خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر کشور افغانستان:

سالانه بیش از 3 هزار قاچاقچی مواد مخدر در افغانستان دستگیر می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۹۶۲۸۹

معاون وزیر کشور افغانستان با اشاره به اینکه در این شکی نیست که کشت تریاک در افغانستان افزایش یافته، گفت: سال گذشته 6 هزار و 400 تن تریاک در این کشور تولید شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ژنرال باز محمد احمدی در حاشیه نشست مشترک مبارزه با مواد مخدر ایران و معاون وزیر کشور افغانستان در جمع خبرنگاران گفت: هنوز کشت تریاک در افغانستان رو به افزایش است و دلیل اصلی‌اش هم این است که ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان ادامه دارد.

وی افزود: افغانستان تلاش دارد؛ مبارزه با مواد مخدر را به صورت جدی دنبال کند.

ژنرال احمدی با اشاره به دیدار رئیس جمهور افغانستان با رئیس‌جمهوری ایران گفت: در این دیدار بحث‌های اساسی و جدی در موضوع مواد مخدر صورت گرفت و تاکیدشان بر این بود که بیشتر سازمان‌های فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر در دو کشور، با یکدیگر ارتباط داشته و ایران در تقویت ظرفیت‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان کمک کند تا افغانستان بتواند ظرفیت‌های مناسب برای مبارزه با مواد مخدر را به دست بیاورد.

وی با تاکیدبر اینکه لازم است؛ کشت مواد مخدر در افغانستان کاهش پیدا کند، افزود: باید بر مبارزه با باندهای بزرگ مواد مخدر تمرکز کنیم و مرزهای خودمان را تحت کنترل و نظارت قرار داده و مراکز عملیاتی دو کشور را تقویت کنیم.

معاون وزیر کشور افغانستان گفت: در جلسه امروز در این زمینه‌ها به توافق رسیدیم و کوشش می‌کنیم در تبادل اطلاعات و موضوع امنیت مرز بیشتر کار کنیم. همچنین تلاش می‌کنیم تا جنبه‌های عملی توافقات را جستجو کنیم تا بتوانیم مقابل این پدیده شوم مبارزه جدی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در این شکی نیست که کشت تریاک در  افغانستان افزایش یافته، گفت: سال گذشته 6 هزار و 400 تن تریاک در این کشور تولید شده است.

احمدی درباره کشت جایگزین تریاک گفت: یکی از دلایل روی آوردن دهقانان افغان برای کشت تریاک مساله فقر، بیکاری، نا‌امنی و بی‌ثباتی در کشور ماست. مردم مشکلات خود را دارند. ما می‌بینیم که روزانه هزاران جوان افغان به خاطر کار از راه‌های غیرقانونی به کشور شما می‌آیند که اگر مجبور نباشند این کار را نمی‌کنند.

وی گفت:اگر وضعیت شغلی در کشور افغانستان مناسب شود، دیگر جوانان این کشور نیاز به مهاجرت به کشورهای دیگر ندارند.

معاون وزیر کشور افغانستان تاکید کرد: برای بهبود این شرایط لازم است؛ کشورهای دوست و همسایه افغانستان به این کشور کمک کنند. ضمن اینکه ما در تلاش هستیم که شرایط کشور افغانستان را به ثبات برسانیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مرگ ملامحمد عمر رهبر طالبان و تاثیر آن بر کشت تریاک گفت: ملامحمد رهبر طالبان دو سال پیش کشته شده بود اما در این شکی نیست که این موضوع بر کشت این محصول بی‌تاثیر نباشد. یکی از دلایل مخفی نگه داشتن مرگ ملامحمد حفظ روحیه تروریست‌های طالبان بود. خوشبختانه با خبر مرگ ملامحمد شاهد بروز اختلافات در بین گروه طالبان هستیم.

ژنرال احمدی گفت: اگرچه طالبان به جنایت روی آورده‌اند و عملیات انتحاری زیادی در افغانستان انجام می‌دهد، اما اختلاف در بین این گروه زیاد شده و قطعا وضعیت بدی را در این گروه شاهد خواهیم بود. این موضوع قطعا بر کشت تریاک تاثیرگذار خواهد بود.

معاون وزیر کشور افغانستان در حوزه مواد  مخدر گفت: با کشت جایگزین می‌توان سال به سال کشت تریاک را کاهش داد. همچنین ایجاد ثبات در افغانستان، قانونمند شدن مردم، کاهش جنایت و قاچاق در این مساله تاثیرگذار خواهد بود. قطعا با مرگ ملامحمد وضعیت در افغانستان بهتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما سالانه بیش از سه هزار قاچاقچی مواد مخدر را دستگیر و بیش از سیصد تا چهارصد تن مواد در افغانستان کشف می‌کنیم اما چون سطح تولید بسیار بالاست مشکل افغانستان با این دستگیری‌ها مرتفع نمی‌شود.

ژنرال احمدی گفت: بالاترین آمار زندانیان در افغانستان را قاچاق‌‌چیان مواد مخدر تشکیل می‌دهند، ما در این زمینه تلاش خودمان را می‌کنیم، اما نیازمند همکاری کشورهای دوست در این موضوع هستیم.

معاون وزیر کشور افغانستان در حوزه مواد  مخدر گفت: ما خودمان در تلاش هستیم تا ظرفیت مبارزه با مواد مخدر را افزایش دهیم، تاکنون گزارشی مبنی بر تاثیر کشورهای حاضر در افغانستان بر تولید و کشت مواد مخدر نداشته‌ایم و می‌توان گفت این کشورها عملا و ظاهرا بر کشت تریاک در افغانستان تاثیری نداشته‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز