خبرگزاری کار ایران

هاشم‌زاده در گفت‌وگوی مفصل ایلنا مطرح کرد؛

از قهرمانی‌تاسیسات تا دلخوری‌های شمسایی/ حاشیه‌های حضور خسوس در بازی تاسیسات - ناگویا

دستیار خسوس در تیم‌ملی فوتسال تاکید می‌کند حضور این مربی‌اسپانیایی در بازی تاسیسات‌ و ناگویای ژاپن تعمدی نبود و کسی قصد تخریب نماینده‌ایران را نداشته‌ است.

محمد هاشم‌زاده در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت خسوس کاندلاس و ادامه حضور این مربی‌اسپانیایی در رأس نیمکت تیم‌ملی، وضعیت فوتسال ایران، جام باشگاه‌های آسیا، قهرمانی تاسیسات در آسیا، حاشیه‌های حضور خسوس در بازی تاسیسات و ناگویای ژاپن، اوضاع هفته‌های ابتدایی لیگ‌برتر فوتسال توضیحات مفصلی را ارائه کرد که در ادامه بخوانید...

در مصاحبه‌ای گفته‌اید خسوس را از وضعیت فوتسال‌ایران و لیگ‌برتر آگاه می‌کردید؟ درست است؟

بله؛ البته خسوس نتایج لیگ را دنبال می‌کرد. ما از طریق sms یا تلفنی با هم در ارتباط بودیم و وی را در جریان نتایج و وضعیت هفته‌های اخیر لیگ قرار می‌دادم.

ولی خسوس 8 ماه در ایران نبود؛ یعنی تمام این‌مدت در ارتباط بودید؟

به هر حال ماجرا به سمتی رفته بود که قرار نبود وی دیگر سرمربی‌ایران باشد ولی با این وجود وی همچنان پیگیر نتایج و اتفاقات فوتسال ایران و همچنین لیگ بود. وی دوست داشت از وضعیت شاگردانی که با آنها در تیم ملی کار می‌کرد مطلع شود. به همین دلیل با هم در ارتباط بودیم.

اگر قرار نبود سرمربی بماند، دلیلی نداشته پیگیر نتایج و وضعیت لیگ و بازیکنان باشد...

خب وی پیگیری می‌کرد. شاید لازم می‌دید اطلاعاتی داشته باشد.

وقتی از ایران رفت گویا پیشنهادهایی داشت که نمی‌خواست به ایران برگردد...

به هر حال مشکلاتی وجود داشت ولی این مدت هم 2 طرف در حال مذاکره بودند. با این حال وی هم از طرق مختلف وضعیت را پیگیری می‌کرد و من هم سعی می‌کردم اطلاعاتی را که لازم داشت در اختیارش قرار دهم.

فقط از طریق پیام‌کوتاه و تماس، اطلاعات را منتقل می‌کردید؟

نه؛ گاهی کلیپ‌های کوتاهی از بازی‌ها را برای وی می‌فرستادم تا بتواند ارزیابی درستی از لیگ و وضعیت بازیکنان داشته باشد.

به نظرت این روش درستی بود. شما این روش را می‌پسندی؟

البته خود من هم این روش را نمی‌پسندم ولی با توجه به اینکه قرار نبود وی مربی تیم ملی ایران باشد، به همین دلیل صحبت خاصی هم در این زمینه وجود نداشت. تنها کاری که وی می‌توانسته انجام دهد پیگیری وضعیت فوتسال‌ایران بوده که  آن را به نوعی با ارتباط‌هایی که داشتیم هماهنگ می‌کردیم.

خسوس در حال مذاکره بوده یا پیگیر مطالباتش؟

با کمیته‌فوتسال و افتخاری در حال مذاکره بود که در این بین پیگیر مطالب‌ خود هم بود که با وی تسویه‌حساب کنند.

تا اینکه به اصفهان و جام باشگاه‌های آسیا دعوت شد...

بله؛ کمیته‌فوتسال از وی دعوت کرد تا هم برای تماشای این بازی‌ها به ایران برگردد و هم مذاکرات را حضوری انجام دهند تا هم در صورت توافق مطالباتش را دریافت کند.

به نظر توافقاتی حاصل شده تا خسوس در ایران بماند..

من هم شنیده‌ام. به هر حال مذاکرات 2 طرف همچنان ادامه دارد ولی تا جایی که خبر دارم خسوس بیشتر برای پیگیری مطالبات‌گذشته خود به ایران آمده بود چراکه ابتدا باید با وی تسویه‌حساب کنند در این بین مذاکراتی هم با افتخاری داشته تا درباره ادامه همکاری به بحث و تبادل نظر بپردازند که به نظر به توافقاتی هم رسیده‌اند. دلیل دعوت وی به جام‌باشگاه‌های آسیا در اصفهان هم همین بود تا هم بازی‌ها را ببیند و هم پیگیر مطالباتش و البته ادامه حضورش روی نیمکت تیم ملی ایران باشد.

مطالبات شما چی؟ پرداخت شده؟

چون قرار نبوده خسوس مربی تیم‌ملی باشد و این مدت هم تیم ملی برنامه‌ای نداشت؛ ما هم قراردادی نداریم. قرارداد ما فدراسیون هم ثبت نشده چراکه اول باید سرمربی تیم انتخاب شود، بعد سرمربی اعلام کند چه دستیارانی را می‌خواهد و آ‌ن‌گاه درباره قراردادها صحبت شود.

یعنی شما این مدت فی‌السبیل الله کار می‌کردید؟

البته من برای شناسایی استعدادهای جوان فوتسال‌ایران با ناظم‌الشریعه در تیم امید همکاری می‌کردم. همچنین بازی‌های لیگ‌ امیدها را هم دنبال می‌کردم. ناظم‌الشریعه طرحی را آماده کرده که بتوانیم 150 تا 200 بازیکن را در هر استان شناسایی کنیم و از بین آنها 10 تا 12 بازیکن را انتخاب و از بین آنها تعدادی را گزینش نهایی کنیم تا در نهایت بتوانیم حدود 100 تا 150 بازیکن جوان و آینده‌دار را از کل کشور به فوتسال‌ایران معرفی کنیم که بتوانند ‌آینده فوتسال ما را تامین کنند. ما این مدت بازیکنان بسیار خوبی را در جاهای مختلف شناسایی کردیم.

جام باشگاه‌های آسیا هم در اصفهان بودی و بازی‌ها را رصد می‌کرد. این مسابقات چطور بود؟

در مجموع سطح مسابقات بسیار بالا بود. من بازی‌های بسیار خوبی را مخصوصا از تیم تاسیسات‌دریایی که نماینده‌کشورمان بود دیدم. خوشبختانه این جام با قهرمانی نماینده ایران به پایان رسید که باز هم به این تیم تبریک می‌گویم که توانستند با ارائه بازی‌های قابل‌تحسین و قدرتمندانه پس از 3 سال جام قهرمانی را در ایران نگه دارند. امکانات‌خوبی برای این تیم فراهم شده بود و بازیکنان خوبی هم دور هم جمع شده بودند که منجر به ارائه بازی‌های بسیار خوبی از این تیم شد که در نهایت با قهرمانی به مقصد رسیدند.

چرا چند سال از کورس‌قهرمانی دور بودیم و 3 سال طول کشید بتوانیم جام بگیریم؟

به نظرم ما همیشه سرتر از آسیا بوده و هستیم؛ حتی سالی که به ژاپن باختیم سرتر و برتر از این تیم بودیم و موقعیت‌های به مراتب خطرناک‌تری از این تیم ایجاد کردیم. موقعیت‌های ما 2- 3 برابر ژاپن بود ولی با بدشانسی در ضربات‌پنالتی شکست خوردیم که این فقط یک بدشانسی بود و چیزی از قدرت فوتسال ما کم نکرده بود. خوشحالم بار دیگر آقایی خود را در فوتسال ثابت کردیم.

ولی نماینده ژاپن در اصفهان ناامید کننده ظاهر شد...

بله؛ گاهی اتفاق‌ها را نمی‌توانی پیش‌بینی کنید. مانند شکست ما مقابل ژاپن در فینال جام ملت‌های آسیا که واقعا با بدشانسی همراه بود. کسی فکر نمی‌کرد ناگویای ژاپن حتی تا مرحله نیمه‌نهایی هم بالا نیاید ولی این اتفاق افتاد و به نظر کسی پیش بینی نکرده بود. خیلی‌ها این تیم را فینالیست جام‌باشگاه‌های آسیا می‌دانستند ولی دیدید که چه اتفاقی افتاد و این تیم مقابل نماینده ما شکست خورد و حتی برابر قرقیزها هم متوقف شد.

نکته جالب‌تر اینکه قبل از جام باشگاه‌های افتخاری اعلام کرده بود شمسایی باید با تاسیسات از کنکور آسیایی عبور کند تا به نیمکت تیم‌ملی برسد ولی باز هم خلف وعده کرد...

