خبرگزاری کار ایران

گردشگری قزوین با اطلاع‌رسانی دقیق و تخصصی توسعه می‌یابد

شهردار قزوین گفت: خبرنگاران با اتحاد و همدلی در کنار مسوولان، دغدغه توسعه شهر قزوین را داشته باشند تا این شهر در سطح ملی و فراملی به صورت تخصصی معرفی شود.

به گزارش خبرنگار  ایلنا در قزوین؛ مسعود نصرتی شب گذشته در آئین بزرگداشت روز خبرنگار که با حضور مسوولان استانی و شهری و خبرنگاران به میزبانی شهرداری قزوین در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدالسلطنه برگزار شد، افزود: خبرنگاران حرفه‌ای از ورود افرادی که سرعت توسعه شهر را متوقف و تولید دلسردی در شهر قزوین می‌کنند، جلوگیری کنند.

وی با تبریک روز خبرنگار گفت: روز خبرنگار که مزین به نام شهید صارمی و شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس روز ارزشمندی است و نامگذاری این روز با نگاه فرهنگی صورت گرفته است.

شهردار قزوین بیان کرد: امیدواریم مشکلات جامعه خبرنگاری به راهکار  اجرایی حل شود.

معرفی تخصصی شهر قزوین

نصرتی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه برای معرفی شهر قزوین نیازمند یک کار تخصصی می‌باشیم، گفت: معرفی تخصصی شهر قزوین بخشی به دست خبرنگاران برنامه‌ریزی می شود و بخش دیگر از طریق سایر ابزار با سلایق مختلف صورت میگیرد.

وی اضافه کرد: در بخش اطلاع‌رسانی رانندگان تاکسی و اتوبوس، هیات مذهبی و سایر اقشار و گروه‌ها نقش خود را برای معرفی شهر قزوین ایفاء می‌کنند و در این زمینه خبرنگاران تاثیرگذارترین گروه برای این کار هستند.

این مقام مسوول با بیان اینکه گذشته پرافتخار شهر قزوین به خوبی به ایرانیان و جهانیان شناسانده نشده است، بیان کرد: حداکثر شناختی که از قزوین وجود دارد شناخت از سعدالسلطنه آن هم به خاطر حکومت صفویه و بارانداز ایران و اروپا و همچنین شناخت از منطقه زیبا و گردشگری الموت است.

شهردار قزوین با انتقاد از اینکه شهر قزوین به درستی در سطح ملی و بین‌المللی معرفی نشده است، بیان کرد: شهر قزوین 400 سال پیش پایتخت ایران بوده است و این پایتخت بودن برای 400 هزار سال پیش نیست که به راحتی به فراموشی سپرده شود، بنابراین چطور می‌شود قزوین همچنان با تمام ایجاد زیرساخت‌ها و اتحاد و همدلی مدیران استانی و شهری و شهروندان ناشناخته مانده است.

تفکرات غلط را کنار بگذاریم

وی تصریح کرد: پس اگر همگی درست در کنار هم قرار بگیریم و تفکرات غلط را کنار بگذاریم به طور حتمی به اهدافمان خواهیم رسید.

شهردار قزوین با بیان اینکه برای تحقق اهداف چشم انداز شهر قزوین همه چیز دست خودمان است، افزود: تحقق چشم‌انداز شهر قزوین شدنی است و باید از تمام توانمندی‌های ملی و فراملی استفاده کنیم.

نصرتی بیان کرد: در گذشته گروهی می‌گفتند شهر قزوین جایگاه جهانی ندارد و نمی‌توانیم حرفی برای گفتن برای جذب گردشگر داشته باشیم.

وی به مثالی اشاره کرد: در یک سال پیش سفری به یکی از شهرهای کشور پرتغال داشتم که 6هزار نفر جمعیت داشت که شهرداری آنجا توانسته بود  در زمانی خاص از سال با یک برنامه‌ریزی 9 روزه یک میلیون نفر گردشگر را جذب کند و وقتی دلیل موفقیت آن را پرسیدم گفت گردشگران ما به دنبال هتل و غیره در این شهر نبودند بلکه با برگزاری مسابقاتی مخصوص مانند اسب سواری توانستیم گردشگر جذب کنیم و اقتصاد شهر را پویا نگه داریم.

