خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان محیط زیست:

۴ لایحه زیست محیطی در مجلس تصویب شد

asdasd
کد خبر : ۲۹۶۵۰۶

معاون سازمان محیط زیست از تصویب چهار لایحه محیط زیستی در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: مصوبات مجلس، نشانگر عزم قاطع نمایندگان ملت در حمایت از دیپلماسی محیط زیست است.

به گزارش ایلنا، سیدمحمد مجابی افزود: الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل کنوانسیون پیشگیری از آلودگی های دریایی ناشی از تخلیه پسماند و سایر مواد آلاینده که زیر مجموعه ای از کنوانسیون لندن است، نخستین مصوبه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت حفاظت از محیط زیست دریایی، تصریح کرد: در این پروتکل، تمام شناورهایی که در دریاها و آب های دول عضو تردد می کنند موظف به جلوگیری از تخلیه پسماند خود در آب های منطقه هستند.

وی با اشاره به وسعت، ارزش و اهمیت اکوسیستم دریایی ایران که حدود هزار کیلومتر مرز دریایی در شمال کشور و نزدیک به ۲۵۰۰ کیلومتر مرز آبی با احتساب جزایر خلیج فارس و دریای عمان در جنوب کشور را شامل می شود، اظهار کرد: مصوبه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل کنوانسیون پیشگیری از آلودگی های دریایی نقش موثری در پیگیری و پیشگیری از آلودگی های ناشی از شناورها خواهد داشت.

مجابی اشاره ای هم به مصوبه مجلس در خصوص پروتکل حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی های ناشی از منابع و فعالیت های مستقر در خشکی داشت و گفت: این پروتکل در چارچوب حفاظت از محیط زیست دریای خزر قرار دارد و از آنجا که هنوز اقدام عملی در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر صورت نگرفته است، کنوانسیون چارچوبی حفاظت از دریای خزر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

پایداری آلودگی ها به دلیل بسته بودن دریای خزر

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: کنوانسیون چارچوبی حفاظت از دریای خزر به عنوان تنها کنوانسیون منطقه ای دریای خزر است که تمام کشورهای عضو مقید به رعایت آن هستند.

وی یادآور شد: به دلیل بسته بودن دریای خزر، آلودگی ها دارای پایداری بالایی خواهند بود و از این رو عضویت در این پروتکل از اهمیت بالایی برخوردار است.

50درصد آلودگی های سواحل و آب های زیرزمینی، منشاء خشکی دارد

مجابی خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد آلودگی های سواحل و آب های زیرزمینی، منشاء خشکی دارد و از این رو تصویب این پروتکل نقش بسزایی در ایجاد تعامل برای جلوگیری از آلودگی با منشاء خشکی و آثار بسیار مخرب آن بر اکوسیستم خزر که ناشی از فعالیت های صنعتی و رهاسازی پساب های شهری، کشاورزی، صنعتی و نفتی است، خواهد داشت.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از تصویب لایحه موافقت نامه همکاری در خصوص آب و هواشناسی دریای خزر در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خبر دارد.

سازمان حفاظت محیط زیست مسئول اجرای لایحه کنوانسیون میناماتا در مورد جیوه

وی لایحه تصویب کنوانسیون میناماتا در خصوص کنترل آلودگی ناشی از جیوه را از دیگر مصوبات مهم مجلس دانست و گفت: به دلیل اثرگذاری بسیار مخرب آلودگی های جیوه بر سلامت اکوسیستم و محیط زیست، این لایحه به تصویب مجلس رسید.

مجابی اضافه کرد: بر اساس مصوبه مجلس سازمان حفاظت محیط زیست مسئول اجرای کنوانسیون و تغییر آن بر عهده دولت است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست آخرین مصوبه محیط زیستی جلسه روز گذشته مجلس را اصلاح کنوانسیون بازل در خصوص کنترل انتقال برون مرزی مواد زائد و زیان بخش و دفع آن ها اعلام کرد و افزود: با توجه به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون بازل است و ضرورت تصویب اصلاحیه ای در کنوانسیون نسبت به برخی مواد زیان آور، این موضوع نیز به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز