خبرگزاری کار ایران

گروهی از مستند سازان به همدان سفر کردند

پنجشنبه ۲۲ مرداد ماه جمعی از مستندسازان به همت شبکه مستند سیما و با میزبانی استانداری همدان، به استان همدان سفر کردند.

 به گزارش ایلنا،امیر تاجیک مدیر شبکه مستند سیما، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سعید رشتیان رییس هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند، مجید برزگر رییس انجمن فیلم کوتاه ایران و حبیب الله حیدری مدیر انجمن سینمای جوان همدان از جمله مدیرانی هستند که در کنار اهالی هنر حضور دارند. همچنین نشستی با حضور مهندس نیک بخت استاندار همدان نیز برگزار شد.

در این سفر که تا شامگاه جمعه ۲۳ مرداد ادامه خواهد داشت، مستندسازانی چون جواد توانا، مهدی گنجی، محمدعلی فارسی، لقمان خالدی، معین کریم الدین، محمود یارمحمدلو، فیما امامی، مرضیه و مرجان ریاحی، آرش لاهوتی، بابک بهداد، مرتضی جذاب، محمد احسانی، الهام عادلی، و... از جمله حاضران هستند.

فیلمسازان همدانی نیز در این سفر در کنار مستندسازان هستند و همچنین اهالی رسانه نیز مدیران و مستندسازان را در این سفر همراهی می‌کنند.

این سفر پنجشنبه ۲۲ مرداد ساعت ۸ صبح با حرکت از تهران آغاز شد و مسافران بعد از صرف ناهار در هتل باباطاهر همدان، به بازدید این شهر پرداختند.

هیچ جای کشور شرایط همدان را ندارد

شامگاه پنجشنبه نیز نشستی با حضور مهندس محمد ناصر نیک بخت استاندار همدان برگزار شد و وی در سخنانی گفت: امیدوارم حضور و وجود شما عزیزان در استان همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران بزرگ، مقدمه برکات فراوانی باشد. همدان اولین شهر دنیا است. ۵۰۰ سال پایتخت امپراطوری ایران بزرگ بوده است و شرایطی که در همدان وجود دارد در هیچ کجای کشور بزرگ ما وجود ندارد.

وی افزود: این استان دارای ۱۸۰۰ اثر تاریخی است که در کل همدان پراکنده شده‌اند. همدان استعداد گردشگری بالایی دارد و باید به عنوان اولین مقصد گردشگری ایران شناخته می‌شد اما متاسفانه اینگونه نشده است و صرفا در پاره‌ای موارد جزو مسیر گردشگری به حساب می‌آید.

وجود بزرگ‌ترین غار آبی و تنها شهر سفال دنیا

نیک بخت با تأکید بر اینکه استعداد گردشگری همدان مغفول مانده است، ادامه داد: به لحاظ آثار تاریخی، موارد طبیعی، آب و هوای مناسب و دسترسی‌ها و امکاناتی که برای رسیدن به همدان از جمله فرودگاه بین المللی و راه آهن وجود دارد، همدان حائز اهمیت است. ما بزرگ‌ترین غار آبی دنیا را در استانمان داریم. تنها شهر سفال دنیا نیز به نام لالجین همدان ثبت شده است.

معرفی همدان توسط مستندسازان برای ما افتخار است

وی خطاب به هنرمندان حاضر در نشست گفت: شما مستندسازان بزرگ کشور هستید و حضور شما برای ما افتخار است. برند همدان نیز می‌تواند به نام شما کلید بخورد و ثبت شود. اینکه شما بتوانید همدان را آنگونه که هست معرفی کنید یک افتخار برای ما است.

نیک بخت یادآور شد: قصد ما معرفی همدان به دنیا و کشور خودمان است تا بتوانیم با استعدادهایی که در این استاد وجود دارد، همدان به مقصد اول گردشگری کشور و در مرحله بعدی خاورمیانه تبدیل شود.

