خبرگزاری کار ایران

زارعان در جمع مدیران و کارکنان سایت غنی‌سازی نطنز:

توافق هسته‌ای باعث ارتقای عزت و اقتدار ایران شد

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سازمان با دور‌اندیشی و در نظر گرفتن هزینه-فایده به سمت تجاری سازی پیش می‌رود، گفت: با باز طراحی راکتور آب سنگین اراک این پروژه به یکی از بهترین راکتورهای تحقیقاتی جهان تبدیل می‌شود.

به گزارش ایلنا، اصغر زارعان معاون و دبیر کمیته امنیت فناوری هسته‌­ای سازمان انرژی اتمی در جمع مدیران و کارکنان سایت غنی‌سازی نطنز (شهید احمدی روشن) گفت: فشارهای سیاسی، تهدیدات و تحریم­‌های اقتصادی دشمنان نمی‌­تواند در خودباوری ایجاد شده اثر گذار باشد.

وی در مراسمی با حضور جمعی از معاونین استانداری، فرمانداران، فرماندهان نظامی و انتظامی، دادستان‌ها و مدیران شهرستا‌‌ن‌های استان اصفهان در سایت هسته‌ای نطنز با بیان اینکه توافق هسته­‌ای ایران با گروه 1+5 یک هم‌آورد حقوقی، سیاسی و فنی بوده که توان حقوقی و سیاسی کشور را نشان می‌دهد، خاطر نشان کرد: این توافق باعث ارتقاء عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران شد به طوری که شورای امنیت سازمان ملل حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخت که این امر منجر به برانگیخته شدن خشم دشمنان جمهوری اسلامی ایران به ویژه رژیم صهیونیستی شد و این یکی از نشانه‌های اقتدار ما در دنیاست.

معاون سازمان انرژی اتمی با تشریح نتایج و دستاوردهای توافق هسته‌­ای ایران با 1+5 و همچنین تجربیات ذی‌قیمت کسب شده در خصوص کاربرد صلح‌آمیز فناوری هسته‌­ای اظهار داشت: این دستاورد قابل توجهی در فضای بین‌المللی است که در دنیای جنگ‌طلبانه و ظلم‌ستیزان حاصل شده است. البته تعدیل‌های محدودی را داریم ولی افق­‌های جدید در صنعت هسته‌­ای کشور شکوفا می­‌شود که تحول اساسی را در پیش داریم.

زارعان اظهار داشت: از نظر تحقیق و توسعه، ما برحسب برجام بر روی نسل­‌های مختلف سانتریفیوژ همچون IR8 به طور همزمان کار می‌کنیم و سازمان با دور‌اندیشی و در نظر گرفتن هزینه فایده به سمت تجاری‌سازی به صورت عالمانه پیش می‌رود و با استانداردسازی زمینه را برای همکاری بین‌المللی که در تفاهم‌نامه به آن اشاره شده، فراهم می‌­سازد.

دبیر کمیته امنیت فناوری هسته­‌ای سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: در حوزه تولید انرژی پاک نیز براساس چشم‌انداز ترسیم شده و مزایای استفاده از این نوع انرژی در کاهش آلودگی ناشی از سوخت­‌های فسیلی، قرارداد دو نیروگاه به قدرت 2100 مگاوات با روسیه بسته شده و مذاکره در خصوص ساخت دو راکتور 100مگاواتی نیز با کشور دیگری در حال پیگیری است.

وی افزود: در حال حاضر  437 نیروگاه هسته‌­ای در 30 کشور جهان در حال بهره‌­برداری کامل و 68 نیروگاه در حال ساخت در کشورهایی همچون چین، روسیه، کره جنوبی و آمریکا است و در منطقه علاوه بر هند و پاکستان، امارات متحده عربی با 4 واحد هر کدام 1400 مگاوات و ترکیه نیز با 4 واحد هر کدام 1200 مگاوات در حال فعالیت هستند.

زارعان با بیان اینکه در سال 93 سهم تولید برق هسته­‌ای در کشور ما نیز 1.5 درصد از کل برق کشور بوده است، اظهار داشت: با باز طراحی راکتور آب سنگین اراک که از پروژه‌های بزرگ و افتخارآمیز کشور خواهد بود، این پروژه به یکی از بهترین راکتورهای تحقیقاتی جهان تبدیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: ایران در چارچوب تدبیر، عقلانیت، عزت، حکمت و مصلحت بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری قدم برداشته و در این راه هوشمندانه و با اقتدار منافع ملی را دنبال و توطئه دشمنان را در ابعاد مختلف خنثی می‌کند.

کد خبر : ۲۹۶۴۷۱