 به نظر من وحید شمسایی چه در دوره بازیگری که چه اکنون که بازی می‌کند و حتی عرصه مربیگری کاربلد و همچنین بسیار باشخصیت است. من کار وحید را قبول دارم و بابت قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا به او تبریک می‌گویم. می‌دانم آینده‌خوبی در انتظارش است ولی اینکه کمیته‌فوتسال هدایت تیم‌ملی را به او بسپارد یا نه، نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد.

به نظر کمیته‌فنی نظرش روی انتخاب مجدد خسوس نیست ولی کمیته‌فوتسال و شخص افتخاری روی ماندن خسوس اصرار دارند...

به هر حال کمیته‌فنی می‌تواند گزینه معرفی کند یا نظرش را درباره یک مربی اعلام کند ولی این کمیته‌فوتسال است که تصمیم‌نهایی را می‌گیرد که کدام مربی برای تیم‌ملی انتخاب شود. من امیدوارم هر چه زودتر تکلیف را مشخص کنند، مخصوصا برای تیمی که در آسیا و دنیا به عنوان مدعی حضور پیدا می‌کند. ما مسابقات مهمی را پیش رو داریم و هر روز که زودتر تکلیف نیمکت تیم‌ملی را مشخص کنیم، به نفع فوتسال ملی ما خواهد بود.

اگر بخواهی نظر شخصی‌ات را بگویی؛ دوست داری کدام مربی انتخاب شود؟ شمسایی یا خسوس؟

من کار هر 2 نفر را می‌پسندم. با خسوس کار کرده‌ام و توانایی‌های این مربی‌اسپانیایی را می‌دانم و می‌شناسم و شمسایی هم که کار و کارنامه‌اش مشخص است و قابل‌قبول. گاهی انتخاب بین دو ماشین خوب سخت است و حالا انتخاب بین شمسایی و خسوس هم همین‌گونه است.

فرقی نمی‌کند کدام‌یک انتخاب شوند؟

من به کار فنی هر 2 نفر ایمان دارم و می‌دانم هر کدام که انتخاب شوند ما می‌توانیم بار دیگر قهرمان آسیا شویم. حالا فرق نمی‌کند با کدام‌یک ولی مهم این است که قهرمانی‌مان را پس بگیریم.

یعنی مهم موفقیت تیم ملی است؛ نه گزینه‌خاصی؟

بله؛ برای ما مهم پس‌گرفتن عنوان قهرمانی‌مان است که مدتی است در اختیار ژاپنی‌ها قرار گرفته است. ما جوانان بسیار خوبی داریم که برای نمونه همین تیم تاسیسات با چند بازیکن زیر 25 سال نمایش خیلی‌خوبی در آسیا داشت و جام‌قهرمانی را هم بالای سر برد. ما سال‌های گذشته هم بازیکنان جوان داشتیم ولی تجربه آنها به اندازه کافی نبود که در حال حاضر به چنین تجربه ای رسیده‌اند و این می‌تواند برای تیم ملی ایران مفید باشد.

همزمان با بازی تاسیسات و ناگویا حاشیه‌های زیادی درباره حضور خسوس در سالن مطرح شد و حتی تاسیساتی‌ها شاکی بودند حضور این مربی اسپانیایی باعث تضعیف روحیه آنها شده...

من تا حالا در این‌باره صحبت نکرده‌ام و برای اولین بار است می‌خواهم بعد از جام باشگاه‌ها به چند نکته در این باره اشاره کنم. حقیقت این است که خسوس قرار بود از اول‌هفته برای تماشای بازی‌های جام باشگاه‌های آسیا و همچنین ادامه‌مذاکرات و البته موضوع مطالباتش به ایران بیاید که فدراسیون اعلام کرد ویزای خسوس تا دوشنبه آماده می‌شود، به همین دلیل فدراسیون از روز شنبه بلیت خسوس را گرفته بود که به بازی سه‌شنبه برسد. متاسفانه کسی فکرش را نمی‌کرد نماینده‌ژاپن مقابل قرقیزها متوقف شود و به عنوان تیم دوم صعود کند  تا در مرحله یک‌چهارم حریف تاسیسات دریایی شود.

یعنی این اتفاق تعمدی یا هماهنگ‌شده نبود؟

کسی فکرش را نمی‌کرد تاسیسات و ناگویای‌ژاپن در این مرحله به هم برسند. باور کنید قصدی در این کار نبوده؛ البته احساس من متفاوت با آن چیزی است که اتفاق افتاد. 

