تخلف‌های دولت گذشته اغماض کند یا اگر آنها را بازگو کند٬ باید منتظر عواقب فضاسازی‌های آنها نیز باشد. آقای جهانگیری عنوان کرده آنچه تاکنون بیان شده تنها ۵درصد تخلفات دولت قبل بوده است٬ بنابراین قوه قضاییه باید به شکل پیگیری با سرعت مدارک و مستندات این تخلفات را جمع‌آوری کند و آن را در یک دادگاه منصف و صالحه رسیدگی کند و منتظر شکایت دیگران نباشد.

وی افزود: نحوه برخورد قوه قضاییه با تخلفات دولت قبل می‌تواند در انتخابات آینده مجلس نیز موثر باشد، اگر در این رابطه اقدامی انجام نشود باید بدانیم کسانی‌که امروز متهم به انواع تخلف‌ها هستند٬ می‌خواهند کاندیداهایی را برای انتخابات مجلس دهم معرفی کنند و عدم برخورد با تخلف‌ها آنها باعث شده که چنین جسارتی را پیدا کنند بار دیگر فرصت دسترسی به اموال عمومی را برای خود مهیا بدانند.

کسانی که فرسنگ‌ها با تفکر امام‌ فاصله دارند امروز مدعی امام‌شناسی شدند

منتجب‌نیا با بیان اینکه قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های نظارتی باید پیش از داغ شدن تنور انتخابات این تخلفات را مورد رسیدگی سریع و قاطع قرار دهند، گفت: این افراد با جسارت تمام امروز مدعی امام‌شناسی شده‌اند. جای تعجب و البته تاسف است کسانی که فرسنگ‌ها با تفکر و راه امام‌خمینی (ره) فاصله دارند و غالب آنها نه در انقلاب و نه در دوفاع مقدس حضور نداشتند امروز ادعای تبیین اندیشه‌های امام را دارند. احتمالا آنها امام و راه او را در خواب و سحر و جادوهای خودشان می‌بینند.

شاید منظور آنها از امام‌شناسی ادامه تفکر حجتیه در مورد امام زمان(ع) است

وی افزود: البته شاید منظور آنها همان ادامه تفکر حجتیه در مورد امام زمان(ع) است٬ در حالیکه شأن امام کجا و آنها کجا. بهتر است آنها سراغ اموری که در شأن خودشان است بروند و به جای ادعای امام‌شناسی جوابگوی پرونده‌ تخلفات خودشان باشند.

دستور احمدی‌نژاد به وزرای دولت سابق

قائم‌‌مقام حزب اعتمادملی یادآور شد: امروز همه به خوبی می‌دانند که این آقایان با این بهانه‌ها خود را برای ورود در انتخابات آماده می‌کنند به برخی وزرا و مسئولان اجرایی دولت سابق دستور داده‌اند که در شهرستان‌ها کاندیدا شوند و لیست بدهند با امکانات مالی فراوانی هم که دارند فکر می‌کنند می‌توانند مردم را فریب دهند٬ اما مردم هنوز تخلفات ۸ساله آنها را فراموش نکرده‌اند.

همه بهانه‌های مسئولان دولت گذشته برای رسیدن به قدرت است

منتجب‌نیا با تاکید بر اینکه همه بهانه‌های مسئولان دولت گذشته تنها برای رسیدن به قدرت است، گفت: آنها جز خرافه‌گرایی و فال‌گیری و خواب دیدن از امام چیزی نمی‌دانند٬ باید بدانند دستشان برای مردم رو شده است و بیش از نمی‌توانند با هزینه کردن از نام امام از پاسخ‌گویی به تخلفات خود فرار کنند.

کد خبر : ۲۹۷۹۶۶