اقبال ریاست سازمان نسبت به معرفی استان همدان

استاندارد همدان ضمن تشکر از تاجیک مدیر شبکه مستند و سرافراز رییس سازمان صداوسیما تصریح کرد: دکتر سرافراز اقبال خوبی در ارتباط با این هماهنگی و تفاهم نشان دادند که جا دارد از او سپاسگزاری کنم. شما از این رهگذر خدمت جاودانه و بزرگ و شایسته‌ای را می‌توانید برای سرزمین خود انجام دهید. من نیز مطمئنم و امید دارم در پایان تلاش شما و کار حرفه‌ایتان همدان به جایگاه اصلی خود می‌رسد.

در ادامه تاجیک نیز با اشاره به حضور مستندسازان برجسته و خلاق و مدیران سینمای مستند کشور، این رویکرد استاندارد همدان را با ارزش دانست و گفت: اینکه یکی از استانداران کشور ومجموعه همکاران ایشان تا این حد مصمم هستند چهره واقعی استان و ظرفیت‌هایش را به مخاطبان داخلی و بین المللی معرفی کنند ارزش بالایی دارد.

ساخت ۵۰ فیلم بلند و ۵۰ فیلم کوتاه

وی افزود: این موضوع باعث شد استاندار همدان جلسه‌ای با ریاست سازمان صدا و سیما داشته باشند و تفاهنامه‌ای به امضا برسد. قرار است ۵۰ فیلم بلند و ۵۰ فیلم کوتاه ماحصل آشنایی مستندسازان با ظرفیت‌های استان باشد و ما هم تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های رسانه ملی استفاده کنیم تا به قول آقای نیکبخت، استان همدان مقصدگردشگری شود.

روح ظریف هنرمندان را مکدر نمی‌کنیم

نیک بخت نیز در ادامه سخنانش اذعان کرد: من به شما قول می‌دهم موجبات رضایتمندی شما را فراهم کنم. به ویژه که می‌دانم هنرمندان روح ظریفی دارند و ما از اینکه کمترین تکدر خاطری برای شما ایجاد شود پرهیز می‌کنیم.

وی در پایان سخنانش متذکر شد: ایران یک قاره است اما به اندازه یک قاره به آن پرداخته نشده است. حضور شما را به فال نیک می‌گیرم و خواهشم این است که با دید وطن پرستی به کار نگاه کنید. به گونه‌ای باشد که در پایان کار سربلند باشید و آقای سرافراز هم سرافراز باشد.

در بخش دیگری از این نشست، سروش مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان ضمن خیرمقدم به حاضران در سخنانی گفت: از اینکه دعوت استان همدان را پذیرفتید و در این استان حضور دارید ممنونیم. امیدواریم با خاطره خوب استان را ترک کنید.

ساخت تولیدات از ۳۰ ثانیه تا ۹۰ دقیقه

مدیرکل میراث فرهنگی همدان با اشاره به جلسه مشترک استاندارد همدان، رییس رسانه ملی و مدیر شبکه مستند، ادامه داد: در تفاهمنامه‌ای که بین طرفین مبنی بر همکاری دوطرفه منعقد شد، بنا شد شبکه مستند در راستای تبلیغ جاذبه‌های گردشگری استان همدان تولیدات از ۳۰ ثانیه و ۱دقیقه تا ۶۰ و ۹۰ دقیقه تولید کند.

سروش تأکید کرد: در‌‌ همان جلسه مهندس نیک بخت نسبت به دیدار با مستندسازان ابراز تمایل کردند و دکتر سرافراز نیز تاکید داشتند استان همدان بهتر از گذشته شناسایی و معرفی شود.

به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، مدیران عرصه مستند کشور و مستندسازان جمعه ۲۳ مرداد ماه نیز از صبح تا عصر در چهار گروه برای تماشای جاذبه‌های مختلف استان همدان به نقاط مختلف آن می‌روند.

کد خبر : ۲۹۷۲۰۷