قزوین مرکز شهروندان جهانی جاده ابریشم

نصرتی گفت: در سه سال پیش با تحقیقاتی که صورت گرفت متوجه شدیم قزوین در گذشته جایگاهی بزرگی در جاده ابریشم داشته و این موضوع را دنبال کردیم و با پیگیری 3ساله موفق شدیم در 2014 در چین میزبانی اجلاس جاده ابریشم را برای شهر قزوین در سال 2016 میلادی بگیریم و در این اجلاس قزوین میزبان 200شهر با نگاه اقتصادی و گردشگری خواهد بود.

شهردار قزوین بیان کرد: فقط برگزاری اجلاس به تنهایی نتیجه‌ای ندارد و تلاش کردیم این میزبانی را با یک عنوان "قزوین مرکز شهروندان جهانی جاده ابریشم" مطرح کنیم تا به اهداف مورد نظر برسیم و سعدالسلطنه را هم به عنوان آخرین کاروانسرای جاده ابریشم معرفی کنیم و این موضوع در سازمان ملل مطرح و موافقت آن گرفته شد تا شهر قزوین در جهان با این  دو عنوان گردشگر جذب کند.

برگزاری نمایشگاهی برای معرفی شهر قزوین در سازمان ملل

این مقام مسوول با اشاره به برگزاری نمایشگاهی برای معرفی شهر قزوین و قرارگیری آن در جاده ابریشم در سازمان ملل گفت: شاید در دو سال پیش برخی نمی‌توانستند  تصور کنند که در سازمان ملل برای معرفی شهر قزوین نمایشگاهی برگزار شود و تحقق این اتفاق ارزشمند است.

وی مطرح کرد: برگزاری اجلاس جاده ابریشم در بین مسوولان کشوری و استانی با برنامه‌ریزی صورت گرفت تا به درستی از آن حمایت شود و به نتیجه ایده‌آل برسیم.

شهردار قزوین ادامه داد: دبیرخانه مجمع جهانی شهرهای اسلامی در قزوین مستقر است و اگر این موضوع در کلان شهرها مطرح بود قطعا کارهای بزرگی با این عنوان برای شهرشان انجام می‌دادند، اما از این ظرفیت به درستی استفاده نکردیم و از طرفی هم علاقمند هستیم تا شهر قزوین در سطح ملی و فراملی معرفی شود.

حراست از خبرنگاران حرفه‌ای

این مقام مسوول در بخشی دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان نماینده خبرنگاران رسانه‌های استان گفت: گروهی از خبرنگاران به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و گروهی هم شبه خبرنگار هستند، اما گروهی وجود دارد که با بداخلاقی از طریق شبکه‌های مختلف به مقتضای زمان فضاهای منفی ایجاد می‌کنند که جلوی سرعت توسعه شهر را می‌گیرند و خانواده بزرگ خبرنگاران نباید بگذارند این گروه فعالیت کنند و به شهر آسیب برسانند.

وی مطرح کرد: خانواده بزرگ خبرنگاران باید به گونه‌ای عمل کنند که از این خانواده محافظت و از ورود افراد ناموزون جلوگیری کنند تا خدشه‌ای به این گروه وارد نکنند و رسالت و تیزبینی خود را حفظ کنند، چراکه افرادی که با بداخلاقی وارد خانواده بزرگ خبرنگاران می‌شوند نتیجه کار منفی آن‌ها به اسم خبرنگار تمام می‌شود.

نصرتی بیان کرد: در شرایطی مدیریت شهری قزوین پروژه‌های شاخص به خصوص تقاطع‌های غیرهمسطح اجرا کرده است که بسیاری از شهرداری‌ها در حوزه عمرانی شهری کاری نکرده‌اند.

مشاور استاندار قزوین بیان کرد: اکنون شهر قزوین دارای فضاهای تاریخی، تفریحی، تجاری، هتل، تقطع های غیرهمسطح و خیابان و بلوار و غیره شده است و آماده جذب گردشگر می‌باشد.

وی با بیان اینکه اما آیا برای جذب گردشگر دغدغه ما فقط احداث هتل است در حالی که سایر شهرهای موفق در جذب گردشگر در زمینه هتل کمبود دارند، گفت: بنابراین در این شرایط که همه فعالیت می‌کنند تا گردشگر به شهر قزوین جذب شود و خبرنگاران هم باید ما را در این همراهی کنند چراکه نقش آن‌ها تاثیرگذار است.

توسعه صنعت گردشگری با اطلاع‌رسانی تخصصی

نصرتی افزود: با اطلاع‌رسانی دقیق و تخصصی می‌توانیم صنعت گردشگری این شهر را توسعه دهیم.

وی گفت: شهر ما می‌تواند صاحب گردشگر مذهبی شود چراکه قزوین شهر چهار انبیاء است و 10 امامزاده در داخل شهر وجود دارد و از فضاهای تاریخی و فرهنگی برخوردار می‌باشد.