بیشتر توضیح می‌دهید؟

ببینید من معتقدم حضور خسوس هنگام برگزاری دیدار تاسیسات مقابل نماینده‌ژاپن حتی باعث افزایش انگیزه بازیکنان تاسیسات هم شده بود.

ولی نظر شمسایی و تاسیساتی‌ها خلاف نظر شماست...

ببینید 7- 8 بازیکن تیم تاسیسات سابقه‌ملی دارند و به نوعی در تیم‌ملی بازی کرده‌اند و حضور خسوس در سالن باعث افزایش انگیزه‌های آنها برای ارائه نمایش بهتری شده بود. این بازی در شهر قم نبود که بتوانند بلیت خسوس را جابجا کنند. بلیت از قبل رزرو شده بود و هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد روزی که خسوس در سالن حضور پیدا می‌کند حریف تاسیسات، ناگویای ژاپن باشد.

ولی تاسیساتی‌ها می‌گویند باعث افت روحیه آنها شده؟

اگر آنها فکر می‌کردند حضور خسوس باعث افت روحیه آنها شده که تاسیسات با چنین روحیه‌ای به میدان نمی‌آمد که بتواند مقتدرانه نماینده‌ژاپن را شکست دهد. به نظرم چنین حسی اشتباه است. همیشه برای ما و تمام اهالی فوتسال موفقیت تیم‌های کشورمان چه باشگاهی و چه ملی مهم بوده و هیچ‌کس بد تیم کشورش را نمی‌خواهد. تمام هدف ما کمک به فوتسال‌ایران است، پس چرا باید باعث تضعیف روحیه نماینده‌کشورمان شده باشیم یا با چنین قصدی خسوس را به سالن بیاورند.

 به هر حال آنها چنین ذهنیتی دارند؟

من دوست دارم صادقانه بگویم که قصدی در کار نبوده؛ یک درصد هم آرزوی هیچ ایرانی نبود که تیمی غیر از ایران قهرمان این دوره از مسابقات شود، آن هم پس از 3 سال ناکامی. ما واقعا از قهرمانی نماینده‌کشورمان خوشحالیم و باز هم به شمسایی و تیمش تبریک می‌گویم که بار دیگر جام‌قهرمانی را برای ایران به ارمغان آوردند.

آیا همچنان امیدوارید کنار تیم ملی باشی؟

فدراسیون در حال مذاکره با خسوس است ولی اینکه آیا در تیم‌ملی می‌مانم یا نه هنوز مشخص نیست. من در حال حاضر در شیراز تعطیلات خود را پشت سر می‌گذرانم و نمی‌دانم باز هم می‌توانم با تیم‌ملی باشم یا نه ولی امیدوارم باز هم شرایط فراهم شود تا به فوتسال کشور خدمت کنم.

بگذریم؛ سطح مسابقات لیگ‌برتر را در 4 هفته‌ای که برگزار شده چطور دیدید؟

واقعا شاهد برگزاری لیگ خوبی هستیم، من 3 بازی مختلف لیگ را تماشا کردم و معتقدم لیگ روند خیلی‌خوبی دارد. این دوره تیم‌های خوبی را دیدم ولی برخی تیم‌ها هنوز به آمادگی کامل نرسیدند. متاسفانه کمبود امکانات، تجهیزات و  مشکلات سخت‌افزاری روی لیگ هم تاثیرگذار بوده  و هنوز تیم‌های ما به سطح حرفه‌ای نرسیده‌اند، در حالیکه اگر امکانات فراهم شود لیگ هم شرایط بهتری پیدا می‌کند.  فقط 2-3 تیم شرایط حرفه‌ای دارند که امیدوارم بقیه تیم‌ها هم خود را به شرایط حرفه‌ای  برسانند.

آیا در 3 بازی که از نزدیک دیدی؛ چهره‌های جدید هم شناسایی کردی؟

خوشبختانه 2-3 بازیکن خیلی‌خوب را دیدم که نمایش امیدوارکننده‌ای با تیم‌های خود ارائه می‌دادند. ان‌شاالله بتوانیم در آینده آنها را به اردوهای تیم‌ملی دعوت کنیم تا بتوانند آینده خوبی را برای خود و فوتسال‌ایران رقم بزنند.

گفت‌وگو : مهدی شمشیری

کد خبر : ۲۹۶۳۹۲