شهردار قزوین بیان کرد: بنابراین گردشگر می‌تواند وارد شهر قزوین شود و با ورود گردشگر می‌توانیم  اقتصاد شهر را پویا کنیم و به جایگاه واقعی خود برسیم.

نصرتی با بیان اینکه اطلاع رسانی باید درست صورت گیرد و اگر ناملایماتی است باید خودمان با آن برخورد کنیم، تصریح کرد: در برخی شهرها مانند اصفهان و تبریز تعصبات شهری وجود دارد که وقتی روی میز مدیران و مسوولان پرونده شهرشان باشد فقط به آن فکر می‌کنند و همه اختلافات و سلایق سیاسی را کنار میگذارند.

در شهر قزوین با منطق حرکت کنیم

شهردار قزوین با تصریح اینکه باید در شهر قزوین با منطق علمی حرکت کنیم، گفت: باید با اطلاع‌رسانی درست شرایط مساعدی در شهر قزوین ایجاد شود.

نصرتی درباره اطلاع‌رسانی‌های نادرست از سوی گروهی در زمینه قطع درختان گفت: تقاطع غیرهمسطح قدس و امام‌رضا(ع) که در حال احداث است، 201 درخت در مسیر اجرای این پروژه وجود داشت که 141 درخت به مکانی دیگر انتقال پیدا کرد و 60درخت دیگر با رای قانون قطع شد و این موضوع در کشور در اجرای پروژه‌ها برای اولین بار نبود که اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: شهردار قزوین ابتکاری برای نحوه شیوه انتقال درختان به سازمان محیط زیست ارائه کرد که از سوی دکتر ابتکار رئیس سازمان محیط زیست مورد استقبال قرار گرفت، اما از طرفی موجی از طرف گروهی ایجاد شد  که چرا درختان قطع شده است.

نصرتی با بیان اینکه این درست است که دلایل قطع درختان پیگیری شود اما ما تا چه حد می‌توانیم  یک موضوع را پیگیری کنیم، توضیح داد: گروهی مطلبی در سایتی تحت عنوان محیط زیست درباره معضلات محیط زیست شهر قزوین منتشر کردند که در این مطلب سه خط درباره ریزگرد خوزستان، سه خط درباره دریاچه ارومیه و سه خط  درباره جنگل گلستان اشاره شده بود که این موضوعات از مهم‌ترین معضلات کشور هستند و در ادامه هم 60 خط درباره قطع 60درخت در شهر قزوین اشاره شده بود، آیا این فرد با انتشار این مطلب می‌خواست بگوید که قزوین از نظر مدیریتی بی‌کفایت، معضلات محیط زیستی  رنج می‌برد و دیگر نمی‌توان گردشگر  وارد این شهر شود.

وی ادامه داد: خبرنگاران حرفه‌ای می‌دانند چطور اطلاع رسانی کنند و صلاح شهر را می‌دانند تا به این شهر لطمه وارد نکنند.

نگذاریم گروهی تولید دلسردی در شهر قزوین کنند

نصرتی اضافه کرد: همه ما وظیفه داریم وقتی پرونده قزوین جلوی دید است اختلافات و سلیقه‌های سیاسی را کنار بگذاریم.

شهردار قزوین گفت: رسالت خبرنگاران بسیار سنگین است و نباید بگذارند گروهی وارد این مجموعه شوند که جایگاه خبرنگار را ندارد و تولید دلسردی در شهر می‌کنند و به شهر  آسیب می‌زنند و بر این اساس باید با ایجاد یک اتحاد و هم‌افزایی در یک مسیر حرکت کنیم.

وی گفت: در جای صحبت می‌شد که چرا شهرداری قزوین به دنبال احداث قطار سریع السیر و بندر خشک است من می‌خواهیم بگویم اگر شهرداری این کار را نکند پس چه کسی این کار را در شهر قزوین انجام می‌دهد، بنابراین وقتی هر نقدی که به ذهنمان می‌رسد نباید زود بیان کنیم.

شهردار قزوین گفت: شرایطی که برای توسعه شهر و معرفی شهر قزوین در سطح ملی و فراملی ایجاد شده است شاید دیگر اتفاق نیافتد و باید با اتحاد و همدلی شرایط موجود را تحمل کنیم تا اقدامات در حال انجام به بهره‌برداری برسد و نگذاریم گروهی در شهر ایجاد دلسردی کنند.

 

کد خبر : ۲۹۶۵۰۸